Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag hotta upp min iBook? Tips?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag är sugen på att uppgradera min iBook så den blir lite piggare och snabbare. Jag vet dock inte vad som kan göras eller vilken prestandahöjning detta ger (i förhållande till kostnad)
Är det någon som har tips på någon uppgradering som är relativt värd det pris man får betala? Vad höjer prestandan märkbart?

Jag har en iBook G4 1,2 ghz

1024 mb RAM
60 gb hårddisk
Originalgrafik ATI Radeon 9550 med 32mb

Vad kan göras för en rimlig kostnad?

Jag kan tillägga att jag vill att den ska bli allmänt piggare. Datorn används till internet, musik, film. Jag använder även Illustrator, Photoshop samt Indesign en del. Det skulle vara trevligt om man kunde köra två av de "tunga" programmen samtidigt utan att det blir segt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-20 17:28

Hårddisken kan med fördel bytas till en större och snabbare.
En ny och större skärm är trevligt, men inte så användbart om du använder datorn mobilt.

Ursprungligen av klas:

Hårddisken kan med fördel bytas till en större och snabbare.
En ny och större skärm är trevligt, men inte så användbart om du använder datorn mobilt.

Är det lätt at byta hd?? Är det någon vits att uppgradera RAM till 1,5gb? (måste köpa ett mine med 1gb då) Skärm har jag redan när jag sitter hemma... givetvis och hacket så jag inte behöver dubblera bilden...

Hårddiskbyte är ett mindre småbarnsdagis att byta. Massor med små skruvar och mekk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-20 23:57

vad kostar det att byta hårddisk i en ibook (om man lämnar in den hos en firma.)
vad är det för hårddisk man skall ha i den?

I en iBook är det vanlig ATA (IDE) som gäller. 2,5 tum förstås. Skruvade in en Hitachi 160GB 5400 rpm för ett tag sen. Visst går det lite snabbare än den gamla 30 GB 4200 rpm, men kanske man skall upp i 7200 rpm för att det verkligen skall bli skillnad. Å andra sidan finns det nog ännu inga på 160GB i den hastigheten.

Sök lite på iBook + hårddisk så kommer det upp en del trådar både om erfarenheter av olika märken och hur det är att byta. Snabb sammanfattning: Det tar tid (ca 2 tim), är pilligt och meckigt, men det går. Detaljerad beskrivning finns på www.ifixit.com. Ha en stor äggkartong redo för alla skruvar. Den s.k. "spudger" eller "black stick" för att bända upp skalet kan ersättas av ett gammalt bankkort. Att lämna in går nog på en tusing i arbetskostnad.

Jag har maxat 1,25 GB i min 12" iBook G4 1,2 GHz ATI 9200, och tycker det funkar anständigt med CS2 och lite annat smått och gott igång samtidigt. Men att jobba 8 tim om dagen för brödfödan på 1024x768 pixlar gör man ju inte oberoende av hur mycket minne och snabb hd man har petat in. En G5 med dubbelpropp är ju lite rappare om man säger så (för att inte tala om såna däringa modärniteter som Intelmaskiner som jag ännu inte kunnat lägga vantarna på).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-21 16:42

Största flaskhalsen i din ibook är processorn och den går inte att byta. Istället för att fråga hur du kan pigga upp den och få felaktiga tips får du helt enkelt analysera vad du gör.
Om activity monitors cpu-mätare ständigt står i topp vet du vad som är fel.

Tar programmen väldigt lång tid att starta upp kanske det hjälper att byta hårddisk.

Om programmen blir mycket långsammare när du har ett par igång behöver du mer ram.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-24 17:08

Jag tryckte i 1.5GB och en 5400rpm 120GB disk i min G4 1.33 12".
Den blev lite snabbare men inga enorma skillnader jämfört med 1GB och 40GB 4200rpm.

Nä, det stora lyftet blev att gå från 256 MB till 1,25 GB RAM!

Vad gäller madarinjohans iBook kanske det är bättre att spara uppgraderingspengarna och köra nåt år till för att då byta till en ny eller beggad MB. Att ha 1 eller 1,5 GB påverkar inte andrahandsvärdet i någons större grad.

1
Bevaka tråden