Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet försvinner efter natten

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en mac mini och har senaste tiden börjat uppleva problem med att internetförbindelsen (trådlösa) försvinner efter ett visst antal timmar (ofta under natten) och jag har varit tvungen att starta om den för att få det att fungera. Iofs har jag precis listat ut att det går att sätta datorn i viloläge istället för att sen få igång internet igen.

Var kan felet ligga? Hårdvara, mjukvara eller routern (netgear)?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-23 10:02

Vilken Netgear-modell har du? Är dator och router uppdaterade? Själv kör jag trådlöst med en MacBook Pro CD och en Netgear WGR614v6 utan några problem med tappad förbindelse. Den somnar snyggt en stund efter man har använt den sista gången för kvällen och sedan vaknar den utan gny på morgon. Förbindelsen är det inget problem med.

Jag har en ibook som jag inte har problem med heller. Men den går ju ofta i vila. Minin sätter jag aldrig på vila o den är på 24/7. Har ej heller strul med fasta lanet till min PC. Iofs kan surfandet upplevas segt ibland. Netgear 614 v5 uppdaterade jag firmware på för kanske 1-1,5 år sen. Kommer ej ihåg.
Noterar nu att Minin hängt sig mitt i ett PS-projekt. Ahhrgg. *Svärord*, *svärord*....
Blir nog en ominstallation så fort jag är klar min mina nuvarande projekt. Trodde sånt här strul inte förekom på macen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-23 12:26

Netgear har en version 1.09 till WGR614v5. Den verkar dock bara sedan slutet ev 2005, så det är kanske redan det du har. I annat fall kan ju en ominstallation av Minin trots allt vara det som löser problemet.

Tänkte vänta på panther innan ominstallation, men oktober som tidigast kan jag ju inte vänta till. Får bli när mina arbetsprojekt är klara nu.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-04-23 22:05
Ursprungligen av Code Red:

Tänkte vänta på panther innan ominstallation, men oktober som tidigast kan jag ju inte vänta till.

Leopard?

he, he. Har redan panther på min webserver. Ja leopard (hoppas nästa blir cerval eller sabeltandad tiger).

Code Red: Jag upplever samma problem som du, och det började efter att jag uppdaterat till 10.4.9. Om jag låter den stå på över natten så är mitt trådlösa nätverk (Linksys) avstängt när jag vaknar på morgonen. Dessutom verkar datorn avbryta vissa, men inte alla, pågående nedladdningar över natten. Jag har inte riktigt fått kläm på sambandet där... Efter uppdateringen så har jag även fått intrycket att "vila" för datorn numera innebär "koma". Det tar rejält med tid för datorn att sätta igång igen efter den automatiskt gått ned i vila efter en viss tids inaktivitet. Jag har INTE satt hårddisken att vila, och detta fenomen har jag inte sett förut, så jag är lite förbryllad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-05 14:16
Ursprungligen av bankerydsfredrik:

Om jag låter den stå på över natten så är mitt trådlösa nätverk (Linksys) avstängt när jag vaknar på morgonen.

Nu ska jag lägga näsan i blöt... Jag tror att du egentligen menar att din dator tappar kontakten med basstationen. Eller egentligen så menar du att den inte återansluter till det trådlösa efter att den vaknar. Jag tror nämligen inte att din basstation hänger sig (för du anger att det fungerar igen om du startar om).

Ursprungligen av bankerydsfredrik:

Dessutom verkar datorn avbryta vissa, men inte alla, pågående nedladdningar över natten.

Det är nog inte datorn som avbryter nedladdningarna (rakt av) utan pga av den tappar kontakten med nätverket så gör nedladdningen timeout. Eventuellt (beroende på hur intelligent programmet är) så upptäcker det att den inte har något aktivt (=uppe) interface och då avbryter. Helt i sin ordning, men kanske inte vad du vill... Att det ser ut som om några nedladdningar inte avbryts beror nog helt enkelt på att dom hinner bli klara innan datorn tappar kontakten.

Ursprungligen av bankerydsfredrik:

Jag har inte riktigt fått kläm på sambandet där...

Är det vissa applikationer som inte klarar av att ladda ned utan problem, eller gäller det oavsett vilken? Det skulle ju kunna påvisa något mönster.

Ursprungligen av bankerydsfredrik:

Efter uppdateringen så har jag även fått intrycket att "vila" för datorn numera innebär "koma". Det tar rejält med tid för datorn att sätta igång igen efter den automatiskt gått ned i vila efter en viss tids inaktivitet. Jag har INTE satt hårddisken att vila, och detta fenomen har jag inte sett förut, så jag är lite förbryllad.

Jag har en gång råkat ut för detta på en PowerBook Alu som efter ett par delta-uppdateringar slutade att gå i vila. Alltså egentligen tvärtemot vad du upplever, men ändå. Det som jag till slut kom på var att köra en stor combo-uppdatering efter en grund-installation. Några andra på 99.se har upplevt samma sak och följde mitt råd (vill jag minnas) och blev också av med symtomet.

Tidsmässigt kan det stämma ja. Trodde ev att det hade nåt med nya Opera 9.20 att göra men 10.4.9 är nog rimligare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-01 12:17

Jag har samma problem, tror också att det har med 10.4.9. Jag har dock problem med nätverk över huvud taget, jag har en G5 2x2.7 som är kopplad med kabel till min airport, och hellt plötsligt går det inte att surfa. Jag kan inte heller se något nätverk när jag sätter på airport-kortet och det finns minst 4 i mitt område. Nu till det som är riktigt skumt, jag kan pinga externa adresser, typ www.kth.se, och till och med köra telnet på port 80 och få svar. Har försökt kolla loggar men inte lyckats hitta något nyttigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-05 16:00
Ursprungligen av sommer:

Jag kan inte heller se något nätverk när jag sätter på airport-kortet och det finns minst 4 i mitt område.

Har du provat att leta efter nätverken med något fristående program, typ iStumber, AP Grapher etc? Vad ser du då?

Ursprungligen av sommer:

Nu till det som är riktigt skumt, jag kan pinga externa adresser, typ www.kth.se, och till och med köra telnet på port 80 och få svar.

Har du ethernet-sladden kvar? För man skulle kunna misstänka att när du försöker aktivera det trådlösa så körs det någon annan kod också (ja, jag vet - lite långsökt) som gör att ethernet-porten vaknar till liv. Då tror du att du försöker köra via det trådlösa, men datorn - som är tillräckligt intelligent - kommer att använda första bästa tillgängliga och fungerande nätverksport. Och då kommer du att få svar.

Ursprungligen av sommer:

Har försökt kolla loggar men inte lyckats hitta något nyttigt.

Nej, du har rätt att det är lite tunnsått i loggarna. Så här ser det i allafall ut i en fungerande system.log:

May  5 15:39:05 olof kernel[0]: System SafeSleep
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: hibernate_page_list_setall start
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: hibernate_page_list_setall time: 210 ms
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: pages 336216, wire 49773, act 142310, inact 60422, zf 12960, could discard act 38531 inact 32220
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: hibernate_page_list_setall found pageCount 336216
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: IOHibernatePollerOpen, ml_get_interrupts_enabled 0
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: IOHibernatePollerOpen(0)
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: writing 335681 pages
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: image1Size 91632128
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: all time: 15349 ms, comp time: 2993 ms, deco time: 0 ms, 
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: image 562763776, uncompressed 1085153280 (264930), compressed 559444696 (51%), sum1 45a0ad37, sum2 d81f24f1
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: hibernate_write_image done(0)
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: sleep
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: IOUSBWorkLoop::closeGate - interrupt Thread being held offEnabling XMM register save/restore and SSE/SSE2 opcodes
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: Started CPU 01
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: IOBluetoothHCIController::restartShutdownWL this is a wake from sleep
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: System Wake
May  5 15:39:05 olof kernel[0]: USB caused wake event (EHCI)
May  5 15:39:07 olof lookupd[3053]: lookupd (version 369.6) starting - Sat May  5 15:39:07 2007
May  5 15:39:08 olof BatteryUpdater[3059]: Battery is already up-to-date with BatteryUpdater v 1.2
May  5 15:39:15 olof configd[62]: posting notification com.apple.system.config.network_change
May  5 15:39:15 olof lookupd[3066]: lookupd (version 369.6) starting - Sat May  5 15:39:15 2007

Har hänt igen. Händer säkert varannan dag nu. Jag som vanligtvis aldrig stänger ner mina datorer. Nej, inte ens min XP-maskin som bara går o går. Är jävligt less men orkar inte installera om.

Ny uppdatering idag för trådlösa nätverket o ska lösa en del problem. Installerat och väntar med spänning...

  • Medlem
  • 2007-05-02 21:41

Använder du Transmission på datorn?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-05 17:13
Ursprungligen av eQ:

Använder du Transmission på datorn?

Hur tänkter du dig att en nätverksorienterad applikation ska få en dator att tappa kontakten med (det trådlösa) nätverket?

ja. Dock rätt sällan. Har en annan burk för sånt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-06 22:30

till frazze, Jag har ethernet-kabeln kvar i, jag har nämligen problemet att airporten inte kan se några nätverk, mailen funkar inte, firefox, opera och safari funkar inte, men jag kan pinga och telneta port 80 från datorn. Jag kan också pinga datorn från min bärbara men inte logga in med ssh trots att jag har remote login aktiverad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-07 09:59
Ursprungligen av sommer:

Jag har ethernet-kabeln kvar i

OK, vad händer om du drar ur ethernet-sladden och bara kör trådlöst?

Ursprungligen av sommer:

jag har nämligen problemet att airporten inte kan se några nätverk

Det tolkar jag som att du ser inget i airtport-menyn. Har du möjlighet att plocka hem något airport-snifferprogram, typ MacStumbler, AP Grapher etc? HIttar du något då?

Ursprungligen av sommer:

mailen funkar inte, firefox, opera och safari funkar inte, men jag kan pinga och telneta port 80 från datorn.

Detta antyder att du har något form av förbindelse trots allt. När du kör telnet skriver du inte hur du gör, men det är skillnad på att skriva numerisk vs. klartext. Det verkar kanske som om din inställning för DNS har blivit felaktig. Då kan du inte skriva in ett datornnamn och få det att fungera, men väl en numerisk adress fungerar. Stämmer det?

Ursprungligen av sommer:

Jag kan också pinga datorn från min bärbara men inte logga in med ssh trots att jag har remote login aktiverad.

vad får du för felmeddelanden?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-07 13:48

ska testa nästa gång det händer. Vad gäller numeriskt, stämmer det itne för jag kan köra: telnet www.kth.se 80 och få svar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-07 19:00
Ursprungligen av sommer:

ska testa nästa gång det händer. Vad gäller numeriskt, stämmer det itne för jag kan köra: telnet www.kth.se 80 och få svar

Om det kan använda datornamn anser jag att det betyder att din DNS-inställning fungerar. Om det, trots detta, inte fungerar med Mail-programmet så skulle jag vilja att du använder Connection Doctor och berättar vad det säger. Du är också medveten om att Mail-programmet inaktivierar ett mail-konto om det strular någon gång (timeout på nätverksförbindelsen - har vi hört den förrut?, felaktigt lösenord enligt POP/IMAP-servern etc)? Kolla upp att mail-kontot är aktivt.
Likaledes vill jag att du berättar vad Safari/Firefox/Opera säger när det inte fungerar. Kanske en skärmdump? För du måste ju grunda ditt påstående på något om att det inte fungerar. Och det är detta något som jag (om dom andra på 99.se) vill se.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-07 14:01

det kommer inget felmedelande

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-07 19:01
Ursprungligen av sommer:

det kommer inget felmedelande

Men hur ser du då att det inte fungerar om du inte får något felmeddelande? Skärmdump/logutskrift bifogas, tack.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-07 22:47

jag sitter på och surfar på min bärbara och det går jätte bra, korta svarstider. men när jag försöker surfa eller kolla mailen så står den bara och tuggar ingenting händer, det står waiting for google.se nere i vänstra hörnet och sen kommer den inte längre.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-14 14:30

OK, om jag förstår det rätt så kör du din stationära via ethernet och din bärbara via trådlöst. Men det är bara den bärbara som fungerar. Jämför inställningarna mellan de två. Du kan också få visa en skärmdump här i tråden så får vi andra se.

Ju mer information som du kan ge oss desto snabbare kan vi hjälpa dig.

Att den stationära står och stampar verkar se ut som om namnuppslagningen inte fungerar som den ska. Du ska i princip få ett momentant svar på sånt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-17 01:08

det har hänt ett par gånger nu, men inte så att jag har kunnat viisa var den börjar bråka med mig.

Det verkar som om det har blivit lite för mycket insnöning på trådlöst här, jag tog upp mitt problem för att jag har det även om jag inte använder trådlöst. Även om jag inte är van nog att hacka runt i OS X så har jag ok kunskaper när det gäller nätverket, och det vore ju konstigt om mina inställnigar hellt plötsligt ändrade sig medans jag var på jobbet.

Ska försöka göra en dump med ethereal nästa gång, kanske kan man få ut något från det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-17 01:14

när jag kör console är loggen fylld med
May 17 00:29:30 PMG5 configd[43]: bootp_session_transmit: bpf_write(en2) failed: No buffer space available (55)
May 17 00:29:30 PMG5 configd[43]: DHCP en2: INIT transmit failed
May 17 00:29:31 PMG5 configd[43]: bootp_session_transmit: bpf_write(en2) failed: No buffer space available (55)
May 17 00:29:31 PMG5 configd[43]: DHCP en2: INIT transmit failed

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-17 10:28

Jag förstår inte varför du har sån motvilja mot att följa mina önskningar om att göra skärmdumpar (i Safari tex) och köra Connection Doctor (i Mail). Om du gör det så ska jag försöka hjälpa dig. Om du envisas med att köra ditt eget race är det inte lika lätt (att motivera mig).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-17 12:10

Gjorde en google sökning, och det verkar som att bluetooth PAN (personal area network) kan orsaka just det här. Kanske "en2" är just bluetooth porten? Att avaktivera den ska visst kunna lösa problemet. Även om det inte är det här som är felet, så är det aldrig fel att skapa en ny plats och avaktivera alla portar utom just den eller dom som används. (kan förstås vara ett bekymmer om man har en del inställningar)

Edit: Jag menade såklart att en2 då är bluetooth PAN porten, inte den vanliga bluetooth porten då. Enligt vad jag läst mig till så ska 10.4.9 lägga till en port. Dock så kan jag ju inte kolla det själv, eftersom jag inte har en mac i närheten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-17 12:29

Mycket bra iaktagelse. Jag kör ju också då och då med Bluetooth PAN, men inte samtidigt vare sig som ethernet eller airport. Den är då avaktiverad (gråad) i min Network Port Configurations. Dessutom så ligger den sist i prioritetslistan, så den borde inte användas/väljas om någon av ethernet eller airport (som ligger högre upp) av aktiva.
I min listan så heter dom (i klartext) Bluetooth respektive Bluetooth PAN, till skillnad från Built-in Ethernet en2 (eller något i stil med det) som oftast kommer från Parallells när dom fixar till lite virtuella nätverksportar. Är i allafall min erfarenhet.

Bevaka tråden