Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth PAN ad-hoc nät

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-16 21:20

Vet inte om jag har missuppfatta funktionen på min SonyEricsson M600i men som jag fattar det ska jag kunna få den att få nätaccess via sitt bluetooth interface. Som att låta dator koppla upp sig via UMTS/GPRS fast tvärt om.

Kan jag dela ut det via min MacBook pro (Mac os X 10.4.7) till min M600i , via blåtand ?

Eller har jag bara flummat ut ?

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-16 10:51
Ursprungligen av danielj:

Vet inte om jag har missuppfatta funktionen på min SonyEricsson M600i men som jag fattar det ska jag kunna få den att få nätaccess via sitt bluetooth interface. Som att låta dator koppla upp sig via UMTS/GPRS fast tvärt om.

Kan jag dela ut det via min MacBook pro (Mac os X 10.4.7) till min M600i , via blåtand ?

Eller har jag bara flummat ut ?

//Daniel

Jag undrar samma sak vet nån hur man gör?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-12 10:38

Nu med 10.4.9 så har OS X stöd för PAN. Som jag har väntat på detta!!! Under bluetooth-symbolen finns det ett nytt val - Join Network on [mobil]. Se bara till att du har en korrekt och fungerande PAN-profil inställd i din mobil.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-13 19:42

Trevligt!!
Fattar inte riktig vad du menar, men får du inte då att datorn får nät access via telefonen ? Jag vill ju att telefonen ska få nät av min MacBook Pro ..

Men utveckla mer så fattar jag nog, jag ittar inte Join Network on[mobil]..

//Daniel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-22 21:43

Nu var det ett tag sedan som jag höll på mer intensivt och ur ett utvecklarperspektiv. Läs mer på www.bluez.org om hur det fungerar. Vad som (nog) krävs är att din dator upptäckte vid parningen med din mobil att den (bla) har servicen (tjänsten) PAN Network Access Point som (inte helt oväntat) även kallas för NAP. Och som du då mycket riktigt antyder, så får datorn (Inter)net-access via mobilen.
Du kan givetvis göra tvärt om: låta din dator agera NAP och din mobil PANU (PAN User). Det har jag också provat - det var kul. Det finns den inte så tokig bild här. Kanske lite teknisk och utvecklarorienterad, men så kan det bli ibland.
Lycka till!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-22 22:11

Det ser bra mycket lättar ut i kommade Leopard realese ... gissar jag (http://www.thinksecret.com/archives/leopard9a410/source/29.html)

//Daniel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-23 11:03

Nja, det fungerar lika enkelt redan nu. Dock så ser ju inte skärmbilden ut så i Tiger, men näst nedersta alternativet i bluetooth-menyn heter "Join Network on 97" där 97 är namnet på min, sedan tidigare, parade mobil.
Men samtidigt kommer jag ju på att på svenska heter ju "Join Network..." något annat, så det är troligen någon annanstans i menyn. Kanske "Anslut [till] Nätverk..." eller något i den stilen. Och i summeringsrutan efter att du har parat mobilen med datorn så står det på sista raden "Use as a personal area network", med något annan lydelse på svenska...

Så det är inget mer magiskt att pilla på än den sedvanliga parningen sedan tidigare version. Det är bara tillgången av ny funktionalitet under huven som ger dig ett nytt menynval i bluetooth-menyn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-24 15:49
Ursprungligen av danielj:

Vet inte om jag har missuppfatta funktionen på min SonyEricsson M600i men som jag fattar det ska jag kunna få den att få nätaccess via sitt bluetooth interface. Som att låta dator koppla upp sig via UMTS/GPRS fast tvärt om.

Efter att ha tänkt efter lite till så kan jag berätta: läs Info-texten i din telefon om funktionen som döljer sig bakom det menyvalet. Du kommer att se att det är till för att mobilen ska kunna agera modem ut mot 3G-nätet för en bluetooth-ansluten enhet. Typ dator, PDA eller liknande.

Ursprungligen av danielj:

Kan jag dela ut det via min MacBook pro (Mac os X 10.4.7) till min M600i , via blåtand ?

Nej, inte i 10.4.7 men väl i 10.5 (då datorn får NAP-förmåga). Mellantinget, om man får kalla det så, är att köra 10.4.9 och då använda NAP-funktionen i mobilen. Detta från att endast ha tittat på funktionen i 10.5:s Systeminställningar. Ge mig några minuter till så ska jag se och det går att få fram huruvida det även fungerar så i verkligheten.

Ursprungligen av danielj:

Eller har jag bara flummat ut ?

Nja, inte så himla mycket direkt...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-24 16:06

Nej, min SE K800i kan inte surfa via bluetooth-anslutningen. Det går bara via mobil-nätet. Jag har stött på liknande begränsningar i andra mobiler, både från Nokia och Sonyericsson. Det handlar ju framför allt om inkomstbortfall för operatörerna om man låter mobilen köra via bluetooth, WLAN etc. Med din SE M600i kan det vara snarlikt.

Någon som vet om MotoRizr Z8 har stöd för surfning via bluetooth-anslutning? Synd att telefonen inte har wlan, annars väldigt bra telefon enligt mig. Himla irriterande dock att iSync på mac'en inte har stöd för den...

1
Bevaka tråden