Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför står det att ena minneskortsplatsen är tom?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 21:51

Hej.
Jag är inte insatt i hur det ser ut inuti en dator för fem öre bara så ni vet.
Jag var och köpte mig ett 1 gigabytesminne idag på macoteket. Expiditen tog sig en titt på min dator och kunde konstatera att jag hade ett 512 mb minne på ena minnesplatsen och att den andra var tom. Han förklarade för mig att när jag sätter i det nya minnet skulle den totala kapaciteten bli 1512 mb. Låter ju logiskt tänkte jag...
Mycket riktigt; tittar man på datorns info står det att ena minnesplatsen är tom men nu när jag öppnade för att sätta i det nya minnet satt det två 512 mb minnen där inne, båda platserna var alltså upptagna, så jag avlägsnade det ena och satte i det nya istället. Nu när jag tittar på infon står det att jag har 1 gb ram och att ena minnesplatsen är tom.

Varför är det så? Har jag totalt missuppfattat vad expiditen menade? Sitter det andra minneskortet där bara för syns skull??

  • Medlem
  • 2007-05-02 21:58

Det som inte syns verkar vara trasigt. Sätt i det du först tog bort så har du säkert 1500 "igen".

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 22:07

Jag testade att sätta det nya minneskortet på den undre platsen och det garanterat fungerande på den övre nu. Står fortfarande att den undre är tom. Betyder det att ena minneskortsplatsen är trasig?

Har du en PowerBook? Läs här isf:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303173
"About the PowerBook G4 (15-inch 1.67/1.5GHz) Memory Slot Repair Extension Program"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 22:31

tack tack.
Tyvärr ingår inte min powerbook i just den serien som täcks av programmet. Attans!

Är det en kostsam historia att reparera en trasig minnesplats?

Ursprungligen av Gustavooo:

Är det en kostsam historia att reparera en trasig minnesplats?

Lika säkert som att jag är morgontrött. Några sköna tusenlappar får du räkna med.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 22:39

aj aj aj...
Jaja. Hursomhelst har jag ju i alla fall 1 gb ram nu istället för 512.. Alltid nått.
Men är det här ett vanligt problem? Nån annan som varit med om samma sak?

Det verkar rätt "vanligt". Jag råkade ut för det på min PowerBook men den låg inom rätt intervall.

Här kan du se att du inte är ensam:
http://lowermemoryslot.editkid.com/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-03 01:33

fan..

riktigt dåligt alltså.

Exakt samma sak här... var inne och kollade i en Apple butik idag... minneskortplatsen kan inte bytas utan hela moderkortet måste bytas ut vilket inte var billigt alls... moderkort exkl. installation kostade ca 6000:-, jobbet ett par tusen tror jag det var + minnet då som man vill klicka dit... Ha!

1
Bevaka tråden