Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Studio 2 + hårdvara

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.apple.com/finalcutstudio/

Helt komplett verkar vara omdömmet..
Integration är ordet för kvällen

Tänk om iLife blir lika integrerat i Leopard?

Väldigt intressant.

Har ännu inte hunnit se igenom allt men jag undrar om dom gjort något åt mediahanteringen?

Nån som vet?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-16 09:20

Uppgradering nu beställd från AppleStore FCS2 3836:- + moms
bara 330:- + moms dyrare än i USA

>Har ännu inte hunnit se igenom allt men jag undrar om dom gjort något åt mediahanteringen?

Enligt vad som skrivits om detta i går så har det inte hänt så mycket på den fronten...
men vi får veta mer under veckan när användarna får testa på NAB.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 15:16

Ser väldigt fram emot att testa "Color" - Ser otroligt bra ut för att vara mjukvarubaserat. Nu är det bara för apple att tillverka en "mixerbord" a'la Lustre

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-17 10:21

Ja, det kommer bli riktigt kul att testa om man tänker på att bara Color som följer med i FCS2 kostade $25000 för bara några månader sedan....

Hade kontakt igår med Rick Young på http://www.macvideo.co.uk/ som är över på NAB och gör reportage för sin FCP tidning och websida och han lovade en del trevliga inslag...
(jag prenumererar på hans tidning inkl. en DVD full med filmer, intervjuer och tester)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-17 12:15

Mixer bord för Color finns redan om man vill köpa, dock kostar de en rejäl slant.

Color är f.d. Final Touch från Silicon Color som kan ses som en da Vinci i mjukvara. Kommer klart bli spännande att få leka med detta även om systemkraven är ganska höga för mjukvaran.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-17 13:46

De va som F*n. Har aldig suttit vid en Da vinci men jag har sett och "rattat" lite på en Lustre och det va rätt mäktigt! Octa macpro'n kopplat till Xraids via fiber borde ändå klara av uppgiften. Jag är mest intresserad över trackingen av maskar i Color. När man tittar på de olika filmerna för fcs2 så ser trackingen rätt avancerad ut, visserligen så trackar dom rätt lätta grejjer i demovideorna men det ska helt klart bli roligt att testa riktigt svåra tracking moment!

Apropå ingenting: kommer tidigare versioners "workspaces" fungera med fcs2? någon som hört/läst om det kan bli komplikationer på den fronten?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-17 14:27

För dig som är intresserad så finns det ett forum på CreativeCow för Color (under det gamla namnet Apple Final Touch)

http://forums.creativecow.net/cgi-bin/new_view_posts.cgi?forumid=223#2

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-17 16:56

Walter Biscardis tankar om Color:

Apple's Color, my thoughts
http://blogs.creativecow.net/node/144

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-17 17:34

Nu har jag läst det som har skrivits på creative cow och jag tycker nästan synd om folket!
Först kommer lyckan, sen kommer funderingarna kring vad man som colorist i framtiden kan ta i timmen. Nu är inte jag colorist så jag kommer bli en av de som "dom" kommer tycka illa om men jag kommer nog spotta ut en och annan video som har gått igenom Color i framtiden!

Av nån konstig anledning så ser jag bara fram emot Color i hela final cut studio 2 paketet...Motions 3d partiklar var väl en annan sak som höjde ögonbrynen eftersom prisklassen är så pass låg. Fusion är väl närmaste man kommer när det gäller "äkta" 3d partiklar?

Hur som helst: Spännande framtid till mötes!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-20 12:28
Ursprungligen av Kenneth M:

Nu har jag läst det som har skrivits på creative cow och jag tycker nästan synd om folket!
Först kommer lyckan, sen kommer funderingarna kring vad man som colorist i framtiden kan ta i timmen. ...

Tough shit. Bara för att verktygen blivit billigare har väl inte de blivit sämre på vad det gör? Är man duktig finns det alltid jobb. Bara bra om priserna kommer ner på postproduction.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-29 17:21

Exakt, bara för att FCP kostar 10 000 kr med massa extra program så kommer inte vem som helst producera bra filmer.

Verktygen blir mer tillgängliga, hantverkarna är de som verkligen löser uppgiften bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-29 19:14

Håller fullständigt med! Tycker bara synd om folket som har investerat miljonbelopp på ett turnkey system. Raten "dom" tar utgår lite ifrån vad dom sitter på för utrustning.
Skulle företaget skrota sin Lustre och byta ut den mot...låt säga 3 "color system" så skulle dom garanterat inte få samma betalt per timme för alla tre tillsammans även fast det var samma person som ratta spakarna på båda systemen.
Kunden utgår ifrån (tyvärr) att har dom dyra grejjer kan dom även göra riktigt bra grejjer. 3 color = runda slingor 30k. Och jag tror inte kunden är lika villig att betala "5k" i timmen när någon sitter och pillrar med Color.

Men jag håller som sagt med + att jag verkligen ser fram mot att leka friskt med färger i sommar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-29 21:30

Först o främst kostar "Color" bra mycket mer än 10k. Du behöver maskiner för att köra det och ska du göra något seriöst (SD eller HD online / finish) så kostar systemet ganska fort över 100k. Fast ändå nej... Visst går online priser ner och så men system som color öppnar upp portar för "mellanlösningar". Fortfarande kommer folk betala för att få rätt person bakom spakarna, den personen kommer även vilja köra med "rätt spakar för honom". Color är bra, men det är fortfarande ingen Da Vinic och det gör framför allt inte operatören till en färgsättare över natt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-29 23:07

Apple kommer att visa FCS 2 på Berns den 14/6
Du kan anmäla dig här:
http://www.apple.com/se/finalcutstudio/tour/
Stockholm — Thursday June 14th
Berns
Berzelli Park
SE 103 25 Stockholm

09:00 - 10:00 Registration, Tea & Coffee
10:00 - 12:00 Final Cut Studio 2 Overview
12:00 - 13:00 Product Showcase
13:00 Event Ends

Jag har anmält mig idag och hittade t.o.r SJ biljetter Göteborg-Stockholm för 190:-
Om det är fler 99mac:re som skall gå dit vore det kul att träffas...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 15:31

Betyder det att FCS2 kommer finnas ute i butik då? Någon som vet när det faktiska släppet är? Börjar klia i fingrarna!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-30 15:53

Här är uppgifterna på min FCS2 uppgradering från AppleStore:
Beräknat avsändningsdatum: 31 May, 2007.
Beräknad leverans: 05 Jun, 2007.

Och när jag kontaktade Weynand.com om när den nya "Apple Pro Training Series: Final Cut Pro 6 ISBN: 0321502655" beräknades släppas så fick jag svaret:
"The book is going to ship the same day as the software...aproximately May 15th."
(det är Diana Weynands bok som som du får tenta av om du vill certifiera dig för FCP)

ISBN-10: 0-321-50265-5; ISBN-13: 978-0-321-50265-0; Published: May 16, 2007; Copyright 2007; Dimensions 7-3/8 X 9-1/8; Pages: 600; Edition: 1st.

Senast redigerat 2007-04-30 16:33
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 16:07

Lite offtopic men isbn nummer?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-30 16:26

Jag beställde Diana Weynands nya DVD med info på alla nyheter i FCP 6 den kostar $19.99 + $4.05 i frakt. Den släpps samma dag som FCS2.
Kan beställas http://www.weynand.com/

1
Bevaka tråden