Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux program på OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-22 22:26

Tjena!

Det är ett linux program jag gärna skulle villja köra på min
macbook, så irca jag runt lite och en killer säger: Det är inga problem, kör med darwinports.

Sen fick jag inte ur han nå mer.
Jag fattar inte hur man använder darwinports eller vad det egentligen är för någe.

Nån som e lite insatt i det ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-22 22:33

Darwinports, eller numera macports som det heter är en en portning utav FreeBSDs Ports. http://www.macports.org/

Det är en pakethanterare som gör det möjligt att på ett enklet sätt dra hem och kompilera program och bibliotek.

Du installerar det sedan så använder du det i terminalen. Genom att köra kommandot port.
Exempel: sudo port install irssi
mata in lösenord
den laddar hem irssi, dependencies som behövs
den packar upp allt i rätt ordning och installerar det.

Sedan är det bara för dig att starta irssi som om det alltid funnits där.

Vet inte vilken linux-dist du är van vid, men liknande pakethanterare finns i många linuxdistros också.

Gentoo har portage, det bygger även det på FreeBSDs Ports.
Debian och debianbaserade distros som Ubuntu har apt. Något som också finns till OS X och heter Fink.
And the list goes on.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-02 19:52
Ursprungligen av Sidde:

Darwinports, eller numera macports som det heter är en en portning utav FreeBSDs Ports. http://www.macports.org/

Det är en pakethanterare som gör det möjligt att på ett enklet sätt dra hem och kompilera program och bibliotek.

Du installerar det sedan så använder du det i terminalen. Genom att köra kommandot port.
Exempel: sudo port install irssi
mata in lösenord
den laddar hem irssi, dependencies som behövs
den packar upp allt i rätt ordning och installerar det.

Sedan är det bara för dig att starta irssi som om det alltid funnits där.

Vet inte vilken linux-dist du är van vid, men liknande pakethanterare finns i många linuxdistros också.

Gentoo har portage, det bygger även det på FreeBSDs Ports.
Debian och debianbaserade distros som Ubuntu har apt. Något som också finns till OS X och heter Fink.
And the list goes on.

Man blir inte mer noob än mig på dethär. Hur funkar egentligen hela grejen? När jag tankat hem macports installerat filen... sen vet jag inte :S
Är det bara "dubbelklicka" på alla linuxprogram jagh ar tagit hem och köra dem?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-23 23:33

Okej, men det blir som en hel Linux Emulator asså?
Det är ingen grej som bara öppnar program som om de vore mac program?

Inget emuleras, progammen är kompilerade och körs i OSX. Antingen i CLI eller i X11 beroende på vad det är för program.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-26 15:23
Ursprungligen av Johan S:

Inget emuleras, progammen är kompilerade och körs i OSX. Antingen i CLI eller i X11 beroende på vad det är för program.

Eller i Aqua.

Sen om du inte vill installera något på din mac men råkar ha en linuxdator på nätverksavstånd så är det ju bara att ssh-a till linux-datorn och x-forwarda fönstret till din mac. Jag gjorde så när det var något program som var sjukt mycket enklare att få in på min freeBSD burk än på min ibook.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-24 23:06

Ahh fränt, då tar jag å bankar in Mandrake på stationära isf

  • Oregistrerad
  • 2007-03-25 17:05

Det är ju ingen enklare lösning. Men det fungerar såklart det också. (om du nu vill ha en GUI IRC), gissar att du vill ha en unix-irc klient istället, annars finns det trevliga macos gui irc klienter (även om dom inte är så många)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-26 15:10

Kör med collqui nu. Den e riktigt bra faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-28 22:50
Ursprungligen av beccu:

Kör med collqui nu. Den e riktigt bra faktiskt.

collqui?

Ursprungligen av studiox:

collqui?

beccu menar nog Colloquy.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-27 15:56

Finns väl inget linux program som kan köras direckt i Aqua? Det ska ju portas till Aqua för det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-28 07:51

Sorry, ska kanske förtydliga mig lite: inget hindrar ett *NIX-program att köras i Aqua heller. Även om just X11 och CLI är dom förhärskande. Skillnaden mellan X11 och Aqua kan ju inte vara så himla stor då båda presenterar en händelse-orienterad front mot applikationen? Men du har alldeles rätt i att det krävs en porterings-insats. Som jag dock tror att det finns dokumentation att hämta hos Appples utvecklarforum.

Det finns ju bibliotek som wxWidgets som gör portning onödigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-29 17:45

yes, colloquy så var de

Nejrå, du använder Macports för att tanka hem och installera programmen och tillhörande paket. (därav namnet "pakethanterare")

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-02 21:05

jag installerar macports...
kör terminalen...
sen fattar jag inte riktigt vad jag ska skiva där, men jag har provat följande
sudo port install ventrilo.tar
password: *****
Men då står det : -bash port: command not found

Jag är helt grön på området :S hehe.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-03 11:17
Ursprungligen av beccu:

jag installerar macports...
kör terminalen...
sen fattar jag inte riktigt vad jag ska skiva där, men jag har provat följande
sudo port install ventrilo.tar
password: *****
Men då står det : -bash port: command not found

Jag är helt grön på området :S hehe.

Du kan bara installera program i macports som finns med i macports lista över program som portats. Sedan tar macports ner det själv. Om du använt linux är jag nästan övertygad om att du sett till apt, portage eller liknande. Macports är en port från FreeBSDs ports.

1. Du kan inte installera ventrilo där för att ventrilo inte finns i macports.
2. Det verkar som om du inte har pathen till macports i din environment. Det ska installationen lagt till själv tror jag, men du kanske använde en terminal som redan varit öppen. Står säkert i en readme till macports annars.

Om du har en tar-fil måste du dra ner den, packa upp den, antagligen kompilera den, sedan installera den. Om det inte är en binär där i. I vilket fall som så kan du inte göra linuxprogram rakt av. Vissa program går att kompilera på flera plattformar utan att ändra i koden, andra inte, men binärer kan du inte köra rakt av.

Ouh, du kunde sagt tidigare att det var en ventriloserver du ville köra.

Är det inte bara att tanka ner macversionen från ventrilo.com?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-02 23:59

Nja det är för ny verision, finns ingen gammal till Mac. Så om mina wow polare byter till en nyare server så måste dom ändå köra speex codex (PC users vägrar trots att det är bättre än GSM) Så min enda utväg är ventrilo via nått annat. :/

Finns det inte något som heter Ventrilo Mix eller något liknande för att kunna köra med flera olika codecar? (eller det kanske bara var för olika versioner?)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-03 10:47

Det är för både olika codecs, och olika verisioner. Men det finns inte till mac heller,
sen vägrar PC users byta till speex även om de kan.
För det är så pass mycke folk i den servern jag sitter så det är omöjligt för dom at byta.

Det skulle vara värt massor att hitta en "how to install ventrilo for linux on a OS X 10.4 system" steg för steg grej.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-03 11:21

För ventrilo server. Jag har aldrig använt detta program, men jag drog ner ventrilo_srv-2.3.1-Darwin-powerpc.tar
Den var ju bara att packa upp och köra. Det är ju en Mac OS X-binär.

För vanliga ventrilo låg ju i ett .pkg så den behöver du ju bara ladda ner och trycka på nästa i en grafisk miljö.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-03 13:09

Ajdå.. Så det finns alltså inget sätt jag kan köra ventrilo 2.1 på en mac utan att installera nån slags windos emulator. :/

Ursprungligen av beccu:

Ajdå.. Så det finns alltså inget sätt jag kan köra ventrilo 2.1 på en mac utan att installera nån slags windos emulator. :/

WINE är ju alltid en lösning, Crossover Office kan funka med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-03 15:05

Fy fan va guld ! Där gick det igång Tackar!

En liten till sak kvar bara ^^ Finns det nån GSM codec till Mac OS X?
Tänkte det gäller ju inte bara för ventrilo utan det finns ju andra ljudfiler och
grejer som är GSM codexade så det bör ju finnas något sätt att få det att funka?

1
Bevaka tråden