Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Gyrofunktion?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man stänga av den så jag slipper rotera mina inmonterade bilder.
Just nu så sparar jag om filerna i PS innan, och be fotografer stänga av den i kameran verkar stört omöjligt.

Vad är en gyrofunktion? InDesign monterar in bilderna med den rotation de har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-21 07:55

Du kan rotera bilderna i Bridge och InDesign kommer att ta med sig det när du drar dom från Bridge till dokumentet.

Janne

...och det är just det steget jag hoppades kunna hoppa över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 15:41

Om du menar att en eventuell gyrofunktion skulle få kameran att göra så att en stående bild skulle bli stående i filen så borde väl det hjälpa om det nu finns i kameran. Min Nikon D100 har inte det vad jag vet...

Annars är ju alla digitala bilder liggande eftersom sensorn har det formatet.

Du kan ju markera alla bilder som har fel rotation i Bridge och rotera alla samtidigt, kan ju inte vara så besvärligt, eller...

Janne

"Om du menar att en eventuell gyrofunktion skulle få kameran att göra så att en stående bild skulle bli stående i filen så borde väl det hjälpa om det nu finns i kameran."

Men när man monterar den i Indesign så blir den liggande, och det handlar om 1000-tals bilder varje gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 19:35

Då är den inte stående i filen, även om du ser det i något program.

Bridge vrider inte heller på filen, den lägger bara en kommentar som InDesign förstår och ställer bilden upp. De flesta bildkatalogprogram gör så men det krävs att layoutprogrammet fattar.

Det du annars kan göra är att använda InDesigns förträffliga "Omforma igen individuellt" kommando. Vrid först en bild, markera sedan alla andra och välj "Omforma igen individuellt" från objekt menyn så vrider du upp dem i ett svep.

Funkar väldigt geschwingt när man drar in en hög bilder från Finder eller Bridge.

Janne

1
Bevaka tråden