Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 % avvikelse i InDesign vid utskrift

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag haft en del obegripliga avvikelser vid scanning och utskrift beslöt jag idag att gå till botten med mysteriet och scannade av en linjal horisontellt och vertikalt för att avläsa denna med programvarornas egna måttangivelser då bilden monterats. Likaså skrev jag ut en kvadrat om exakt 100 mm skapad direkt i programmen.

Jag använde en HP Photosmart 2710, ingen proffskrivare men hyfsad i alla fall.

Nåväl jag testade följande program:
Illustrator
Photoshop
Indesign

Såväl Photoshop som Illustrator visade god precision med acceptabla avvikelser i måtten på den inscannade linjalen och utskrift av kvadraten. Knappt mätbara med normal utrustning, någon tiondels millimeter.

InDesign visade dock på en kraftig avvikelse vid utskrift. 100 mm blev 102 mm (50 blev 51, proportionellt alltså). Även måttet på den inscannade linjalen avvek 0,5 mm vilket var klart mer än i de andra programmen. Vid utskrift till pdf och vidare utskrift av denna till papper blev resultatet klart bättre, men aningen för litet - kanske 99,5 mm.

Hur förklarar man detta? Det kan ju inte bero på skrivaren eftersom de andra stämmer. Jag har också gått igenom alla printerinställningar i InDesign och det finns ingen skalning eller något sådant.

Någon som stött på detta?

Scannade in en 500mm x 300mm ritning igår (med programmet EpsonScan inifrån Photoshop).
Sparade som Photoshop PDF.
Öppnade i Acrobat Pro och skrev ut den på A1-skrivare HP DesignJet 130nr.
Först när Jag i Acrobats utskriftsinställningar förstorat upp den till 101% fick jag korrekt mått. Eller i alla fall ganska korrekt.

Klart bättre än i mitt fall förvisso men inte riktigt bra det heller.
Det jag inte fattar är varför ett av de tre Adobeprogrammen har en såpass stor avvikelse.

1
Bevaka tråden