Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet helt dött, hyfsat nytt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

JAg fick ett nytt batteri efter en revidering av Apple, där mitt batteri blev utbytt eftersom det vad fel på det. Det svällde även upp i bakkant.

Häromdagen uppdaterade jag till 10.4.9 och har sedan dess haft problem med mitt batteri som inte verkar ta emot laddning.
Så fort man plockar bort strömsladden, dör datorn och stängs av.

Titta man i systemet om datorn skrivs det följande :

Systemets ströminställningar:

Nätström:
Timer för systemvila (minuter): 0
Timer för hårddiskvila (minuter): 10
Timer för bildskärmsvila (minuter): 20
Automatisk omstart vid strömavbrott: Nej
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Vakna med Wake On LAN: Ja
Skärmen tonas ned vid vila: Ja
Batteri:
Timer för systemvila (minuter): 10
Timer för hårddiskvila (minuter): 10
Timer för bildskärmsvila (minuter): 2
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Skärmen tonas ned vid vila: Ja
Reducera ljusstyrkan: Ja

Batteriinformation:

Batteri installerat: Ja
Första varningen om låg nivå: Nej
Full laddning (mAh): 4774
Återstående laddning (mAh): 4659
Ampertal (mA): -10
Volttal (mV): 12433
Cykelantal: 99

Information om strömladdare:

Ansluten: Ja
Laddar: Nej

Maskinvarukonfiguration:

UPS installerad: Nej

Alltså, kolla in batteriets återstående laddning, ändå visar batteriet 98%.
Har provat att återställa PRAM samt det där andra vad det nu hette.
Har letat efter liknande på internet men inte hittat ngt.

Ngn som sitter på en lösning, förutom batteri byte??

Jag har också problem med exakt detta, att batteriet inte klarar sig utan direkt strömtillförsel via laddaren =P IRRITERANDE!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2007-04-26 20:17

Jag har också fått detta problem, tydligen kan det uppstå om batteriet laddas ur helt. Det ska dock gå på garanti, så jag ska gå förbi MacSupport med min Macbook i morgon.

Två gånger har jag fått mitt batteri utbytt till min Macbook. Första gången var i juni 2006 tre veckor efter att jag köpt datorn. Jag skulle kalibrera batteriet och lät datorn köra slut på batteriet enligt instruktionerna. När jag sedan några dagar senare (var bortrest) skulle ladda upp datorn igen vägrade batteriet att ladda och OS X visade ett "x" vid batterisymbolen. Fick ett nytt på garantin såklart.

För två veckor sedan hände precis samma sak igen. Batteriet vägrade att ladda efter att jag kört slut på det kvällen innan. UPS kom med ett nytt batteri efter 26 timmar från att jag ringt AppleCare..

Tilläggas bör att jag gjort många kalibreringar utan att batteriet har dött. Eftersom det hänt med två olika batterier undrar man ju lite om det är något i Macbookens SMC som låter batterierna laddas ur för mycket, för visst är det väl så att Li-ion-batterier inte kan laddas upp efter att nivån sjunkit under en viss gräns? Innan det senare batteriet dog noterade jag även (med iStat pro): Cycles: 101, Health: 78%, vilket väl måste ses som förvånansvärt dåligt?

Hur som helst så kanske problemen löser sig med nya Battery Update 1.2 (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305256-sv)

Ursprungligen av massemus:

Ngn som sitter på en lösning, förutom batteri byte??

Nej tyvärr, ingen av de "reset-metoder" (som AppleCare alltid föreslår när man ringer) har hjälp överhuvudtaget.

  • Medlem
  • 2007-05-01 13:34

Reklamera.

MacBook har problem med sina batterier. Jag har bytt ut totalt 12 batterier av c.a 40 sedan i Augusti. När jag pratat med LAN-master (Apple Service Center) så är det tydligen oerhört vanligt med MacBook-batterier som inte laddar, minst två i veckan kommer in med detta problem.

Vi har också haft stora problem med våra MacBook-batterier, har väl snart skickat tillbaka 20 stycken (av 120) tror jag, har redan tappat räkningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 18:44

Hände mig med. Lämna in!

Lämnade in min för det här problemet (och några fler) för precis en vecka sedan. Fick precis veta från serviceteknikern att problemet ligger tydligen inte i batteriet, utan det är "main logic board" som är defekt. Att byta batteriet löser alltså inte problemet, dessvärre...

Fast om felet inte ligger i batterierna utan i Logik-kortet så borde ju de utbytta batterierna också dö förr eller senare, vilket inte har hänt med de 12 (numera 13) batterierna som jag har bytt ut sedan i höstas.
Men det kanske finns olika anledningar till batteri-döden. (Jag byter bara ut batterierna och lämnar inte in datorerna, så några Logik-kort har inte lagats).

Senast redigerat 2007-05-08 14:47

Det verkar råda delade meningar om det där, vissa säger att det blivit bra med nya batterier, medans andra som bytt ut dem säger att samma fel uppstår efter ungefär lika lång tids användning igen. Har dock just fått mitt tredje mail från service, och nu ser det ut såhär:

Status:
2007-05-08 Hard drive is tapping at boot. Bad hard drive.

2007-05-08 Battery has been depleted. Battery has entered hibernation
mode and will not respond.

2007-05-08 Diagnosed defective main logic board. Will not charge
battery.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det om jag ska vara ärlig, låter helt enkelt som det är massa sabbat i min lilla macbook:)

Cykelantal - något att bry sig om?

Hej! Så här ser det ut med mitt nya batteri (det gamla utbytt på garanti i dag)

Batteriinformation:

Batteri installerat: Ja
Första varningen om låg nivå: Nej
Full laddning (mAh): 5194
Återstående laddning (mAh): 5064
Ampertal (mA): 664
Volttal (mV): 12554
Cykelantal: 2

Ska jag byta ut batteriet på nytt? Goda råd mottages.

Henrik

Fortsättning

Ringde Apple Support och de var väldigt hjälpsamma
Gjorde en SMC reset och PRAM reset enligt deras anvisningar.
Men det blev ingen skillnad.
Dags att byta det nya batteriet som jag fick för 2 dagar sen.

Henrik

1
Bevaka tråden