Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Watt, grafikkort och en MacPro

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva lite råd här om effektförbrukning.

Jag har en MacPro som idag kör ett X1900XT. Eftersom R6 Las vegas och andra spel hackar friskt med hyfsat höga inställningar vill jag ha ett bättre grafikkort till Vistaspelen. OS X behöver jag inte samma grafikprestanda i eftersom det bara används till nyttoprogram.

Helst av allt skulle jag vilja flytta X1900 kortet till andra pci-express platsen och köra mitt nyinköpta 8800GTX på plats 1 (X16 platsen alltså). Jag har köpt en FPS-Booster, dvs en PSU för inbyggnad i en 5,25 plats som ger grafikkortet ström till sina båda PCI-E power connectors (eller vad de kallas). Denna setup skulle ge tillräcklig kraft i Vista med 8800-kortet, medan X1900 kortet skulle räcka utmärkt i OS X. Nvidias Quadro FX kort som finns till MacPro är inget alternativt, dels pga pris och dels pga taskig spelprestanda.

Frågan är, korten borde ändå tillsammans dra mer än 300 Watt från moderkortet, vilket inte Apple rekommenderar. Nu har jag inte fått effektförbrukningen bekräftad för något av korten, någon som vet? Jag har hört att 8800gtx drar 250 watt från moderkortet.

Alternativet är ju att köra OS X på det klenare 7300GT kortet som satt i från början. Det vore inte så kul, men det kanske drar betydligt mindre?

Alla tips emottages tacksamt. Om jag inte vet att mac:en klarar att leverera tillräckligt med watt vågar jag inte prova och då får 8800GTX sitta i en crappy PC med 430-chipset

Jag har liknande grubblerier.

Det jag inte hajjar här är varför du skulle behöva oroa dig för den sammanlagda strömföbrukningen? Om du nu kör dit 8800GTX i XP så är väl det andra kortet avaktiverat på nå vis? Eller går det inte att göra så annat än genom att ta ur det?
Som jag fattat det (enligt applestore) så funkar inte X1900 i annat än 16 lane PCIe.
Men det är ju lätt att testa, du kan ju ändra uppsättningen med mjukvaran i OS X va?

Ska precis skaffa en Mac Pro, och har en beställning på g med 7300GT och planerar antingen ett Quadro FX 4600 eller ett 8800GTX för att köra CAD i XP64.

Att inte X1900 fungerar i annat än 16 lane PCIe tror jag beror på just strömförbrukningen, men hurvida ett kort slutar dra ström om det är avvaktiverat är nog viktigt att ta reda på.

Nån som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-05 11:03
Ursprungligen av kitesurf:

Ska precis skaffa en Mac Pro, och har en beställning på g med 7300GT och planerar antingen ett Quadro FX 4600 eller ett 8800GTX för att köra CAD i XP64.

Om du syftar på Windows XP 64bit så fungerar inte det enligt Apple med bootcamp.

Ursprungligen av juanito:

Om du syftar på Windows XP 64bit så fungerar inte det enligt Apple med bootcamp.

Vet inte med XP64, men kör Vista 64-bit istället, det fungerar felfritt och inga bekymmer med drivrutiner eller andra hinder. Köp en OEM version för 1000 kr och sen är du klar, jag menar, hur ofta byter man moderkort på sin macpro?

Ska kanske också säga att jag inte haft problem med några XP64-program i Vista.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-06 11:56
Ursprungligen av crownswe:

Vet inte med XP64, men kör Vista 64-bit istället, det fungerar felfritt och inga bekymmer med drivrutiner eller andra hinder. Köp en OEM version för 1000 kr och sen är du klar, jag menar, hur ofta byter man moderkort på sin macpro?

Ska kanske också säga att jag inte haft problem med några XP64-program i Vista.

Ah så du har inga problem med drivare till ditt gf8800 i winmiljö?
Funderade tidigare på att köpa en mac pro med x1900 men nu när det kortet ändå har en rätt lång tid på nacken så blir det nog en basic utrustad med gf7300 och sen köpa till ett separat gf8800 eller liknande för just windows miljön. Eftersom spel flyter bättre i windows.
Arbete kommer dock ske i osx tillsammans med förmodligen cs3 då eftersom det nu redan finns ute.

Nån som har nån erfarenhet vad det gäller CS3 och en standard mac pro med gf7300 och säg 2gb minne? Går det undan som bara den eller? Blir antingen 2 eller 3gb till en början.
Testade ju en på Macoteket för länge sen som hade gf7300 men bara 1gb minne och jag tyckte att renderingen av bilden gick segt när man hade den maximerad. Var iofs på en apple 30" men ändå, jag har ju inbillat mig att det ska gå blixtsnabbt. Har själv en 24" så det är lite mindre upplösning och därmed lite mindre krävande antar jag att rita upp allting.

Ursprungligen av Potah:

Ah så du har inga problem med drivare till ditt gf8800 i winmiljö?
Funderade tidigare på att köpa en mac pro med x1900 men nu när det kortet ändå har en rätt lång tid på nacken så blir det nog en basic utrustad med gf7300 och sen köpa till ett separat gf8800 eller liknande för just windows miljön. Eftersom spel flyter bättre i windows.

Drivrutiner i Windows är inget problem. Det är aldrig ett problem eftersom macpron beter sig / är som vilken PC som helst.

Men att få ett 7300 och ett 8800GTX att fungera samtidigt, dvs att använda 7300 i OS X och 8800GTX, har ingen hitills lyckats med. Vad jag försöker, och många med mig, är att få något grafikkort i macpron som fungerar med OS X att samsas med ett 8800GTX eller motsvarande för Windowsmiljön. Men som sagt, ingen verkar få en macpro som ens bootar. Korten kan inte vara i samtidigt.

Enda lösningen just nu är att fysiskt byta kort vid varje uppstart, dvs dra ut och sätta i. Lite småjobbigt men det går.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-07 10:59
Ursprungligen av crownswe:

Drivrutiner i Windows är inget problem. Det är aldrig ett problem eftersom macpron beter sig / är som vilken PC som helst.

Men att få ett 7300 och ett 8800GTX att fungera samtidigt, dvs att använda 7300 i OS X och 8800GTX, har ingen hitills lyckats med. Vad jag försöker, och många med mig, är att få något grafikkort i macpron som fungerar med OS X att samsas med ett 8800GTX eller motsvarande för Windowsmiljön. Men som sagt, ingen verkar få en macpro som ens bootar. Korten kan inte vara i samtidigt.

Enda lösningen just nu är att fysiskt byta kort vid varje uppstart, dvs dra ut och sätta i. Lite småjobbigt men det går.

Ja just ja, kom ihåg nu att jag sett trådar om det tidigare på bla macrumors. Drygt att byta kort varje gång men det är väl inte så farligt egentligen.
Du har inga benchmarks från windows miljö med ditt gf8800 i din mac pro? Vore kul att se lite siffror från tex Futuremarks 3D Mark program.

Du har möjligtvis inte jobbat i CS3 med din mac pro? Vore kul att veta hur du upplever det, är renderingar av bildfiler snabba eller? Du har 3gb minne har jag för mig, såg ett gammalt pm jag skickade till dig tidigare om det.
Jag vet att det egentligen borde flyta på snabbt som ögat, men jag kan inte släppa känslan jag fick när jag testade en mac pro i grundutförande på macoteket tidigare.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-27 19:38

Crownswe:
Detta är väl väldigt mycket ot men det kändes som du hade koll så jag hoppas att du står ut med några frågor
När du spelar i Windows använder du apples eller atis drivrutin?
Har du märkt några problem med värmen?
Anledningen till att jag frågar är att mitt kort blir väldigt varmt jag hör hur fläktarna spinner upp och går ett tag och sedan lägger dom av. Jag kör med atis senaste drivrutin och har inte överklockat något.

Jag kör ATI:s drivers, vilket har fungerar problemfritt. Mitt kort är i det närmaste ljudlöst och håller runt 60-65 grader med BF 2142 igång med alla settings på högsta möjliga och i 1900 * 1200, med sedvanliga bekymmret med widescreen i BF2, men det är en annan sak .

Lite information till er som inte bara kör photoshop på sin macpro

Nvidia GeForce 7300 GT 256 MB (GDDR2) 32 W

ATI Radeon X1900 XT 512 MB (GDDR3) 132 W

Nvidia Quadro FX 4500 512 MB (GDDR3) 110 W

Nvidia 8800 GTX 640 MB (GDDR3) 180 W

OK, via en FPS booster eller från moderkortets kontakter kan du få ut 150 W som 8800GTX:et klarar att suga i sig via sin PCIE-power connectors. Ytterligare 75 W kan PCI-E slotten ge, dvs 225 W.

Lungt med effekten alltså, problemet är att få det att fungera i OS X. Macvidia drivers fungerar inte, och Mac Pro:n verkar inte vilja boota alls (varken win eller OS X) med ett 7300GT i samtidigt.

Frågan är alltså om det går med ett X1900? Troligen inte, eftersom ATI och Nvidia inte verkar trivas tillsammans. Sista möjliga lösningen: Kör ett 7600 kort eller liknande som fungerar med Macvidia samtidigt med ditt 8800 GTX.

Nå, ska väl testa med 1900 XT i alla fall och forska vidare. Säg till om någon är intresserad, så lägger jag ut vidare resultat här. Men det verkar vara mer reklambyråmänniskor än nördar på detta forum så det kanske är så att ingen är intresserad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-01 18:12

Klart man är nörd Jag vill veta resultaten.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-01 18:17

Jag är också intresserad!

Skönt att veta, jag började tro att jag var ensam här Nå, jag ska testa imorgon på en 2,0 Ghz modell. Dels drar den antagligen mindre och kan alltså med större sannolikhet överleva två kort, och dels är den inte min om nått skulle gå väldigt fel...

Crownswe, jag kör ett Nvidia Geforce 7300 GT och ett ATI Radeon X1900 XT samtidigt i en Mac Pro utan problem, så för mig har kombinationen ATI+Nvidia funkat bra.

Intressant, det verkar vara många som haft problem med den konfigurationen. Hur är de placerade i slottarna? konfigurerade X16 och X8?

Fungerade inte med 7300GT i slot 4 alt 3 eller X1900XT i slot 3 tillsammans med 8800GTX i slot 1. Helt enkelt ingen boot.

Två lösningar att testa:

1. Sätt i ett pc-kort i Geforce serien som fungerar med Macvidia och kombinera med 8800GTX.

2. Sätt i 8800GTX i slot 2 och 7300GT i slot 1.

Tankar någon?

Ursprungligen av crownswe:

Intressant, det verkar vara många som haft problem med den konfigurationen. Hur är de placerade i slottarna? konfigurerade X16 och X8?

Vet inte, ska kolla.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 18:57

Hej.

Jag är ingen mac-användare än, men jag funderar just på att köpa mig en Mac Pro efter sommaren om jag har råd. Har tyvr inte sån stor erfarenhet så undrar: hur det är med grafikkorten och spelandet i XP/Vista.
Kan man alltså köra vanliga "PC-grafikkort" i Mac Pro i XP/Vista, men inte fungerar i OS X då eller fungerar det i båda OS'en? Tycker jag har läst det är nått speciellt i BIOS i grafikkort till mac.

Men om jag skall köpa Mac Pro och vill kunna spela en del spel under XP/Vista, vad skall jag välja för grafikkort då? Om man skall ha 7300GT och köpa till ett t.ex 8600. Eller om x1900XT duger? Vet ej hur bra prestadna det grafikkortet ger så. Kraven är väll att BF2 flyter bra på höga upplsöningar, och skulle vara roligt om Supreme Commander skulle fungera bra.

Mycket frågor från en nybörjare.
Hoppas någon orkar svara :). Tack i förhand.

MacPro Bootcamp + BF2

Ursprungligen av Zappy:

Hej.

Jag är ingen mac-användare än, men jag funderar just på att köpa mig en Mac Pro efter sommaren om jag har råd. Har tyvr inte sån stor erfarenhet så undrar: hur det är med grafikkorten och spelandet i XP/Vista.
Kan man alltså köra vanliga "PC-grafikkort" i Mac Pro i XP/Vista, men inte fungerar i OS X då eller fungerar det i båda OS'en? Tycker jag har läst det är nått speciellt i BIOS i grafikkort till mac.

Men om jag skall köpa Mac Pro och vill kunna spela en del spel under XP/Vista, vad skall jag välja för grafikkort då? Om man skall ha 7300GT och köpa till ett t.ex 8600. Eller om x1900XT duger? Vet ej hur bra prestadna det grafikkortet ger så. Kraven är väll att BF2 flyter bra på höga upplsöningar, och skulle vara roligt om Supreme Commander skulle fungera bra.

Mycket frågor från en nybörjare.
Hoppas någon orkar svara :). Tack i förhand.

Jag har gjort lite tester i BattleField 2 för att du ska få en uppfattning om vilken framerate MacPron lyckas åstadkomma.
Testade med två olika inställningar för att ge dig en uppfattning:
---------------
1280*960@100Hz
Alla inställningar på hög (låg, medel och hög finns att välja på).
Ping 22

Vid denna inställning får jag en framerate på, som lägst, 52 fps. Då spelade jag ”Stike at Karkande”, en stadsbana med maximalt antal onlinespelare (64). Någon mer intensiv bana finns inte i spelet.
---------------
1024*768@100Hz
Alla inställningar på hög bortsett från dynamiska skuggor som jag ställde ner till medel.
Ping 22

Vid denna inställning fick jag en framerate, som lägst, 67 fps.
Samma bana spelades vid detta tillfälle.
--------------
Specifikationen på min MacPro är enligt följande:
MacPro 2*2,66GHz dual core (XEON 5150)
ATI X1900 kort med 512MB DDR3
4GB DDR2 FB minne (4st 512MB stickor, 2st 1GB stickor, skall uppgraderas med 2st 1GB stickor till för att uppnå 256bitars minnesbus).
20" Cinema Display
Airport Extreme ”N” & Bluetooth 2,0.
3st Seagate 500GB diskar (inte Raid kofigurerade). Eventuellt skall jag sätta i en WD 150GB 10K rpm disk för att uppnå max prestanda i operativ samt spel.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 22:12
Ursprungligen av Wennerholmen:

Jag har gjort lite tester i BattleField 2 för att du ska få en uppfattning om vilken framerate MacPron lyckas åstadkomma.
Testade med två olika inställningar för att ge dig en uppfattning:
---------------
1280*960@100Hz
Alla inställningar på hög (låg, medel och hög finns att välja på).
Ping 22

Vid denna inställning får jag en framerate på, som lägst, 52 fps. Då spelade jag ”Stike at Karkande”, en stadsbana med maximalt antal onlinespelare (64). Någon mer intensiv bana finns inte i spelet.
---------------
1024*768@100Hz
Alla inställningar på hög bortsett från dynamiska skuggor som jag ställde ner till medel.
Ping 22

Vid denna inställning fick jag en framerate, som lägst, 67 fps.
Samma bana spelades vid detta tillfälle.
--------------
Specifikationen på min MacPro är enligt följande:
MacPro 2*2,66GHz dual core (XEON 5150)
ATI X1900 kort med 512MB DDR3
4GB DDR2 FB minne (4st 512MB stickor, 2st 1GB stickor, skall uppgraderas med 2st 1GB stickor till för att uppnå 256bitars minnesbus).
20" Cinema Display
Airport Extreme ”N” & Bluetooth 2,0.
3st Seagate 500GB diskar (inte Raid kofigurerade). Eventuellt skall jag sätta i en WD 150GB 10K rpm disk för att uppnå max prestanda i operativ samt spel.

Tack så jätte mycket. Ser att det flyter på bra. Minns ej vad för fps på min gammel PC, P4 2,8 GHz, Ati 9600XT. Men väldigt mycket lägre än 60. .
Och minne är viktig förstår jag, men tror du jag skulle klara mig på 2 GB bra? Kommer satsa på mera sen men från början borde nog 2 GB duga hoppas jag. Och en till liten nyfiken fråga, vad menas med 256 bitars buss, alltså du får det när du fyller alla minnesplatser?

Nu är det förståss minst 6 månader tills jag får råd med min första mac, Pro. Så grafikkorten kommer nog sjunka i pris och hoppas det finns flera alternativ istället för bara 2 st, (nvidia quadro borträknad) . + skall ha projektarbete om apple och mac i skolan funderar jag starkt på, så hoppas man vinner på en tialott så jag kan inhandla en Mac Pro. Lära sig mera tills jag börjar arbetet.

Jag kan inte säga om BF2 flyter bra på en Mac Pro / X1900XT, men Vanguard gjorde det i alla fall. Enda grejen för mig är att min Mac Pro går så tyst och fint när jag inte spelar så jag märker tydligt när grafikkortsfläkten går igång när man spelar. Men den är fortfarande långt tystare än min PC som jag spelade på tidigare.

Efter sommaren så hard det nog kommit ut nya grafikkort till Mac Pro också.

Senast redigerat 2007-04-30 20:46
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 20:35

Ah ok. Japp det finns det säkert. Se hur plånboken är då, student och Mac Pro går kanske inte så bra ihop med varandra men vill ha en stationär så man kan uppgradera datorn m.m. Men annars får det bli man köper standarden med 2 GB minne och väntar med grafikkort. Mer än 1 GB minne är nog viktigare än ha ett bättre grafikkort i början. Köper inte en Mac Pro för att spela i Vista bara direkt

Ja, vanliga "PC-grafikkort" fungerar utmärkt i Mac Pro i XP/Vista. Åtminstone nästan alla, nått undantag finns alltid. Men som sagt, sällan i OS X (aldrig för 8800) och sällan parallellt med ett mac specifikt kort. Jag har i alla fall gett upp med att försöka.

Om X1900XT duger eller inte beror på vilken upplösning du ska köra. Sitter du med en 19" skärm blir det inga problem med BF2 (det är ändå en snart tre år gammal motor), men att köra Supreme Commander på en 24" är bara att glömma.

Supreme Commander Demo på än 22" (1600x1024) gick alldeles utmärkt. Mac Pro 2.66/2GB/X1900XT/WinXP. Det är mindre skärm än vad en iMac 24" har, men ändå.

Det låter ju lovande, just Supreme Commander ger ju bättre fps under Vista också så då finns den möjligheten, plus att det sägs belasta processorn mer än grafikkortet så det kanske är mer lämpat för en MacPro än många andra spel.

Jag kör i 1900 * 1200 på en maskin med samma prestanda som din och det går inte bra med alla effekter påslagna. Men det är givetvis svårt att säga om det fungerar eller inte, beror på var din smärtgräns för fps ligger och om du ska tävla eller inte. Jag har en PC som kör en AMD X2 klockad till 3 Ghz med ett 8800GTX och t o m den får svettas med Supreme.

1
Bevaka tråden