Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

redigera text på mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet hur man raderar en mening snabbt utan att behöva markera den? kan man fixa så att knappen ovanför enter knappen radera upprepade gånger när det är nedtryckt som i windows?

pilarna verkar också riktigt slöa man måste typ trycka flera gånger för att komma dit man ska i texten om man inte använder mus eller styrplatta, någon som vet en lösning?

sen saknar jag också radering åt höger som delete knappen i windows.

hoppas det finns någon smart lösning på detta i osx också för det flyter annars på rätt bra förutom att datorn vägrat stänga av två gånger sen uppdateringen

tack på förhand,

ilecks

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-23 18:52

Det finns massor av tangentkombinationer och knep för detta. Den bästa är dock alt-knappen. Gör att pilar och tabortknappen jobbar med hela ord istället för enstaka bokstäver.

Testa dig fram med andra kombinationer också, tex shift för att markera.

Antar att det är en bärbar du har eftersom du saknar Delete. Du kan använda Fn tangenten ihop med Backspace för att få Delete-funktion.

-knep? finns det ingen inställning som man kan göra får att tangentbordet matar in flera gånger när man håller ner en tangent?

- delete raderar åt höger som inte fn+backspace gör

tack för svaren hittills

Ursprungligen av ilecks2:

-knep? finns det ingen inställning som man kan göra får att tangentbordet matar in flera gånger när man håller ner en tangent?

Gör inte din dator det?

  • Medlem
  • 2007-04-23 20:54
Ursprungligen av ilecks2:

-knep? finns det ingen inställning som man kan göra får att tangentbordet matar in flera gånger när man håller ner en tangent?

- delete raderar åt höger som inte fn+backspace gör

tack för svaren hittills

Sök på delete så kommer du att hitta en tråd spm förklarr varför delete är en onödig knapp.

Annars kan du ta ctr+D.

  • Medlem
  • 2007-04-23 22:03
Ursprungligen av ilecks2:

-knep? finns det ingen inställning som man kan göra får att tangentbordet matar in flera gånger när man håller ner en tangent?

Kolla Systeminställningar / Tangentbord och Mus

/P

Ursprungligen av ilecks2:

-knep? finns det ingen inställning som man kan göra får att tangentbordet matar in flera gånger när man håller ner en tangent?

Det är redan så det fungerar. Kolla under Tangentbord och mus i Systeminställningar så kan du ställa in upprepningshastigheten.

Citat:

- delete raderar åt höger som inte fn+backspace gör

Eh, jo. Kontrollera att du verkligen trycker på fn och inte ctrl, alt eller cmd. Det är alltså tangenten längst ner till vänster du ska hålla nedtryckt. Annars fungerar de gamla vanliga Readline-kortkommandona à la Emacs överallt, d.v.s. ctrl-D, ctrl-A, ctrl-E, ctrl-K, ctrl-Y o.s.v. Så funktioner och kortkommandon för textredigering är nog det sista du ska klaga på

hmm, ropar jag i galen tunna om jag säger att fn+backspace visst raderar åt höger?
du kan dessutom använda ctrl+d som också göre't

prova igen

Ursprungligen av martin wijk:

hmm, ropar jag i galen tunna om jag säger att fn+backspace visst raderar åt höger?

Nej, det stämmer att det fungerar så. Testade innan jag svarade bara för att vara säker, och det stämmer.

baron hann före
men det är lika sant för det.

-fixat! det är knas av mig som stängde av fördröjningen på tangenter hehe
-fel av mig igen tryckte äpplet med backspace och inte fn haha nä men ctrl +d verkar bättre
tack för all hjälp, det är verkligen uppskattat ha det gött / ilecks

1
Bevaka tråden