Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man bilden från datorn till tvn?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad behöver man för att kunna spela det som visas på datorn på tvn? Räcker det med en s-video-sladd? vilka inställningar behöver man göra på datorn? skulle vilja veta så mycket som möjligt om detta, så jobbigt att bränna en dvd varje gång man vill se nåt på tvn!

Vad har du för dator är det första alla måste veta eftersom olika modeller kopplas olika till TVn.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad har du för dator är det första alla måste veta eftersom olika modeller kopplas olika till TVn.

oj, glömde skriva det, har en silver powerbook g4, 15", säg till om du vill veta nåt mer, hårdbevakar den här tråden nu:)

S-video kabel räcker väl?

Ursprungligen av Andersson:

S-video kabel räcker väl?

ok, kopplar den från datorn till tv:n, sen då? jag måste väl ändra nån inställning i datorn så tv:n fattar att den vill ha bilden?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-04-19 13:13
Ursprungligen av robilibob:

ok, kopplar den från datorn till tv:n, sen då? jag måste väl ändra nån inställning i datorn så tv:n fattar att den vill ha bilden?

TV:n kommer upp (om allt fungerar och är rätt kopplat) som enhet i skärminställningar. Där går det då också att välja upplösning etc.

S(Video)-kabel från dator till TV. Har inte TV så den kan ta emot SVideo-kabel (som min) får du köpa en SCART-kontakt som har en sådan ingång.
Sätt datorn på den kanal som tar emot SVideo inputten (jag har två sådana "kanaler" den ena ger en svartvit bild den andra färg).
Ljudet får du dra från dator till tv eller till en förstärkare.
Jag använder en 3,5mm kontakt från dator till en RCA-kabel till min reciver.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-19 13:54

Vad har du för TV känns som en relevant fråga. Har du "platt-tv" så får du bättre bild med DVI eller VGA-kabel.

lyckades koppla det till en tv och där funkar allt bra! Sen när jag testade på min tv så blev bilden svartvit på tv:n:( hur löser man det? Har sökt igenom alla kanaler på tv:n men den svartvita är den enda jag hittar, kan man ändra "kanal" i datorn menar du Hedman? i så fall, hur?

uppskattar verkligen att ni hjälper en vilsen själ som mig:)

Ursprungligen av robilibob:

kan man ändra "kanal" i datorn menar du Hedman? i så fall, hur?

Jag tror han menar i systeminställningar/bildskärmar/färg, där kan byta mellan NTSC och PAL och känna lite. Det känns som ett sånt ställe men jag är inte helt säker då jag inte har kopplat så själv för tillfället.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-24 11:44
Ursprungligen av robilibob:

lyckades koppla det till en tv och där funkar allt bra! Sen när jag testade på min tv så blev bilden svartvit på tv:n:( hur löser man det? Har sökt igenom alla kanaler på tv:n men den svartvita är den enda jag hittar, kan man ändra "kanal" i datorn menar du Hedman? i så fall, hur?

uppskattar verkligen att ni hjälper en vilsen själ som mig:)

Har du två scart-ingångar så prova byr till den andra. Annars får du köra med komposit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 11:11

Nja, i Systeminställningar / Bildskärmar / Bildskärm är det man väljer mellan PAL och NTSC. Man väljer helt enkelt uppdateringsfrekvens 50 Hz om man vill ha PAL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 11:19

Eller så är det så att din TV inte stödjer S-video... kör du via en s-video -> scart så blir det så.

ja, jag kör med scart på denna och kopplar s-videon till den. det är omöjligt att få färgbild då med andra ord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 13:11

Det betyder att din TV inte tar emot full-scart så att säga... om du har två scart-kontakter brukar en vara fullscart och en icke.

ok, surt, min dator har bara en scart:(

vad är komposit? en sladd? ska göra en beställning från dustin imon så jag kan ta en sån då också i så fall.

om nån skulle vilja länka från dustin på det jag bör köpa skulle det verkligen uppskattas! fanns ju massa "kompisitgrejer" där och jag vill inte köpa fel...
www.dustin.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 13:50

Alltså, det är inte din dator vi menar utan din TV.

Väldigt svårt att säga exakt vad du skall ha då du inte talat om vad du har för TV och dess möjligheter.

oj, skrev fel, menar självklart att TV:N bara har en scart, förlåt mig. Jag har somsagt en powerbook g4 15", tv:n är en liten billig LG som har ett par år på nacken, den har inga ingångar förutom scart där bak, och antenn och ström då.

upp....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 21:56

OK, men då tar du i stället för S-video-kabel en sådan här komposit-kabel.

http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_1000_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010037017

De fanns som 3 m och 5 m långa också.

Och OBS detta är en bara en bild-kabel. Du måste ha en för ljud också (säger det för säkerhets skull bara ...)

ok, beställer en sån då, tack! men var ska den in i datorn? är det i hålet till höger om s-videon? för ljudet har jag kablar så det är lugnt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-29 02:35

Jahaaja PowerBook 15" har en inbyggd S-video, så var det ja. Jag trodde att du redan hade en DVI->Video-adapter med både S-video- och Komposit-utgångar. Sorry.

Tyvärr har PBn bara inbyggd S-video - inte komposit. Vill du använda komposit måste du alltså ha en adapter.

Här finns den på Apple Store, om du inte har någon lokal butik som säljer den (hittar ej på Dustin).
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=9401C469&nplm=MA026
(om länken inte funkar, gå in på Apple Store och leta efter "Apple PAL DVI-till-video-adapter")

Jag tror nog att detta är enda sättet. Ingen annan som har ett bättre alternativ?

Går det inte att ställa in datorn på att skicka ut komposit bara? Då borde det funka att köra med s-videokabeln som vanligt helt utan adapter.

Annars kan du säkert få tag i en adapter från svideo till komposit i vilken lokal datorbutik som helst. Man brukar få med en sån med alla pc-grafikkort som har s-videoutgång så de kan säkert hjälpa dig. En sådan kan inte kosta mer än nån tjuga.

Beställ inte den där kabeln från applestore förresten - den funkar inte med powerbooken, bara mac mini och powermac/mac pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-30 00:12

Fan vad skumt ... En adapter med DVI i ena änden och video i andra änden borde gå att koppla till vilka datorer som helst som har dessa kontakter.
Aja, i så fall ber jag återigen om ursäkt ...

Här är en annan exakt likadan adapter, fast som fungerar för andra datorer ...
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=149730D6&nplm=M9267

Det bästa är nog att ringa Apple Store och fråga vilken det måste vara, om du ska köpa en sådan ...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 02:23
Ursprungligen av Rajje:

Fan vad skumt ... En adapter med DVI i ena änden och video i andra änden borde gå att koppla till vilka datorer som helst som har dessa kontakter.
Aja, i så fall ber jag återigen om ursäkt ...

Här är en annan exakt likadan adapter, fast som fungerar för andra datorer ...
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=149730D6&nplm=M9267

Det bästa är nog att ringa Apple Store och fråga vilken det måste vara, om du ska köpa en sådan ...

Haller med om att det later skumt. Speciellt eftersom jag testade samma adapter pa min MBP fore en stund sedan och da funkade den. Forstar inte varfor den inte skulle funka pa PB.

Sjalv kor jag annars en DVI till VGA kabel mellan MBP och TVn.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 09:54
Ursprungligen av Rajje:

Fan vad skumt ... En adapter med DVI i ena änden och video i andra änden borde gå att koppla till vilka datorer som helst som har dessa kontakter.
Aja, i så fall ber jag återigen om ursäkt ...

Njae, intre riktigt. Den där adaptern fungerar för att DVI-kontakten i de datorer som stöder den är kopplad på ett speciellt sätt. Den känner av när adaptern är ikopplad och matar då ut en 480p-signal på några av stiften. Adaptern förbinder bara dessa stift med rätt kontakter (komposit/s-video). Det är alltså ingen elektronik i den som omvandlar signalen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 02:33

Har du provat att leka lite bildskarmsinstallningarna? Vet inte om det ar dar felet ligger men jag skulle borja med att kolla det, samt kolla installningarna pa TVn. For att fa bort den svart vita bilden alltsa.

Har du tidigare kopplat in natt i TVn? I sa fall hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 11:06

Hitta den här:
http://camp0s.altervista.org/sVideo/how_to.htm

Kanske kan va till nan hjalp

Ursprungligen av tompa747:

Hitta den här:
http://camp0s.altervista.org/sVideo/how_to.htm

Kanske kan va till nan hjalp

TACK som fan! Det funkade att göra så! Nu funkar allt och jag är jätteglad:)

Bevaka tråden