Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Creative Suite Premium 2 på Intel-Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Kan jag använda Adobe CS2 Premium på min Intel Mac?

Tack för svar!

Ja, det kan du. Men Mac-versionen är inte skriven för Intel-processorn vilket innebär att Mac OS X kommer att behöva köra det med hjälp av Rosetta vilket leder till att det går långsammare än vad det annars skulle göra. För att det ska gå i normal hastighet behöver du Adobe Creative Suite 3.

Vad är rosetta? Inget jag behöver installera extra?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-29 20:15
Ursprungligen av lillehem:

Vad är rosetta? Inget jag behöver installera extra?

Finns en liknande fråga redan i forumet
99.se - Vad är Rosetta?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-29 20:10

Nja, jag skulle inte rekommendera detta. Har erfarenhet av mycket krångel under ca 1 års tid med Adobe CS2 på både Mac Pro och iMac med Intel-processor. Bl a känns programmen tröga jämfört med CS2 på G5, Indesign hänger sig ofta (flera gånger dagligen), problem vid utskrifter etc. Detta trots mycket internminne, Version Cue avstängt/kastat (vilket en del säger skulle hjälpa).

CS3 ska vara anpassad för Intel-macar, och problemen förhoppningsvis lösta. Om det å andra sidan inte finns nya barnsjukdomar som tar tid att fixa... tills CS4 kommer osv...

Gör gärna sökning på nätet efter just kombinationen CS2 och Intel-Mac, så hittar du en del att läsa och begrunda.
Adobe Forums - CS2 on intel Macs causing problems

Rosetta översätter PowerPC-koden så att den kan köras av en Intel-processor. Det gör att det går långsammare. Det finns redan i Mac OS X så du behöver inte installera det själv. Du märker inte ens av det när det används. Programmen startar och ser ut precis som vanligt.

Här skriver Apple lite om Rosetta: Rosetta

Rosetta är en programvara för att emulera program som är skrivna för PPC-arkitekturen så de kan köras under Intel.
Den ingår i OS X och behöver inte installeras separat.

Ursprungligen av Johan S:

Rosetta är en programvara för att emulera program som är skrivna för PPC-arkitekturen så de kan köras under Intel.
Den ingår i OS X och behöver inte installeras separat.

Nja, inte riktigt. Rosetta (eller QuickTransit som den egentligen heter) är ingen emulator utan en dynamisk maskinkodsöversättare.

Dock tror jag det är lättare att förstå "emulator" än "dynamisk maskinkodsöversättare".

Det är bara det att det inte är samma sak och emulator blir felvisande.
Tänka sig då fick jag lära mig något nytt idag jag som trodde att Rosetta emulerade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-30 09:12

lillehem:

Det är inga dprobelm att köra CS2 på intel, om du inte har sjuka krav på snabbhet, det tuffar på som det ska - det är lite buggar som kan vara irriterande, men inte mer irriterande än Illustrator 9 som hängde sig allt som oftast

Rekommenderar dig fortfarande om pengar finns att köpa CS3, eller en uppgradering - då går det undan vill jag lova

/Tangen

1
Bevaka tråden