Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook laddare för bil?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat runt nu ett tag för att hitta en laddare för min MB som funkar i bilen.
Den ska alltså har följande kontakter.

Magsafe --> Bil-kontakt

Några tips?

EDIT: En sådan här är det jag letar efter:
http://www.mikegyver.com/IdeasnProducts/Kensington-Magsafe/index.html

Ja skulle vilja köpa en i Sverige istället.

Senast redigerat 2007-04-30 02:41
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-30 08:33

Varför ser man aldrig följande:

Bil-kontakt --> "Två hål i väggen" (alltstå vanligt vägguttag). Då skulle man ju kunna koppla allt dit.

Men så enkelt är det kanske inte....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-30 13:14
Ursprungligen av Hallon:

Varför ser man aldrig följande:

Bil-kontakt --> "Två hål i väggen" (alltstå vanligt vägguttag). Då skulle man ju kunna koppla allt dit.

Men så enkelt är det kanske inte....

Jodå. Bla Clas Ohlson har en sådan.

Skulle du kunna förklara hur den funkar?
Är det en vanlig 12-240v konverter?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-30 13:21
Ursprungligen av snouser:

Skulle du kunna förklara hur den funkar?
Är det en vanlig 12-240v konverter?

Nej, den från Macoteket kan köras på *både* 12V DC och 240V AC. Dom andra två från Jula och Biltema är sk. invertrar som omformar 12V DC till 240V AC. Den lösningen gör det möjligt att köra "hemprylar" (som inte drar för mycket effekt) i din bil.

Ursprungligen av frazze:

Nej, den från Macoteket kan köras på *både* 12V DC och 240V AC. Dom andra två från Jula och Biltema är sk. invertrar som omformar 12V DC till 240V AC. Den lösningen gör det möjligt att köra "hemprylar" (som inte drar för mycket effekt) i din bil.

Då är ju nästa fråga, hur ser kontakterna ut.
Är det en "bil-kontakt" i ena änden och två hål i väggen i andra så att man man stoppa in sin befintliga laddare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-30 13:18

Enligt produktbeskrivningen längst ned:

Citat:

Passar PowerBook G3, G4 samt iPod 3G och senare. I dagsläget fungerar inte Kensingtons universalladdare med MacBook Pro.

Och är man lite skeptiskt så åker väl en vanlig MacBook på samma smäll: den saknar stöd för MagSafe. Den här licensieringsgrejen för Apple har debaterats länge och väl på Apples eget forum. Men numera har ju Apple en egen lösning - dock debateras det huruvida den går i bil eller inte. Jag har själv inte följt den tråden aktivt på senare tid.

Asbra, man kan ladda allt med dom vanliga laddarna, körde hela vägen till italien och tillbaka, perfekt!

Det går inte att länka men
http://www.biltema.se art nr 31- 621
www.jula.se art nr 604110

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-30 10:52

humac har 12 volts direkt till magsafe för 600kr

Ursprungligen av costas:

humac har 12 volts direkt till magsafe för 600kr

Jag ringde dom och frågade, dom sa då att den typ av laddare inte fanns utan att man var tvungen att köpa en konverter mellan 13 och 240.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 12:27
Ursprungligen av snouser:

Jag ringde dom och frågade, dom sa då att den typ av laddare inte fanns utan att man var tvungen att köpa en konverter mellan 13 och 240.

de knarkar... det fanns en.. jag tog uppden klämde å kände

Jag tror faktisk inte häller att det finns.
Eftersom apple använder sin patenterade magsafe så kan ingen annan göra laddare till Macbook. Efter en massa googlande så kom jag också fram till att man förmodligen måste bygga sin egen.

Det borde väl finnas någon grej som man stoppar in i bilen, och sedan kopplar ihop med laddaren? Alltså, laddaren är ju två seperata grejer, en sladd (eller en liten plugg om man kör med det) och sedan själva laddaren och sladden till datorn. Den där sladden har ju ett väldigt vanligt uttag, så det borde väl finnas någon bilgrej som man kan koppla ihop med den?

Hoppas att ni förstår vad jag menar, det är knappt som jag gör det när jag inser hur dålig jag är på att beskriva saker.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-01 14:49

Men... det hela är väl enkelt?

En 12V -> 220V adapter typ: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323126&cks=ACC . Bara att ansluta hela magsafeladdaren, som i ett vägguttag.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Men... det hela är väl enkelt?

En 12V -> 220V adapter typ: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323126&cks=ACC . Bara att ansluta hela magsafeladdaren, som i ett vägguttag.

En sådan får det bli. ja orkar inte leta mer

Ja, jo..

Jag kom ihåg det här gamla inlägget från 2005:

skrev:
Skrevs ursprungligen av István
Clas Ohlson www.clasohlson.se har naturligtvis en sådan växelriktare (ja igentligen har dom tre). 790:- inkl moms för en 150W.
Sidan 239 i nya katalogen. Växelriktare heter den hos dom. ELFA tar 775:- plus moms. Ser ut att vara samma modell.

Men Jula tar bara 695:- inkl moms. Webshop: www.jula.se Sök efter transformator/omvandlare

Koppla aldrig in en dator i en billig växelriktare. Visst, den ger ifrån sig 230 V växelström, men med fyrkantvåg. Nu ska jag inte komma med någon utläggning om frekvensinnehållet i en fyrkantvåg, hur dåligt den lilla nätadaptern till en laptop klarar av det eller vad som händer med datorns elektronik och elsäkerheten, men för att hålla en lång historia kort så är det en tämligen dålig idé att använda en sådan växelriktare. De är bara avsedda för glödlampor, strykjärn, kokplattor och liknande, och inte alls för elektronisk utrustning.

Däremot finns det alldeles utmärkta växelriktare som ger ifrån sig en fin 50 Hz sinusvåg. En sådan kostar lite mer, har för mig att jag sett dem för ca. 1700 kr, men då kan man i princip riskfritt driva sin dator med den.

  • Medlem
  • 2007-05-05 22:40
Ursprungligen av Sventa46:

Jag kom ihåg det här gamla inlägget från 2005:

skrev:
Skrevs ursprungligen av István
Clas Ohlson www.clasohlson.se har naturligtvis en sådan växelriktare (ja igentligen har dom tre). 790:- inkl moms för en 150W.
Sidan 239 i nya katalogen. Växelriktare heter den hos dom. ELFA tar 775:- plus moms. Ser ut att vara samma modell.

Men Jula tar bara 695:- inkl moms. Webshop: www.jula.se Sök efter transformator/omvandlare

Koppla aldrig in en dator i en billig växelriktare. Visst, den ger ifrån sig 230 V växelström, men med fyrkantvåg. Nu ska jag inte komma med någon utläggning om frekvensinnehållet i en fyrkantvåg, hur dåligt den lilla nätadaptern till en laptop klarar av det eller vad som händer med datorns elektronik och elsäkerheten, men för att hålla en lång historia kort så är det en tämligen dålig idé att använda en sådan växelriktare. De är bara avsedda för glödlampor, strykjärn, kokplattor och liknande, och inte alls för elektronisk utrustning.

Däremot finns det alldeles utmärkta växelriktare som ger ifrån sig en fin 50 Hz sinusvåg. En sådan kostar lite mer, har för mig att jag sett dem för ca. 1700 kr, men då kan man i princip riskfritt driva sin dator med den.

Eh, Apple själva säljer ju en för 695:-
Den ger modifierad fyrkant och det kan knappast ge problem, då hade de
nog inte sålt den.
Det där med att de är avsedda för strykjärn och kokplattor
låter som riktigt skitsnack då det knappast finns sådana som drar så liten effekt.
Men hur svårt hade det varit att bygga en omformare från 13V lik till 16,5V lik
utan att "gå via" 230V växelspänning?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?
mco=94688C24&nplm=TJ375

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-01 18:01

Nu går ju tack och lov utvecklingen framåt... Tyvärr har Belkin inget "White paper" på sin modell, men Belkin gör ju knappast skitsaker...

Det jag däremot har hittat är detta: AC output waveform: modified sinewave.

Vilket tyder på någon form av modifierad Sinuskurva.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 11:49

Sitter just nu uppe i fjället med en 12->230V-konverter. Som ska ge en "modified Sine-wave" osv osv. Output är på 150W och jag trodde att MBP bara krävde 85W, men den orkar inte driva min MBP. Bara ladda när den är i viloläge. Nån som vet vad det beror på?

  • Medlem
  • 2009-07-02 22:50

Hur är det med detta nu då? Jag funderar på om man ska köpa en bil-dvd för en tusenlapp eller skaffa en 12V AC->230V DC-omvandlare.
Det kostar runt 400 spänn för de billigaste, fungerar de?

1
Bevaka tråden