Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logotyp-problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Ska starta en bokföringsbyrå så småningom och har suttit och pillat ihop en logga i Word. Hur får jag ihop alla delarna till en bild, och vad är det smartast att spara den som??? Finns det något bra rit program gratis till Macen där man kan få ihop det till en jpg-fil eller hur gör man???

det bästa är att skapa en logotype i vektorgrafik, det innebär väldigt enkelt förklarat att den inte är uppbyggd av pixlar, utan av något som heter bezierkurvor. I och med detta vinner man att den inte kommer att bli "fualre" i andra upplösningar, så den kommer funka både i brevmallar och på sidan av viking line.
för en logga som mest ska finnas på papper kan ett bra alternativ vara att sen göra om den till ett typsnitt, så är det bara att lägga in den i dokumentet på det viset och inte som en bild.

de program man oftast använder för sånna grejjer är adobe illustrator och fontographer, det är inte gratis och om du bara ska göra en sak i det är det kanske lättare att du ber någon om hjälp, för det är rätt dyrt.

jag vet inte om det finns några bra gratisalternativ.

  • Medlem
  • 2007-04-23 22:40

Ett gratisalternativ till Adobe Illustrator är Incscape.
Har inte prova själv, men det klarar nog av det mesta.

www.inkscape.org

/P

Du kan ladda hem en trettiodagars variant av Adobe Illustrator.

Om du har möjlighet att lägga upp din skiss på nätet så finns det förmodligen många användare här på forat som är duktiga formgivare och som skulle kunna ha nytta av en bokföringsbyrå som du kan bytlåna lite tjänster av och då få en proffsvariant av din logga och symbol.

Skicka loggan till mig i ett PM. Sånt här gör jag hela dagarna. Jag kan bedöma om detta tar mig "ingen tid" och i så fall hjälper jag dig gärna.

Ursprungligen av sjovall:

Skicka loggan till mig i ett PM. Sånt här gör jag hela dagarna. Jag kan bedöma om detta tar mig "ingen tid" och i så fall hjälper jag dig gärna.

Åh vad snällt det vore!!!! Problemet är bara att jag är så "bakom flötet" att jag fattar inte hur jag skickar den i ett pm... suck. Jag har den just nu antingen som worddokument, och så har jag skrivit ut den och scannat in den så att den finns som jpg-fil.

Ursprungligen av Greta723:

Åh vad snällt det vore!!!! Problemet är bara att jag är så "bakom flötet" att jag fattar inte hur jag skickar den i ett pm... suck. Jag har den just nu antingen som worddokument, och så har jag skrivit ut den och scannat in den så att den finns som jpg-fil.

Du har fått PM av mig nu.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-04-24 13:37

Installerar du X11 så kan du köra GIMP som är ett mycket bra gratisprogram (öppen källkodsprogram)

1
Bevaka tråden