Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga filrättigheter i underkataloger

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har min webroot under /ServerFiles/Apache2. Apache körs av usern www. Min användare heter admin.

Jag har satt filrättigheterna på /ServerFiles/Apache2 till
ägare: www --> rwx
group:www --> rwx
other --> ---

i gruppen www ingår jag, root och www. När jag går in och skapar filer i den katalogen så får de följande:

ägare:jag --> rwx
group:www --> r-x
other --> r-x

Men så vill jag ju inte att det ska bli! Hur tvingar jag så att alla filer som skapas får rätt rättigheter så som jag vil ha det utan att jag behöver chmodda och chowna dem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-25 22:06

umask är din vän.

Går det att sätta umask på en folder? Jag vill liksom att allt som skapa eller kopieras in under en viss folder ska få 770. Oavsett om man gör det via ftp, Finder, ssh, afp, smb, etc.

Umask säger vilka rättigheter filerna i en mapp ska få när de landar där. Den förändrar inte ägare och grupp däremot.
umask 022 blir: 777-022 = 755
Eller i ditt fall 007 = 777-007 = 770

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Umask säger vilka rättigheter filerna i en mapp ska få när de landar där. Den förändrar inte ägare och grupp däremot.
umask 022 blir: 777-022 = 755
Eller i ditt fall 007 = 777-007 = 770

Men om jag ändrar umask till 007 så får väl alla filer jag skapar oavsett var på disken 770? Det vill jag ju inte, utan det är bara i just den här specifika foldern som jag vill ha 770. Gruppen verkar bli rätt så det är inget problem för mig i detta fall.

Går det att använda ACLs på OS X Client, eller måste man köra server-versionen?

Ta en titt på ACLer om du vill ha tillgång till ännu mer avancerade funktioner.

Du behöver inte sätta det på mappen, ge mappen rättigheter och umask sköter allt som hamnar däri.
Eller så får du köra igång OS X Server och köra med att allt som landar i mappen ärver mappens ägare:grupp och rättigheter.

Du kan använda ACL på OS X klient också.
Jag är lite osäker på umask eftersom jag har kört det så lite.
Jag jobbar med med OS X Server och där finns det inbyggt.

1
Bevaka tråden