Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Egna" passmärken i Indesign CS2?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-24 08:54

Ohoj!

Under "Märken och Utfall" i finns det en rullmeny som heter "Typ"?
Kan man där göra egna olika varianter av märken?

Jag skulle vilja ändra på InDesigns märken, eller bara lägga till nya.
Det är faktiskt en av de saker som är bättre i Quarken!
InDesigns är jäkligt blaffiga o svåra att ställa efter tycker vi här.

Någon som vet nåt hur man skulle kunna få in egna typer av märken där?

Mvh Freba

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-24 09:12

Intressant. Jag har aldrig reflekterat över att det finns en meny där med bara ett val. Det känns ju som att man borde kunna få in andra alternativ där, men det vete katten hur.

Exakt vad är det som är problemet? Du kan ju halvera vikten jämfört med standardinställningen om du vill.

  • Medlem
  • 2007-04-24 11:29

Jo, iofs...

Men det jag vill komma ifrån är att det är en fylld cirkel så att de inre strecken, själv korset blir negativt! Vi tycker det är mycket lättare att ställa efter märket som Quark har, med positiva streck. Gör även ganska mycket film för screentryck, och där flyter färgerna ut ganska ordentligt så ofta försvinner strecken i den fyllda ringen...

Men det kanske går att få det lite bättre om man ändrar vikten som du säger...
Fast man skulle nästan vilja ha högre vikt på de inre strecken, samtidigt som man inte vill ha de yttre tjockare....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 15:35

I Acrobat kan du göra Quark passmärken i PDF-filen.

Janne

  • Medlem
  • 2007-04-24 22:48

Ja, fast de elite bökigt att först göra pdf av varje jobbman ska rippa från InDesign...

Har ett litet script som gör skär/passmärken i InDesign med ett klick. Storlek/avstånd etc är redigerbart i en dialogruta när du sätter in märkena. Ge mig en mailadress så skickar jag gärna.

1
Bevaka tråden