Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för webutveckling

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-29 13:48

Tjo gott folk.

Jag håller på att designa om min nätlabels websida, men är lite trött på att göra det för hand. Så kan någon rekommendera något (helst gratis) program för webutveckling?

Saker jag gärna skulle vilja ha är:

  • Någon sorts wysiwyg

  • gärna kodkomplettering / färgkodning / smart tagavslutning

  • stöd för enkel CSS-editering (basgrejorna)

  • Gärna någon sorts stöd för javascript / php / asp

Kör windows XP. Förslag?

PS. Har kört med dreamweaver förr, trivdes väl sådär i det men kändes som det inte var optimalt. Är mer kodknackare än wysiwyg.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-29 17:01

Har mest jobbat med Microsoft-produkter och ASP.NET. Gillar man det är ju Visual Studio 2005 Web Express faktiskt helt gratis. Designern är ok, syntaxstödet är grymt.

Nyligen lanserades Expression Web Designer, efterföljaren till FrontPage. Har tyvärr inte testat den ännu, men den har fått rätt bra kritik.
http://office.microsoft.com/sv-se/frontpage/FX100743231053.aspx

Jag skulle just föreslå en titt på Panics nysläppta program Coda, men så såg jag att du kör XP och då föll det ju helt.

Däremot kan jag tipsa om att köra Firefox-tillägget Firebug, ett ovärderligt verktyg för den som kodar webbsidor idag, inte minst när man jobbar med CSS. Sedan flera år kör ju många Web Developer, men Firebug tar det verkligen till en ny nivå.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-29 17:24

Kom på att visual express var gratis jag också, har slängt in och testar. Har jobbat i det lite förr (med ASP/VB) så känns lite bekant. syntaxstödet är skönt i det, håller jag med om

Men har VS med DOM för javascript/ajax? Höll på att bli tokig när jag gjorde det för
hand, leta efter funktioner hela tiden...
edit: ja se på fan, VS express verkar ha hela DOM inlagt... tror jag Hoppas det inte enbart är IE's rätt skräpiga DOM bara..

Firebug ska slängas in direkt, verkar trevligt

1
Bevaka tråden