Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilket grafikkort för Cinema Display skärm till gammal G4?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 18:00

Jag är i akut behov av ny skärm till min gamla G4 (Power Mac G4 (AGP-grafik) och funderar på en Apple Cinema Display 23". Vilken slags grafikkort behöver jag för att det ska funka? Och var köper jag det? Datorn är från 2000 (jag ska uppgradera mig där med, men det blir inte förrän till hösten, en mac book pro antagligen...) Vet ej om ni behöver någon mer info för att kunna hjälpa mig, under systeminställningar, under grafik/bildskärmar står det; Styrkretsmodell: ATY, Rage128Pro Typ:Bildskärm, Buss: AGP, Kortplats: SLOT-A VRAM (totalt): 16 MB, Tillverkare: ATI (0x1002), Enhets-ID:0x5046, Revisions-ID: 0x0000, ROM-revision: 113-63001-108.
Jättetacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-25 20:41

Det är ju "bara" att kontrollera om du har dvi eller apples egna adc kontakt på grafikkortet.
på följande länk ser du bilder på hur de olika kontakterna ser ut: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58692
Eftersom jag antar att du pratar om en ny apple cinema display så behöver du "bara" en dvi anslutning. Skulle det vara så att du enbart har en ADC tror jag att det finns omvandlare från adc till dvi.
hoppas det hjälper lite.

En ADC till DVI kostar väl skjortan? Kanske lika bra att köra med hederlig VGA om det finns parallellt med ADC om det bara gäller några månader. Kolla på baksidan. (Min G4 från 1999 med PCI-grafik har samma ATI Rage Pro med 16 MB VRAM men bara VGA-utgång).

Ursprungligen av johan_tanying:

En ADC till DVI kostar väl skjortan?

Finns några olika fabrikat. Kostar runt 400. Allting är ju relativt, men jag tycker inte att det är så dyrt.

Men oavsett hur dyrt det är så hjälper det inte trådskaparen. Hans grafikkort klarar max 1600x1200, så det funkar inte med den skärmen ändå.

Så det får bli ett nytt grafikkort, t.ex det här:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=48479&product_id=568980

Edit:
Ser nu att det finns några PowerMac G4 med Rage128-kort som klarar 1920x1200, så det kan funka iallafall... Exakt vilken datormodell gäller det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 13:24

Tack för era svar! Angående Jespers senaste inlägg: var ser jag exakt vilken datormodell jag har, om den har ett "Rage128-kort som klarar 1920x1200" eller ej? (På "Om den här datorn" står det 400 MHz PowerPC G4 och så har den AGP grafik, räcker den infon eller behövs det mer för att lista ut om den klarar 1920x1200?

Enligt uppgifter jag hittade på www.everymac.com så bytte de grafikkort mitt under den modellens levnad - från ett Rage128 till ett Rage128Pro. Du skriver att du har ett Rage128Pro, så den ska klara 1920x1200.

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_400_agp.html

Men att driva en så stor skärm med ett grafikkort som bara har 16MB minne är nog inte så lyckat ändå... Jag hade nog köpt ett nytt grafikkort.

Edit:
Men om du ändå ska byta dator snart, så är det kanske inte lönt att lägga de pengarna på den gamla datorn. Prova att köra skärmen på det gamla grafikkortet.

Senast redigerat 2007-04-26 14:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 14:29

Tack för svaret! Det får bli ett nytt grafikkort!

Ursprungligen av Mima:

/.../ Styrkretsmodell: ATY, Rage128Pro /.../

alltså har du ett pro-kort!

edit; men som sagt, lägg inte för mycket pengar på den gamla sparken.
edit2; kortet ska dessutom ha dvi-kontakt enl mactracker.

Senast redigerat 2007-04-26 16:23
1
Bevaka tråden