Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få previews av pdf i finder?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi handhar mängder av PDF-dokument varje dag och skulle vilja få till så att oavsett vilken vy man har i Finder så ska man få en previewbild på pdfn. Går det?
Som det är idag får vissa användare det och andra inte.

Måste jag in med någon tredjepartslugin eller något liknande?

Jag vet att man kan köra kolumnvy men det räcker inte.

Alla pdfer görs med Distiller så om det är någon inställning där som saknas så säg gärna till.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-27 12:30

Jag har börjat använda yep! . Funkar utmärkt för mig. Alltså ett tredjeparts program som håller reda på och taggar alla dina pdf:er.

Det är inte det vi vill ha utan vi vill ha previews på pdf:er direkt i Finder.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-28 23:15

isåfall måste väl ikonen skapas eller omskapas utifrån dokumentet? jag kan inte se att distiller har den möjligheten. det går att göra med graphic converter. men det blir ju lite bökigt.

  • Medlem
  • 2007-04-28 23:28

Ja, har alla dina pdf:er en tumme? Vi har ett sidarkiv i pdf, men inga tummar...

Det kanske inte är någon tröst men i Mac OS X 10.5 kommer förhandsvisning gälla även PDF-er som standard. Apple visade det under förra årets utvecklarmässa.

Kanske att det går att göra något med kombinationen GraphicConverter (skapa förhandsvisning) och Automator?

Tack! Kungligt kommando!
addicon är bara en sak. Det här kan bli riktigt användbart.

Har redan skapat ett shellscript som ligger på en OS X server som kör detta kommando mot två volymer som innehåller alla dessa PDFer.
Det körs 1 gång i minuten och nu får vi se vad användarna tycker på måndag.

Senast redigerat 2007-04-29 09:41

Går det där sips addicon pdf att göra för hela ens hemkatalog på något sätt? Så man slipper göra mapp för mapp?

Visst, bara att kombinera find och sips

Och för oss som inte kan ett skvatt om terminalen skulle ett sånt kommando se ut hurdå?

Tillägg:
Ok, jag fick till Find men hur kombinerar jag det med sips?
find . -name "*.pdf" och hur lägger man till sips sen?

Senast redigerat 2007-04-29 13:17

Jag gjorde så här:

for i in `find ~/Desktop/TestPDFer -name "*.pdf"`; do sips -i "$i"; done

Problemet med detta är att den inte hanterar filer med mellanslag i filnamnen.
Det går säkert att fixa på något sätt men de filer jag fixar med är utan mellanslag.

  • Medlem
  • 2007-04-29 14:16

Richard, är sips det som plattar till pdf:en på det sätt vi absolut inte var intresserade av så kanske även en varning är på sin plats?

Plattar till? Vad menar du nu?

  • Medlem
  • 2007-04-29 18:36

Vi gör all vår nyhetsgrafik i illustrator.pdf, och får att beskära artboxen till den faktiska grafiken körde vi ett tag nåt slags shellscript som skapade tummar och beskar bilden. Grejen var bara att skriptet samtidigt föränklade allt som kunde förenklas varpå grafiken inte längre gick att redigera i efterhand.
Inte bra.

Men jag vet inte om det är alls samma sak som sips.

Nej, det är nog ett annat syfte som Mattias har.

  • Medlem
  • 2007-04-29 21:53

Syftet må vara vilket som helst. Om pdf:erna plattas till är det kanske nåt man vill veta.

Visst, men de "plattas" inte till. Det som hände i ert fall är att ni sparar Illustrator-filer med PDF-kompabilitet, vilket innebär att PDF-filen förutom normala PDF-data också innehåller "Illustrator Private Data".

Alla verktyg som skriver om PDF-filen, inklusive Acrobat, rensar bort sådan "Private Data". Eller, uttryckt på ett annat vis: Endast Illustrator sparar Illustrator-data.

I Mattias fall har jag en bestämd uppfattning om att det rör sig om annonser och slikt, där PDF-filerna sedan länge strippats på Illustrator-data och annat, för tryckning, onödigt jox.

RR har uppfattat det alldeles rätt.
Då är det bara att köra igång för mig med andra ord.

Nog kunde jag gissa att sörlänningarna spar med en massa skräp som är onödigt.

  • Medlem
  • 2007-04-30 09:25

Det är ju lagom festligt att sent på kvälen försöka fixa korekturfel i annonser som beter sig som vår nyhetsgrafik... Eller ni kanske aldrig har fel i era annonser?

Vår annonsavdelning är perfektionistisk. Samt att det aldrig skulle falla redaktionen inte att ta sig tid att ändra i en annons. När skulle de ha tid med det?

  • Medlem
  • 2007-04-30 09:53

Det händer oss ibland att annonser är gjorda med fel typsnitt så att de fastnar i rippen. Det är ju snabbt ordnat på nattred. Eller att vi har fel informtion i egenannonser. Det ligger ju i allas intrese att annonser med grava fel i fixas även om det görs på "fel" avdelning.
Det händer inte ofta, men jag skulle inte vilja avsäga mig möjligheten att fixa nåt i efterhand.

Man tappar inte ALLA redigeringsmöjligtheter i en PDF-fil bara för att den behandlats i sips, man tappar bara sån information som inte ingår i PDF-specifikationen. Med andra ord så kan man redigera en sån PDF på samma sätt som andra PDF-filer.

Det är med andra ord bara de illustrator-specifika delarna av filen som strippas bort

1
Bevaka tråden