Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk synkning med musik-mapp

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt musik-bibliotek i itunes är samma som innehållet i mappen musik och det är så jag vill ha det, men det är lite "jobbigt" att behöva lägga till varje mapp i itunes biblioteket varje gång man lagt in en ny skiva i musik-mappen. Går det att göra så att itunes synkar innehållet i biblioteket automatiskt varje gång man startar itunes? Alltså att den söker igenom mappen efter nytt material? Kanske finns en väldigt simpel funktion för det men har inte hittat den...

/HT-Tower

Inte för att spamma eller så, men jag undrar precis samma sak.

Det går att göra lite bakvänt. Ställ in iTunes att kopiera all musik till sitt library, då läggs mappen automatiskt till i mappen Musik när ni importerar den i iTunes. Blir ju lite tvärt om mot vad ni tänkt men man behöver bara kopiera/importera filer 1 gång.

Ursprungligen av Johan S:

Det går att göra lite bakvänt. Ställ in iTunes att kopiera all musik till sitt library, då läggs mappen automatiskt till i mappen Musik när ni importerar den i iTunes. Blir ju lite tvärt om mot vad ni tänkt men man behöver bara kopiera/importera filer 1 gång.

Kanske bara jag men jag förstår inte riktigt vad du menar...?
Jag vill inte lägga till all musik på datorn i itunes, bara den som jag har valt ska ligga i mappen musik. Är lite pedantisk när det gäller att hålla ordning på musiken:)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-29 13:22

Sen kan man även ställa in under de avancerade inställningarna var iTunes skall lagra sin musik, så man får den där man vill ha den. Ex. på en extern disk mm.

Jag har just nu drygt 150gb musik på min server. Sedan mappar jag en nätverksenhet och lyssnar på musiken därifrån. Eftersom jag inte har så stor plats på Macbooken så vill jag inte häller kopiera över allt till datorn.

Jag kan visserligen tänka mig att synkronisera den mappade enheten och lägga över all musik till min externa hårddisk, men då vill jag att den ska uppdatera/synkronisera den mappade enheten med biblioteket på den externa disken.

En fundering:

Är det så att man kan få itunes att visa innehållet i mappen musik -> iTunes -> iTunes Musik.

Så att om man lägger musiken i den mappen istället så visas musik-innehållet i den mappen i biblioteket när man kör igång itunes? För tillfället har jag inställt att itunes inte ska lägga en kopia av spåret i mappen "iTunes Musik"

Blev kanske lite rörigt det här...:)

Ni kan ju välja var iTunes skall lagra musiken, men vad jag vet så fungerar "syncen" bara åt ena hållet, dvs, du lägger till musik i iTunes och den sparas i den mapp du ställt i att den skall spara i. Tror inte du kan få iTunes att "bevaka" mappar och hitta ny musik man kopierar dit..

Ursprungligen av Johan S:

Ni kan ju välja var iTunes skall lagra musiken, men vad jag vet så fungerar "syncen" bara åt ena hållet, dvs, du lägger till musik i iTunes och den sparas i den mapp du ställt i att den skall spara i. Tror inte du kan få iTunes att "bevaka" mappar och hitta ny musik man kopierar dit..

ok, det var det jag var ute efter. Inte att den skulle spara i en viss mapp utan att den skulle söka igenom en specifik mapp vid t ex uppstarten av itunes och lägga till eventuellt nytt material i biblioteket. Utan att spara ytterligare en kopia i någon annan mapp...

Borde gå att lägga en folder action koplad till mappen Musik så att varje gång du lägger till något nytt så lägger den till musiken i iTunes.

Ursprungligen av m_beckman:

Borde gå att lägga en folder action koplad till mappen Musik så att varje gång du lägger till något nytt så lägger den till musiken i iTunes.

Jag har försökt lösa det genom att skapa ett mappkommando. Det reagerar på när man lägger till nytt material i mappen men hur ska man få itunes att lägga till det i biblioteket? Jag försökte med att låta mapkommandot köra ett arbetsflöde som jag gjort men fick inte riktigt till det...jag kunde få itunes att öppnas och lägga till filer som jag låtit en "finder-funktion" leta upp i arbetsflödet. Problemet är bara att jag vet inte hur jag ska få till det så att endast nytillagda filer läggs in i itunes. Har bara sett funktioner för att leta upp filer efter t ex vilken dag eller vecka de är tillagda. Alltså kommer samma filer med flera gånger om man tex lägger in nytt material 2 gånger under samma dag. Det blir iofs inga dubletter av de redan tillagda filerna i bibliotket, men om det rör sig om några tusen spår blir det lite segt om itunes ska "processa" även de filer som redan finns i biblioteket.

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan komma med något tips eller förslag?!

Många ser det säkert som ett helt onödigt problem men jag har lite svårt att släppa att det inte skulle fungera...:)

Senast redigerat 2007-04-29 22:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-05 00:10

Jag är med dig helt och fullt ht-tower !

Vi har lika tänk när det gäller hur vi vill ha vår musik och hur det ska fungera med itunes !

Hoppas på att nån storhjärna kan fixa det här typ ett script av något slag kanske ?

Jag tycker att det borde vara självklart att den funktionen finns! Itunes använder jag inte just tack vare denna sämsthet.

Håller med er jag också
Men som hi-tower säger får jag bara till mitt arbetsflöde så den lägger in alla filer och inte dom nya som finns i musik mappen.
Men jag har inte det automatiskt, måste högerklicka och köra det själv.
Det gör dock inget bara om man får till så den lägger till enbart ny musik så är jag helt nöjd.

Innan jag bytte till Mac för 2 månader sen så körde jag med iTunes Folder Watch på min pc.
Den letade upp ny musik och så fick man välja vilka filer man ville lägga in om man inte körde med den automatiska .

Det tyckte jag funkade skitbra, synd att det inte finns något liknande till Mac för då skulle jag köra det direkt om nu ingen hjälte kommer med något automator script som funkar perfekt.

1
Bevaka tråden