Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till iTunes?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snacka om att man blev besviken när inte drag and drop
funkade med min Shuffle, utan att man är tvungen att köra
det totalt sunkiga I-tunes för att föra över musik.
(Okej, I-tunes är bra för dem som köper musik online, inte mer)

Finns det verkligen inga alternativ för att snabbt och enkelt föra över sin musik??

Ooorka sitta och synca & sortera tusentals låtar!! =P

Vad är det för fel på iTunes?

Typ allt? Som sagt - orkar man sitta och sortera in sitt musikbibliotek på
60 gb i I-tunes bara för att kunna föra över låtar till sin I-pod???! Never.

  • Medlem
  • 2007-05-02 20:14

Jag kan inte komma på ett enda skäl till att inte använda iTunes för hantering av min musik, och då har jag inte ens en promille köpt musik.

Vad är det du vill ha som inte iTunes kan leverera, och som andra kan leverera? (Du verkar själv inte ha hittat något bättre än iTunes, eftersom du frågar...)

Snackar vi mac eller pc?

(btw, du behöver varken sortera eller importera några låtar. ställ in itunes att inte organisera musiken så löser det sig)

Jag vill inte ha nått program över huvud taget. Jag vill bara kunna dra mina mp3:or
direkt till min Ipod i Finder eller. Utforskaren. Allt annat är en totalt onödigt tidskrävande omväg. Kör både PC & Mac.

  • Medlem
  • 2007-05-02 20:26

Tusentals låtar i en shuffle? Vad har du för komprimering då?

Förklara gärna hur drag and drop kan vara enklare än att hantera musiken i iTunes på en mac.

edit: kom på att alla låtar inte måste vara i iPoden samtidigt...

Du bör ju kunna köra drag and drop till en spellista och sedan välja spellistan så för iTunes över det till din podd, eller funkar inte det med en shuffle?

Som det funkar nu så måste jag:

1. Starta I-tunes.
2. Bestämma vilka låtar jag ska tanka in i min I-pod.
3. Dra dem låtarna till I-tunes "Musik" flik från mina MP3 foldrar på mina hårddiskar
4. Dra låtarna från Musik fliken till min I-pod flik.

Några steg för mycket anser jag istället för att bara dra mp3:or direkt
från en hårddisk till en mp3-spelare.

Självklart är jag inte så puckad så jag tror att allt måste finnas på I-poden samtidigt. =P

Kunde jag bara dra låtar direkt från en HD till I-pod fliken i I-tunes så skulle ju det vara
en stor förbättring i alla fall.

Ursprungligen av drifter7508:

Som det funkar nu så måste jag:

1. Starta I-tunes.
2. Bestämma vilka låtar jag ska tanka in i min I-pod.
3. Dra dem låtarna till I-tunes "Musik" flik från mina MP3 foldrar på mina hårddiskar
4. Dra låtarna från Musik fliken till min I-pod flik.

Några steg för mycket anser jag istället för att bara dra mp3:or direkt
från en hårddisk till en mp3-spelare.

Självklart är jag inte så puckad så jag tror att allt måste finnas på I-poden samtidigt. =P

Kunde jag bara dra låtar direkt från en HD till I-pod fliken i I-tunes så skulle ju det vara
en stor förbättring i alla fall.

Du gör det krångligare än det behöver vara.
Dra dina låtar till en spellista
markera spellistan för överföring till din iPod
låtarna förs över.
______________________________
då kan du ju dessutom förbereda olika spellistor så behöver du inte göra
denna manöver varje gång.
använd datorn istället för o bråka med den!

Google är trevligt ibland.

http://lifehacker.com/software/ipod/hack-attack-add-music-and-movies-to-your-ipod-from-any-computer-without-itunes-237986.php

Tyvärr lär du inte komma undan utan att använda något program alls.

  • Medlem
  • 2007-05-02 21:23

Jag förstår fortfarande inte varför du inte vill göra detta i iTunes?

3. Dra dem låtarna till I-tunes "Musik" flik från mina MP3 foldrar på mina hårddiskar

Och vad gör man här då? Detta blir ju en "spellista"/indexering I-tunes ?
Som man sen drar till I-pod'en.

Använder mig aldrig av spellistor annars.
Drar bara in de låtar jag vill lyssna på för stunden.

under förutsättning att du har senaste versionen av iTunes ( så vi snackar om samma saker;-)
du skapar en tom spellista, döper den till
"min måndagsmusik" eller vad du nu vill kalla den
markerar denna spellista så att den synkas med din iPod
detta gör du på första sidan där du får upp en sammanfattning av vad du har på din iPod
och här kan du välja vilka spellistor som ska synkas med din iPod.
detta under förutsätting att du valt att synka din iPod manuellt.
såvida detta nu inte är en begränsning i shuffle modellen, där är jag
lost måste jag tilstå. kan ju vara så men värt o kolla om detta funkar för dig.

Sitter inte vid lämplig dator nu så jag kan inte dubbelkolla
men kollar när jag kommer hem

Så länge filerna är med i iTunes så är det bara att dra över dem till iPoden (i iTunes). Spellistor är bara att krångla till det.

Ursprungligen av irrelogical:

Så länge filerna är med i iTunes så är det bara att dra över dem till iPoden (i iTunes). Spellistor är bara att krångla till det.

Filerna i iTunes! Det var väl det han inte vill ha, eller?

och att krångla till det med spellistor, det beror väl på vad du har för iPod, eller hur? I en shuffle så fyller de väl ingen funktion, men jag tänkte att han kunde via spellistor hitta ett smidigt sätt o dra över dem utan allt för många steg.

Senast redigerat 2007-05-03 14:59
Ursprungligen av olivetti:

Filerna i iTunes! Det var väl det han inte vill ha, eller?

och att krångla till det med spellistor, det beror väl på vad du har för iPod, eller hur? I en shuffle så fyller de väl ingen funktion, men jag tänkte att han kunde via spellistor hitta ett smidigt sätt o dra över dem utan allt för många steg.

Nej, det förstod jag. Men det låter på folk som att man måste använda spellistor för att föra över musik till iPoden, vilket inte är fallet.

Som vanligt vill inte apple-talibanerna se uppenbara brister hos apples produkter. De flesta andra mp3 spelare på marknaden kan spela upp mp3 som man drar-släpper från utforskaren i windows. Har man ett stort bibliotek med mp3 uppsorterat fint i mappar så måste man med stor sannolikhet lägga ner ganska mycket jobb för att få det att funka bra i Itunes. Har man alltid kört Itunes så funkar det naturligtvis bra. itunes hittar inte låtarna om taggarna inte är 100 korrekta. Jag använder själv Itunes men det tog ett bra tag innan jag har fått ordning på alla taggar.

  • Medlem
  • 2007-05-03 13:08

Det har ingenting med talibanism att göra. Kläm i stället fram ett argument för att alla program ska fungera med Finders/Utforskarens struktur i botten.
De som vill använda iTunes tycker oftast att det är bra. De som vill sortera och organisera i Finder tycker tydligen att det är bättre. Bristen du pratar om är en brist bara för dem som vill sortera i Finder, inte för oss som hellre vill sortera i iTunes.
Att bli sur för att iTunes inte fungerar med sorteringen i Finder är ju rent löjligt. Det är två olika saker.
Och jobbet med att organisera musiken i iTunes är ju något som följer med valet att använda iTunes. Väg in det när valet ska göras. Dessutom är det ett engångsarbete för den som inte börjar med iTunes redan från början.

Ursprungligen av Baron:

Det har ingenting med talibanism att göra. Kläm i stället fram ett argument för att alla program ska fungera med Finders/Utforskarens struktur i botten.

Därför att det är välldigt många användare som vill det!
En mp3 spelare 2007 som inte kan läsa mp3 i en vanlig filstruktur är väl inte så vettigt? Lika idiotiskt som kopieringsskyddade cd-skivor som inte funkar i alla cd-spelare. Det behöver inte vara antingen eller Itunes borde kunna läsa in mp3 efter filnamn som vilken annan mediespelare som helst om man vill det.

Om det stog på förbackningen "Denna MP3 spelar kräver Itunes för att fungera tillfredställande" så hade det varit en annan sak. Inte konstigt att många känner sig besvikna!

  • Medlem
  • 2007-05-04 14:10
Ursprungligen av timothy:

Därför att det är välldigt många användare som vill det!
En mp3 spelare 2007 som inte kan läsa mp3 i en vanlig filstruktur är väl inte så vettigt?

1. Jag är ganska övertygad om att det är en försvinnande liten del av användarna som över huvud taget har reflekterat över att man kan ha filerna i ett löst filsystem, eftersom det antagligen bara är de mest avancerade datoranvändarna som vill ha det på det sättet.
2. Det är ett sätt för Apple att få folk att använda iTunes. Apple vill det eftersom de kränger musik och annat den vägen.

Man kan tycka vad man vill om det, men om det skulle visa sig att kännbart många väljer bort Shuffle för att slippa iTunes skulle nog Apple tänka om.

Ursprungligen av Baron:

1. Jag är ganska övertygad om att det är en försvinnande liten del av användarna som över huvud taget har reflekterat över att man kan ha filerna i ett löst filsystem, eftersom det antagligen bara är de mest avancerade datoranvändarna som vill ha det på det sättet.

På mac vet jag inte där är säkert Itunes vanligast. På PC så behöver man inte vara särskilt "avancerad användare" för att lägga in sina mp3 i mappar efter artister eller egen valda kategorier. Något system måste man väl ändå ha för att ha nån ordning på mp3orna. Eller lägger du dom i en enda gemensam mapp? ALLA andra mediespelare funkar på det viset.

Ett störigt exempel är när jag söker efter tex fläskkvartetten i Itunes, hittar bara ett album. finns mera men eftersom nästa album heter de "flaeskkvartetten" istället. Blir så himla många artister så det blir rörigt istället.

Klart att man får tycka vad man vill! Det är ju det jag gör. Men då måste ni vilja förstå att det är folk som inte vill använda Itunes av vissa orsaker. Inte bara säga att de ska använda Itunes.

Ursprungligen av timothy:

Något system måste man väl ändå ha för att ha nån ordning på mp3orna. Eller lägger du dom i en enda gemensam mapp? ALLA andra mediespelare funkar på det viset.

Ett störigt exempel är när jag söker efter tex fläskkvartetten i Itunes, hittar bara ett album. finns mera men eftersom nästa album heter de "flaeskkvartetten" istället. Blir så himla många artister så det blir rörigt istället.

iTunes organiserar själv upp mapparna. När man väl använder programmet så ser man inte någon skillnad på vart filerna ligger, och man behöver inte veta det heller. Använder inte nyare versioner utav Windows Media Player en egen mappstruktur för mediafiler? Eller så minns jag fel...

ae/oe/aa-problemet löser man enklast genom att markera de låtarna som har fel artist ifyllt, högerklick->Visa Info och ändra det du vill ha ändrat helt enkelt. Autokompletteringen gör att det går toklätt att få samma stavning på allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-04 19:13
Ursprungligen av timothy:

På mac vet jag inte där är säkert Itunes vanligast. På PC så behöver man inte vara särskilt "avancerad användare" för att lägga in sina mp3 i mappar efter artister eller egen valda kategorier. Något system måste man väl ändå ha för att ha nån ordning på mp3orna. Eller lägger du dom i en enda gemensam mapp? ALLA andra mediespelare funkar på det viset.

Man lägger dem inte i någon mapp alls, utan låter iTunes sköta det. 95% av iTunesanvändarna gör så. Det finns normalt ingen anledning att vara inne och rota i filsystemet. Jag räknar mig som en "avancerad användare" och jag har bara gjort det en gång.

Du menar att det är svårt att få ordning på dem när infon är inexakt? Det är nog bra mycket snabbare att dra in den i iTunes och där snabbt skriva in korrekta data än att rota i mappstrukturen och lägga den rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 18:37

iPods är för folk som använder iTunes. Helt enkelt.

Det tar ett tag att börja organisera och sätta omslag på sin musik, men när det är gjort, då är det en dröm.

Ursprungligen av desh:

iPods är för folk som använder iTunes. Helt enkelt.

Det tar ett tag att börja organisera och sätta omslag på sin musik, men när det är gjort, då är det en dröm.

Ända tills man skffar en ny hårddisk och vill flytta på lite filer, eller vill flytta dom av en annan anledning. Då blir Itunes en mardröm med spellistor som försvinner och dubletter mm.

Jag satt 3 dar och la in musik i itunes via cd-skivor för ett par år sedan, det sög. Men nu har jag all musik i itunes c:a 20GB (inte så värst mkt alltså, men..) och det funkar grymt nu, så fort jag skaffar nu musik, laddar jag bara in den i iTunes, busenkelt.
Varför laddar du inte bara in all musik i itunes? Det kommer ta ett par timmar, men sen när du är klar, är det värt det.
Fick en shuffle i förra veckan, och det funkar utmärkt att synca den med min mac efter de låtar jag vill ha på den för tillfället.

Jag tycker helt enkelt du skall ta itunes till ditt hjärta och utgå från programmet istället för att på ett medeltida pc-sätt göra allt via utforskarn/finder. Jag förstår inte varför man skall göra så när det finns ett sätt som funkar 100%. Jag har en extern-hd med mer musik, men hur ofta lyssnar man på mer än 20GB? Och vill jag ha nåt från den så kopierar jag bara in den på macen och sedan till itunes, då kan jag sedan föra den vidare till podden eller min shuffle, samt göra de spellistor jag vill.
Skaffar man en ipod-produkt skall man köra itunes, så är det bara. Annars kan man ju köpa en sunkig mp3-spelare på Rusta för 199:- och tanka ner ett pissigt mp3-program och vara nöjd med det, men det livet vill inte jag leva!

Det finns ju en baktanke av jobs att ipoden funkar med itunes, det behöver man inte vara hjärnforskare för att fatta.

Vad kör du för musikspelare då annars? itunes är ju klart bäst när det gäller uppspelning av musik samt radio och podcasts.

Senast redigerat 2007-05-04 13:59
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-05-04 14:41

Känner igen den här diskutionen, kommer ofta upp när man pratar musik med windowsanvändare. Finns ju verkligen ingen fördel med att sitta och manuellt sortera musken i utforskare/Finder. Desutom har man alla fördelar med sök och spellistor smarta spellistor mm mm mm... i iTunes. Klagar man på iTunes tror jag inte man riktigt vet vad man pratar om. Finns paraller till bildsortering där folk inte klarar sig utan windows förhandsvisning och har lagt all bilder i tusen mappar och letar hysteriskt efter en bild eller album ist för att bara använda iview eller iPhoto där man taggar gör album och har utmärkta sökverktyg mm.. Folk är helt enkelt för lata för att hitta/lära ett alternativ till det dom inte tycker funerar e faktiskt lite skrattretande! Så skärp er och testa alternativen ordentligt.

  • Medlem
  • 2007-05-04 14:52

Att windowsanvändare gör så där är ju för att det inte har funnits nåt vettigt alternativ till iTunes innsn iTunes portades för windows.

Den vanlige användaren som skaffar sig sin första mp3-spelare i dag (om det är en Apple)lär inte sitta och hantera filer i mappar.

Om man låter iTunes sortera filerna sorteras de inte i en enda stor mapp. Problemet är närmast det motsatta. Det går ju också att låta bli att flytta filerna utan låta dem ligga där man själv vill ha dem (tror jag iaf).

Ursprungligen av Baron:

Det går ju också att låta bli att flytta filerna utan låta dem ligga där man själv vill ha dem (tror jag iaf).

Det fungerar också ja. Helt värdelöst är min mening men många tycker att det är bra.

Bevaka tråden