Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Både Windows- och OS X-format på hårddisken samtidigt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jobbig fråga jag stället men jag måste veta..

Skulle lägga in en film från macen till min HP Personal Media Drive.
Men när jag skulle lägga in den i enheten stod det att inte enheten kunde ändras .

Enheten är i Windows format, så går det inte att lägga in dokument mm från OS X, utan man kan bara föra över den lagrade informationen från disken till Macen... -.-
Ett alternativ är att man formaterar om disken i Skivverktyg men då försvinner all information, och plus att jag också vill lägga in dokument från pc:n.

Så alltså, kan man dela upp disken i både Windows och OS X format så man både kan lägga in filer från Windows och OS X? Går det?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-20 23:02

Om disken du vill kopiera till är i Windowsformat (FAT) ska det gå att kopiera till den från Mac OS X. Däremot kan inte FAT-diskar hantera filer på över 4 GB eller något sådant.

okej, men ska man partitionera disken om man både vill kunna ändra innehållet i disken med både mac och pc?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-21 19:44

Partitionering är bara för att göra flera diskar av samma fysiska skiva, det viktiga är att filsystemet på disken är FAT (eller MS-DOS filsystem som Skivverktyg i OS X kallar det) för att du ska kunna komma åt disken fån båda systemen.

Alternativt kan du använda en Mac OS Extended-formaterad disk i Windows med hjälp av programmet MacDrive, men det kostar typ en femhundring. Se http://www.mediafour.com/products/macdrive/

jag partitionerade och formaterade skivan i MS-DOS , så nu borde det väl funka att ändra på informationen från både windows och os x?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 00:42

Du formaterade alltså skivan med "MS-DOS"-format i Apples Skivverktyg? Ja, då fungerar det för båda plattformarna.

1
Bevaka tråden