Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iis-registrering akut-hjälp sökes!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
nu har jag hållt på med det här i flera timmar, men förstår inte.
Har registrerat domänen marcusochjohn.se hos iis.
Efter mycket googlande och lång telefonkö hos bredbandsbolaget där jag har min hemsida liggande (hem.bredband.net/johsab) så fick jag ur en lika okunnig människa som jag att namnservern som ska fyllas i på iis är ns1.bredband.com.
Men inte hjälper väl detta hela vägen? Någonstans måste jag ju antingen specificera hela min hemsideadress eller ip, eller åtminstone få fylla i att den ligger under användare johsab. Hur fungerar det här egentligen? Som det är nu fungerar inget. IIS avslöjar ingenstans var jag ska fylla i sådant. Eller hur.

Väldigt tacksam för en utveckling av begrepp och eventuella lösningar. För Bredbandsbolaget kunde inte hjälpa, och IIS ger inte särskilt många svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 01:54
Ursprungligen av Dr Dront:

Hej,
nu har jag hållt på med det här i flera timmar, men förstår inte.
Har registrerat domänen marcusochjohn.se hos iis.
Efter mycket googlande och lång telefonkö hos bredbandsbolaget där jag har min hemsida liggande (hem.bredband.net/johsab) så fick jag ur en lika okunnig människa som jag att namnservern som ska fyllas i på iis är ns1.bredband.com.
Men inte hjälper väl detta hela vägen? Någonstans måste jag ju antingen specificera hela min hemsideadress eller ip, eller åtminstone få fylla i att den ligger under användare johsab. Hur fungerar det här egentligen? Som det är nu fungerar inget. IIS avslöjar ingenstans var jag ska fylla i sådant. Eller hur.

Väldigt tacksam för en utveckling av begrepp och eventuella lösningar. För Bredbandsbolaget kunde inte hjälpa, och IIS ger inte särskilt många svar

Du har inte registrerat domänen marcusochjohn.se hos IIS utan hos ett ombud såsom loopia.se, jx.se, melmac.se eller någon annan återförsäljare av .se-domäner. Därmed sagt tror jag det enklaste är att använda ombudets kontrollpanel där du i regel "gratis" kan skicka vidare all trafik från marcusochjohn.se till hem.bredband.net/johsab. Det kallas för forwarding, vidarebefodran, skicka vidare till extern URL eller något liknande. Om du inte vill använda ombudets kontrollpanel eller om ingen sådan erbjuds så kan du använda siter som Loopia DNS www.loopia.se eller Zonedit www.zonedit.com för att hantera namnservrarna. Då erbjuds du två namnservrar, t.ex. ns(någon siffra).loopia.se och ns(någon annan siffra).loopia.se. Dessa anger du i Domänhanteraren hos IIS och sedan använder du "skicka vidare till extern URL" för att få trafiken till din hemsida. Det kan ta 24-72 timmar innan det slår igenom worldwide. Glöm inte att göra samma sak för eventuell mail på marcusochjohn.se.

Ah.. just det.. one.com... det förklarar ju en hel del, nu hade jag allt vimsat till det. Tack för snabbt svar! Ska genast sätta gång med pulandet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 02:05

Nu vet jag inte hur just en registrar som one.com agerar eftersom du troligtvis även köpt hosting hos dem när du beställde domänen. Det finns väl en koppling mellan priset och att du betalar för hostingen? Det är alltid bättre att köpa domännamn utan tvingande kopplingar till andra erbjudanden. Lycka till hursomhelst.

jag har min sida hos bredbandsbolaget men där har jag inte möjlighet till serverbaserade scripts.. så därför köpte jag domännamn med medföljande 1 mb webutrymme för just egen gästbok och blogg. startavgift typ 240 spänn och 12 kronor månaden. det var billigare än mycket annat jag sett iaf.. har prövat webalias nu, fårse om det fungerar imorgon..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 08:43
Ursprungligen av Dr Dront:

jag har min sida hos bredbandsbolaget men där har jag inte möjlighet till serverbaserade scripts.. så därför köpte jag domännamn med medföljande 1 mb webutrymme för just egen gästbok och blogg. startavgift typ 240 spänn och 12 kronor månaden. det var billigare än mycket annat jag sett iaf.. har prövat webalias nu, fårse om det fungerar imorgon..

Varför lägger du inte hela sidan hos one.com i såfall? Att peka om domänen till hem.bredband.net/johsab och sedan länka in gästbok och blogg som ligger hos one.com förefaller för mig mest krångligt. Berätta lite mer hur du tänkt dig så blir det lättare att hjälpa till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 19:23
Ursprungligen av calle:

Varför lägger du inte hela sidan hos one.com i såfall? Att peka om domänen till hem.bredband.net/johsab och sedan länka in gästbok och blogg som ligger hos one.com förefaller för mig mest krångligt. Berätta lite mer hur du tänkt dig så blir det lättare att hjälpa till.

Tittade på din sida nu, det ser ut som om du har löst detta genom att lägga allt på webbservern. Kul att det löste sig.

Adressen till hemsidan är hem.bredband.net/johsab. Kan jag använda denna adress som domän, eller ska jag bara använda hem.bredband.net och specificera mitt johsab-konto någon annanstans?

1
Bevaka tråden