Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra (Remotedesktop)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 13:45

Är det någon som vet om jag kan fjärrstyra en windows2000 dator från min mac?
Helst vill jag använda något typ remote desktop connection.

Microsoft har en RDC för OSx du kan tanka hem, annars funkar ju även Vnc.. RDC har nog bäst prestanda dock.

Ursprungligen av Johan S:

Microsoft har en RDC för OSx du kan tanka hem, annars funkar ju även Vnc.. RDC har nog bäst prestanda dock.

För att kunna köra Microsofts Remote Desktop Client krävs det att Windows kör Terminal Services eller Remote Desktop Services. Dessa ingår i följande Windowsversioner:

  • Windows XP Professional

  • Windows Server 2003

  • Windows 2000 Server

  • Windows 2000 Advanced Server

  • Windows 2000 Datacenter Server

  • Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition

Kör du något annat så är det nog VNC som gäller.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-04-27 12:18

RDP på intel?

Hej,
Får inte microsofts rdp-klient att fungera på intel. Är det någon som vet hur man kan få det att funka?
Jag kör MacBook pro/intel

Thanks
Björn

Jag kör den på min MacPro utan problem.. Version 1.0.3 om det hjälper..

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-04-27 13:31

Tack , det var skönt att det fungerar Nu ska jag bara klura ut vad du gjorde, som inte jag gjort. Jag är ny MAC-användare (med glädje, kan jag meddela) och har inte riktigt kommit på allt än.

När jag tankar ner just 1.0.3 från Microsoft finns det två format att välja på; .bin eller .htx. När jag väljer .bin vill den öppna med quicktime av någon anledning, så jag väljer spara. När jag sedan vill köra den klagar den på att "quicktime hittar inte filen". OK, jag väljer "öppna med", men jag hittar inget lämpligt att öppna med.

Mina frågor blir nu - saknar jag något ramverk eller tolk för .bin-filer?
Ska jag göra någon inställning?

Thanks
Björn

Om du laddar ner Stuffit Expander eller Unarchiver så bör du kunna öppna både .bin och .hqx

När du kör RDP-klienten tänk på att hålla nere äpple-tangenten när du kopplar upp dig mot fjärrmaskinen. På så sätt startar du inte en helt ny session på den maskinen.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-04-30 07:01

Hmmm, ett uppackningsprogram var det som behövdes... Det är ju som att man måste rodna ;P
Det funkar ju utmärkt, bortsett från att vissa tecken är svåra att hitta!

Tack
Björn

Väcker liv i tråden igen. Får inte MacBooken att koppla ihop med XP.

Hade tänkt o koppla ihop MacBooken med min gamla XP-burk med hjälp av MS RDC (beta2) med en Airport Extreme emellan. MacBooken körs trådlöst medans XP körs med kabel. Har stängt av brandväggen i XP.

Kan nån någorlunda pedagogiskt förklara alla inställningar på Macen, Extremen och XPn som behövs? Nån hjälpfil finns ju inte i betaprogrammet. Annars gärna tips om andra program.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-09-17 07:44

Hallå,

Har du öppnat möjligheten att ansluta till XP-maskinen?
Högerklicka på "Den här datorn" och välj fliken fjärråtkomst. Normalt är fjärrhjälp aktiverat, men inte anslut till fjärrskrivbord (eller vad nu alternativet heter). Den här tjänsten finns bara i XP Proffessional, så om du har XP home måste du hitta en annan lösning, typ vnc

Är tcp/ip rätt inställt i maskinerna?
Har du satt upp ip i nätverket, så att båda maskinerna har varsin ip adress i samma nät?

När maskinerna är rätt uppsatta med ip och remote desktop enligt ovan ska du kunna ansluta med klienten från macen genom att ange XP-maskinens ip-adress i RDC-klienten

Hoppas det hjälpte något?

//Björn

1
Bevaka tråden