Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digga nya 99.se - bokstavligen

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi tror stenhårt på användarskapat innehåll och vår nya funktion digga & dissa låter dig styra innehållet på sajten. Du har säkert märkt våra nya "kvällstidningsrubriker" som skapas automatiskt av dom mest populära trådarna just nu.

Rubrikerna uppdateras en gång i minuten och baseras på hur ni användare har diggat & dissat nya diskussioner. Varje användare har en röst per tråd och vi uppmuntrar dig att digga trådar du gillar men försöka undvika att dissa trådar om du inte verkligen tycker att tråden är olämplig.

Rubrikerna påminner om kvällstidningarnas chockrubriker

Varje del av 99.se har sina egna rubriker och skapas från forumen i respektive forumdel. Funktionen digga och dissa kommer snart sprida sig till förstasidan - för första gången är det användarnas åsikter och diskussioner som är förstasidesnyheter.

Digga och dissa direkt i tråden.

Alla diskussionstrådar har även en digga/dissa uppe till vänster där du även kan se den aktuella poängställningen.

Varje tråd har två pilar - uppåt betyder digga.

Du har även möjligen att filtrera forumen så du endast ser trådar som diggats. Idag är det lite onödigt men på sikt är det ett utmärkt sätt att skilja bra trådar från sämre.

Snälla! Tänk efter innan du diggar och dissar! Tanken är att dom mest intressanta och givande trådarna ska sticka ut från mängden, inte att digga upp roliga Loungetrådar eller "kompis digga".

Om du tycker den här tråden är läsvärd kan du göra din första "digg" uppe till vänster!

Kommentera!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 14:43

Intressant, men inte särskilt vackert. Kan man inte dra ner storleken på texten ett gäng pixlar?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 15:39
Ursprungligen av klas:

Intressant, men inte särskilt vackert. Kan man inte dra ner storleken på texten ett gäng pixlar?

Håller med, helt och hållet!

Inte riktigt min smak med jättefeta rubriker, men visst, vi kan testa ett tag och se vad folk tycker.

  • Medlem
  • 2007-05-03 14:51

Håller helt med om utseendet, det är inte vackert, ser mer ut som en designmiss än något annat.

Digga-funktionen uppe i hörnet verkar inte fungera här (kör Firefox 2). Gillar idén dock!

Ursprungligen av Kristofer:

Digga-funktionen uppe i hörnet verkar inte fungera här (kör Firefox 2). Gillar idén dock!

Belak hälsar: "Jag jobbar på AJAX-funktionen, varje klick räknas även om det inte är så tydligt". Pilarna i forumlistningarna fungerar också såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 14:53

Jag gillar designen. Det är skönt att någon vågar ta i! Man blir liksom "Va f-n är det här?!" och så måste man bara klicka.

Generellt så vet jag inte om "Digga / Dissa" är något för mig. Ska nog vara något rejält spännande för att jag ska klicka på någon av de båda.

Helt klart intressant idé och jag hoppas det funkar bättre än vad "karma" gjorde

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 14:58

Hur fungerar detta kontra betygsättningen av trådar? Är det två helt separata system och skall man isåfall ha båda?

När skall man dissa? Alla trådar här på forumet är ju intressanta! Mer eller mindre beroende på ens intresseområde, men det finns ju inga olämpliga trådar. Och det finns naturligtvis inga dumma frågor

Ursprungligen av klas:

Hur fungerar detta kontra betygsättningen av trådar? Är det två helt separata system och skall man isåfall ha båda?

När skall man dissa? Alla trådar här på forumet är ju intressanta! Mer eller mindre beroende på ens intresseområde, men det finns ju inga olämpliga trådar. Och det finns naturligtvis inga dumma frågor

Betygssättningen av trådar är borta i samband med att digga/dissa introducerades.

Jag manar till försiktighet med att dissa trådar. Har sett att folk dissar trådar som handlar om "driftstopp pga uppdatering" och det är ju egentligen ganska dumt eftersom det är något som berör alla medlemmar även om själva budskapet i tråden är trist.

Vi ger det lite tid, vi ser hur det utvecklas och sen diskuterar vi vad vi ska ändra på.

Utseendet på rubrikerna kan nog komma att justeras - dom är rätt stora men å andra sidan får vi ju lite uppmärksamhet om att systemet är i drift

Ursprungligen av Björnström:

Jag manar till försiktighet med att dissa trådar. Har sett att folk dissar trådar som handlar om "driftstopp pga uppdatering" och det är ju egentligen ganska dumt eftersom det är något som berör alla medlemmar även om själva budskapet i tråden är trist.

Vad är egentligen poängen med att kunna dissa en tråd? Är det inte bättre att bara kunna digga för att framhäva något positivt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 15:23
Ursprungligen av Christofer:

Vad är egentligen poängen med att kunna dissa en tråd? Är det inte bättre att bara kunna digga för att framhäva något positivt?

Jag håller med om detta. Den positiva metoden!

De enda trådar som behöver dissas är de som ställer frågor som redan tagits upp, men det är ju bättre att dissa med den klassiska "Använd sökfunktionen, detta har varit uppe förut" än att dissa med en länk och därmed inte ge något svar till frågeställaren.

Aha, så det ska vara så stor text. Hehe. Jag postade det som en bugg i 99.se buggrapport-tråden tidigare idag. Trodde något hade gått fel.

Nej. Jag gillar det inte. Inte nog med att det är fult, och stör, så... Okej, det beror mest på att det är fult, men jag ser inte heller riktigt vad det tillför. Hade det varit lite diskretare så hade det nog varit okej, men jag gillar det inte som det ser ut nu. Och grafiken är bara för hemsk (tänker på knapparna)!

Att det är, som det är när man läser i trådar, bara en liten text är helt okej, men när man är inne i underforumen så ser det hemskt grötigt och inklämt ut.

Jag ser gärna att ni tar bort det från underforumsstrukturen, och bara har det inne i trådarna. Alternativt ordnar ett mer estetiskt tilltalande utseende.

Ursprungligen av ztaafen:

Jag ser gärna att ni tar bort det från underforumsstrukturen, och bara har det inne i trådarna. Alternativt ordnar ett mer estetiskt tilltalande utseende.

Kanske köra dom där ljusgrå pilarna som vi använder i övrigt? "Tonar ner" det hela lite?

Ja, det skulle nog se bättre ut.

Är det förresten meningen att pilarna inte skall synas om man klickar på "dagens diskussioner"?
(XP/FF2)

Och hur bestäms förresten vad som kommer på förstasidan?

Den här tråden har 2 i digga/dissa, men syns ändå inte på 99musiks förstasida trots att 3:an där bara har 1...?

Ursprungligen av android:

Och hur bestäms förresten vad som kommer på förstasidan?

Den här tråden har 2 i digga/dissa, men syns ändå inte på 99musiks förstasida trots att 3:an där bara har 1...?

- Tråden måste ha skapats under dom senaste 48 timmarna.
- Minst 1 digg.
- Minst 20 visningar av tråden.

Där har du formeln!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-03 16:07

BYT PILARNA!

Borde vara Vita pilar på grå bakgrund (som alla andra pilar på denna sida). Nu ser det ut som något smaklöst feber.se kunde ha spottat ur.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-03 16:08

Det sista var skoj.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 16:40

- Digga / Dissa funktionen är väldigt smart om den funkar.

- Dynamiska rubrikerna bra, men ser ut som något är fel med dem i min läsare. Fonten är Arial Black på 33, 25 och 21 pt så något är galet. Ser ut som ett fel snarare än en funktion.

- Håller med ovan vad gäller pilarna - grym funktion, smaklös (ful) design på dem

intressant grej, kanske en pappers bakgrund för rubrikerna skulle tydliggöra att det inte ett css fel som man ser.. Två färger kanske rött och svart på resp dissa digga rubrik?
Med en tidnings pappers bakgrund så blir kontrasten inte så "in your face" som den är nu.

Roligt att se att 99mac är stället som vågar sticka ut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 18:01

big type is beautiful, se bara på http://www.wired.com

mera sånt här !!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 18:03

kanske man skulle ha Georgia stort än krigsrubrikstypon som finns nu?? Mera klass kanske ?? bara en tanke från en grafisk formgivare for shizzle my nizzzle jejejejej

imo jättefult med så stor text, trodde det var värsta buggen också

själva funktionen är för mig helt ointressant också för jag ser ingen större nytta med den, men nåväl, det kan ju ändras

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-03 18:49

Du kan inte betygsätta dina egna diskussioner och inlägg.

- fan vad trisst....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 19:02

Jag är skeptisk till detta på ett forum av det här slaget. Olika forumtrådar har ju olika nytta för olika människor. En tråd som hjälper mig jättemycket kanske är helt orelevant för en annan användare.
Trådar som spårar ur på ett eller annat sätt och som dissas bör ju istället plockas bort av moderatorerna på siten.
Hade detta varit en sida för nyhetstips och "off-topic"-trådar så hade jag kanske sett vitsen.

Min tanke med digga är främst att avgöra vad som ska finnas på förstasidan. Då kan väl funktionen vara rätt ok?

Innehållet uppdateras hela tiden och förstasidan uppdateras lika ofta. Tror många kommer gilla det eftersom sajten känns mer "levande".

Bevaka tråden