Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skriva till extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nybörjare på OSX.
Har en Lacie Porsche som jag använder utan problem till min PC. När jag skulle lägga över filer till Porschen från macbooken så gick det inte. Det står att jag bara har Läsrättigheter från hårddisken. Vad är detta? Kan jag inte lägga över några filer någonsin på min externa hårddisk?

Tacksam för supersnabba svar!

Edit: Nevermind, jag hittade det... Är dock förbryllad; varför kan inte Macen skriva till NTFS? Dåligt tycker jag.

Senast redigerat 2007-05-02 19:40
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-02 19:40

Disken är förmodligen formaterad i Microsofts egna NTFS format som bara Windows kan skriva till.

Vill du kunna skriva till den från Macen måste du formatera om den i FAT32.

Ja visst är det dåligt. Sen kan Windows inte (utan extra programvara) skriva till en mac-formaterad (HFS+) disk.

Ovilja från alla inblandade parter skulle jag tro.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-05-02 20:14

var kan man hitta sån programvara så att en HFS+ disk kan användas med windos?

Programmet heter Macdrive 7 och finns här:
http://www.mediafour.com/

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-05-02 20:24

det finns inget gratisprogram för oss fattiga studenter?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-02 21:35

Som sagt var, FAT32, då kan man läsa och skriva från bägge systemen. Enda begränsningen är filer större än 4 GB, men det brukar man som normal användare inte ha särskillt många ändå.

Ursprungligen av Gunnar B:

Som sagt var, FAT32, då kan man läsa och skriva från bägge systemen. Enda begränsningen är filer större än 4 GB, men det brukar man som normal användare inte ha särskillt många ändå.

En annan begränsning är att man inte kan använda en FAT32-formaterad disk att starta upp ifrån (dvs inte installera Mac OS). Inte nåt jätteproblem normalt sett men bra att känna till.

1
Bevaka tråden