Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet jag om minnet passar min PowerBook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-03-27 18:48

jag tänkte uppdatera ramminnet i min powerbook g4, men vad är tex pc2700 för nåt. hur vet jag om minnet jag vill köpa funkar i min dator

  • Medlem
  • 2007-03-27 19:26

pc2700 berättar vilken hastighet det är på minnet. Det du måste kolla upp är vilken typ av minne som sitter i maskinen, exempel på olika typer av minnen är DDR, nyare makiner brukar ha DDR2 och bärbara datorer har ofta SO-DIMM. Sök på internet och ta reda på vilken typ du har. Av egen erfarenhet kan jag säga att montera minnen i en bärbar dator kan vara ett rent helsike pga av att det är så trångt! Det kan vara idé att lämna in den för byte av minne, men det beror ju på hur händig man är.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-22 16:33

Mer Ramminne till G5 2.0 DP

Hej, är det någon som kan säga om dessa minnen fungerar till min Mac G5 2.0 DP inköpt Dec-05? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=85981

/Mats

Ursprungligen av csa:

Hej, är det någon som kan säga om dessa minnen fungerar till min Mac G5 2.0 DP inköpt Dec-05? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=85981

Nej! Är det en dualcore-G5 från december 05 så ska du ha 240-pins PC2-5300 533 MHz DDR2.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-22 22:13

Ok, men under min dator och minne står det PC3200U?
/Mats

då har du inte en dualcore-powermac.

de minnena du länkade till är specade vid 2,6 volt.
powermacen kör minnena i 2,5 volt och det finns inget sätt att ändra på det vad jag vet.

många 'överklockningsminnen' trivs bättre med högre spänning och kan trassla vid lägre, så välj ett par 'vanliga' PC3200-minnen som garanterat fungerar vid normal spänning.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-23 22:46

Kan du rekommendera några, jag skulle behöva 4GB så det gör ju inget om de är någorlunda billiga. Mvh/Mats

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-23 22:48

Om det nu kan vara till någon hjälp så står det DDR SDRAM i minnesinformationen. /Mats

Flyttade tråden till rätt forum och ändrade rubrik, Ifall det inte handlar om Bärbart som det talas om i första inlägget (Det stod PowerMac i rubriken) så säg till så flyttar vi tillbaka /Mod

ja, det verkar vara två topic i tråden?

hursomhelst, jag har jag inga större erfarenheter av olika minnen i G5orna.
budgetmedvetna köper kanske ett 'value'-kit från valfri tillverkare, de ska alla fungera.

1
Bevaka tråden