Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fläkt nollställning?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

jag hade problemet med "enhetshuvudet behöver en mindre reparation". startade i säker läge genom att hålla ned shift och då reparerade den sig själv som tipset var.
så det var trevligt!

dock efter detta så låter vänster fläkt mycket mer. har istat och ser att den snurrar inte snabbare än den till höger.

Jag har en mbp från i oktober 2.33ghz och 2gb i ram.

finns det något sätt att "nollställa" fläktarna eller något sånt, PMU, NVRAM, PRAM SMU eller vad det nu heter?

Jag kan med 110 procents säkerhet säga att filsystemsreparationer INTE har någon som helst påverkan på datorns hårdvara. För den som inte greppat det är en filsystemsreparation en ren mjukvaruoperation jämförbar med att modifiera en fil på hårddisken. Det finns alltså inte en chans att kullagren i en fläkt påverkas av att ettor och nollor skrivs til hårddisken, utan det hamnar i kategorin sammanträffanden.

Det enda firmwarerelaterade som du kan nollställa på en MBP är SMU:n så du kan ju alltid testa det, men jag tvivlar på att det gör någon skillnad. Gissar snarare på slitna lager, damm eller något annat rent mekaniskt.

testa smu tidigare. det var dock så jävla konstigt. den var knäpptyst innan jag startade i säkertläge. efters så låter den lite mer. men jaja. jag orkar inte bry mig och det är hårdvarurelaterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 11:54

Du får se hur det är med fläkten över tid. Att fläktljudet gick upp i samband med att du körde reparera hårddisken i Skivverktyg kan ju vara ett rent sammanträffande. Testa att justera varvtalen med hjälp av t.ex. FanControl och se om det händer någonting. Om det höga ljudet kvarstår efter en vecka och oberoende av arbetsbelastningen tycker jag att du ska kontakta Apple för att få fläkten utbytt.

1
Bevaka tråden