Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öl i min MacBook Pro - gråt med mig...

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Min flickvän gjorde det som man bara läser om men aldrig råkar ut för, nämligen hälla ut en öl över min kära MBP c2d. Vad ska jag göra, kommer den klara sig, jag vågar inte ens ta i den. Just nu är jag den mest ledsna människa i hela världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 11:55

Ring Apple!

Joel

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-01 12:01

Hur mycket öl var det, och var kom det. Jag har lyckats tömt en hel kaffekopp rakt ner i tangentbordet på min powerbook, utan att den tog skada.

Men öl innehåller visserligen socker.

Huuu jag ryser. Det var några rediga klunkar ur en burk, rätt över styrplattan och ner i tangentbordet. När jag vände på datorn rann det ut bra mycket öl ur alla portar. Idag är tangenterna helt fastklistrade. Tror ni det finns en möjlighet att apple eller liknande kan rengöra eller måste saker bytas ut? Usch jag ser hur pengarna flyger iväg.

Nej fan jag måste ut och gå i ensamhet några timmar nu.

crap!
jag gråter med dig dude!
kolla hemförsäkringen, om du har "drulle" på den borde det vara tämligen lungt.
har även sett en del beskrivningar på nätet den senaste tiden om datorer som överlevt de mest sjuka saker.
låt den torka i typ en vecka, och prova att kicka igång den sen...

Din stackare, jag lider med dig. Det är nog en bra idé att ringa till försäkringsbolaget, du (din flickvän) får betala en självrisk så fixar de datorn. Det är vid sådana här tillfällen hemförsäkringen är guld värd.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 13:23

Släng ut tjejen!

Yes!!

Det är fan inte långt ifrån. Men vafan har jag kvar då, varken tjej eller dator. Tro nog jag fyller henne med bärs som hämnd.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-01 13:36

Pågrund utav sockret kommer tangentbordet inte repa sig utan en rejäl rengöring altenativt byta ut det. Styrplattan kan det vara lika dant med. Om det lagt sig socker på kretsar osv. bör man nog undvika att köra datorn faktiskt. Oturligt nog. Men kolla med försäkning altenativt Apple, tyvärr kommer detta kosta hur du än gör. Självrisken antagligen.

Prata med försäkringsbolaget och lämna in den på reparation.
Tjejen tror jag ber om ursäkt.

Har du en allriskförsäkring behöver du mest oroa dig för självrisken och en period utan dator - jobbigt nog men inte 20000kr jobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 17:08

Du kan testa att tvätta den själv. Du kan köpa sprit på apoteket som man brukar tvätta processorer med (ta bort kylpasta odyl.). Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter... (isopropanol eller nåt)

Den är iaf helt ofarlig för elektroniska kretsar (leder ingen ström) och dunstar med en gång. Tar iaf effektivt bort smuts och skit utan att du behöver gnugga.

Absolut värt att testa ifall det blir för dyrt att laga via verkstad, försäkring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 17:09

Hehe.. jag garvar mest när jag läser om klantjävlar som blandar festande med datorer och annan känslig utrustning.

)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-01 17:45

Lämna in dator hos närmaste Apple Service och be om kostnadsförslaget o sicka till försäkringsbolaget. Godtar försäkringsbolaget så sätter service kille igång o beställer delar.

Men i vissa fall kan det överstiga summor mer än att köpa ny MBP, då betalar försäkringsbolaget helt ny dator till dej !

Helt enkel är det inte, det hänger på din försäkringsbolaget. Apple betalar inte, men det visste du ju redan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-01 18:32
Ursprungligen av REP:

Lämna in dator hos närmaste Apple Service och be om kostnadsförslaget o sicka till försäkringsbolaget. Godtar försäkringsbolaget så sätter service kille igång o beställer delar.

Men i vissa fall kan det överstiga summor mer än att köpa ny MBP, då betalar försäkringsbolaget helt ny dator till dej !

Helt enkel är det inte, det hänger på din försäkringsbolaget. Apple betalar inte, men det visste du ju redan.

Betalar de verkligen ut en ny dator utan någon värdeminskning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-01 18:59

Ja faktiskt. Ovanligt

Det beror på vilka försäkringsbolaget man har som vanligt

ta ut bateriet för att inte förstöra kretsarna och låt den torka och ring apple

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 17:43

Passa dig marf, det kan hända dig när som helst.

Yes!!

Ajajaj, även jag som är pc-människa lider med dig =( Hoppas allt löser sig! Lycka till!

Jag lider med dig. Sitter nu och skriver på min nya MBP efter att den gamla drack några klunkar kaffe ur min kaffekopp.

Ett tips från mig. Tänk efter på vilket svar du vill ha från din appleverkstad innan du lämnar in den!!

Hur som helst. 99,9% av alla försäkringsbolag har kontrakterade värderare som sätter ett marknadsvärde på din burk (ingen ny alltså). Av det drar dom självrisken. Resultatet får du själv gå och köpa en dator för. (Om reperationskostnaden nu överskred samma summa)

Som riktlinje så fick jag 21 500 kronor för en 6 månader gammal MBP med inköpspriset 27 495 . Hade 1500 spänn i självrisk, veilket innebar att kaffet kostade i runda slängar 7 495 kronor. Mitt livs dyraste kopp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-01 22:30

Lider också med dig. Du verkar ha fått några bra svar här om vad man kan göra iallafall. Själv har jag bara spillt öl när mitt Logiteh DiNovo tangentbord var nyinköpt men det är inte alls som detta.

Men se det från den ljusa sidan. Din tjej dricker iallafall öl, finns många som inte gör det.

Jag känner också med dig, min dotter råkade välta en kopp kaffe över min macbook, jag tog datorn direkt och vände den upp och ner.

Det verkar som om min dator klarat sig. Jag hoppas det löser sig för dig.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-02 08:45

Skruva isär och spola med isopropanol (som redan nämnts), har lagat väldigt många mobiler med liknande "skador".

Tack för alla svar, ska ta mig i kragen idag och kolla allt med försäkringar och även med apple. Jag kan garantera att flickvännen har ganska mycket ågren, typ mest i världen. Dator och fest, tja jag har kontoret hemma så det blir lite svårt att undvika att öl är i krokarna då och då. Men men, nu ska det fixas och donas.

Så där ja! Jag snackade med Trygghansa och allt verkar grönt, typ att det går på självrisken. Det roliga i den här historien är att jag va den tredje åttiotalisten under valborgshelgen som tydligen fått öl i sin Macbook, kul kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 19:59
Citat:

Men öl innehåller visserligen socker.

Vad brukar ni dricka för öl egentligen? Öl med socker? Eller häller ni själva i sockret i ölen? Sån öl som jag brukar dricka är i alla fall gjord på malt, humle, jäst och vatten.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-02 20:31
Ursprungligen av Jony:

Vad brukar ni dricka för öl egentligen? Öl med socker? Eller häller ni själva i sockret i ölen? Sån öl som jag brukar dricka är i alla fall gjord på malt, humle, jäst och vatten.

Och vad händer med malt när det kommer i kontakt med vatten. Det bildas maltsocker.

Som sagt, tänk efter på vilket svar du vill ha innan du lämnar in den.

/Dd

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-03 15:41

Hoppas det löser sig för dig och ett hett tips till nästa fest är en Griffin elevator och externt tangentbord och mus.

Då står datorn säkrare än på bordet och skulle något hända är det "bara" ett par hundralappar

Bevaka tråden