Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förväntad hastighet med draft-n?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-04-24 23:57

Sitter här och funderar.. Jag har en Netgear Rangemax 270Mbit Draft -n router och Netgears 270Mbits kort i mina PC-maskiner. I min MacBook har jag uppgraderat till draft-n. Nätverksverktyget säger att jag har en länkhastighet på 144Mbit. Min PC indikerar 270Mbit. När jag för över filer i nätverket så får jag en max hastighet på 4,3MB/s eller då ca 40Mbit, vilket stämmer bra överens med vad Windows nätversfönster visar i aktivitetshanteraren (ca 18% av länkhastigheten).

Är det bara kommunikationssvårigheter mellan mac och routern, eller? Finns det någon annan flaskhals? Bör man inte rimligtvis få närmare de 144Mbit som nätverksverktyget rapporterar finns tillgängliga?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-04-25 08:03

Hahaha.. Alltid lika underhållande. Där ser man, det är alltså inte bara jag. Helt galet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 13:28

Sen tror jag att det fungerar som så att paketen först skickas från PCn till routern, och sedan från routern till din Mac. Eftersom paketen går i luften 2 ggr i ditt nätverk så försvinner ju halva bandbredden där. Dessutom måste paketen ACKas vilket snor lite bandbredd också (problemet är att inte störa de andra radiosändarna då jag vill skicka ACK).

Detta är vad jag tror, rätta mig gärna någon, om jag har fel.

1
Bevaka tråden