Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med LaCie hårddisk - kan jag fixa?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 12:56

Hoppas att någon kan tipsa om hur jag löser mitt problem med strejkande extern hårddisk. Jag har en LaCie (186 GB) som är kopplad direkt till min PB G4 med firewire. För ett tag sedan kompletterade jag med ännu en hårddisk (GigaSmart 250 GB) som är kopplad med USB via hub. I ett par veckor fungerade allt enligt plan med två externa hårddiskar och ambitiöst backup-program. Sedan försvann plötsligt LaCie:n från skrivbordet. Nu syns den i systeminfo:n och i skivverktyget, men inte på skrivbordet. Den surrar och snurrar. När jag försökte reparera den i skivverktyget fick jag följande meddelande efter ett tag:

------------------
Kontrollera och reparera skivan ”LaCie disk”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Saknad trådpost (id = 141255)
Saknad trådpost (id = 477868)
Ogiltig nodstrukur
Rekonstruerar B-trädskatalogen.
Enheten LaCie disk kunde inte repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel
Försökte reparera 1 enhet
1 enhet kunde inte repareras
--------------

Har även prövat säker omstart utan resultat. Kan jag göra något mer?

Tar gärna samtidigt emot tips om bästa kombinationen av hårddiskar och hub. Jag vill ha två externa för att kunna lagra säkert och ta dubbel backup. Tycker att min hub (7-port Combo Hub heter den, köpt på Macoteket) känns sådär. Ibland när jag sätter igång datorn efter vila, påstår den t ex att den ena eller andra hårddisken matats ur på ett felaktigst sätt, trots att jag inte rört dem. Och fast den är strömförsörjd är det inte alla USB-enheter som fungerar genom den, t ex inte Wacombordet eller digitalkameran.

Ytterst tacksam för expertråd!

/erika

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 17:44

DiskWarrior brukar lyckas bra med att fixa problem på diskar annars, skivverktyget i OS X är bra på att diagnostisera diskar men inte så bra på att fixa saker...

1
Bevaka tråden