Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbletter vid kopiering av musik till iTunes

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och njuter av min nya MacBook. Har dock stött på problem med iTunes.

Jag har all musik på en extern hårddisk just nu och vill bara dra över alla låtar till iTunes. Men när jag tar en mapp och drar över till fönstret så skapar iTunes dubletter. Inte bara i biblioteket utan också två identiska filer.

Jag har experimenterat med inställninarna men inget verkar funka. Kan nån förklara varför det blir på detta viset och vad jag ska göra för att få över min musiksamling?

Update: Kom på att det berodde på att jag har spellistor i mapparna. Men jag vet fortfarande inte hur jag ska bära mig åt utan att kopiera enstaka mp3-filer i taget...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 16:58

Du går in på "visa" i iTunes. Där kan du klicka på "visa dubletter" och då visar iTunes alla dubletter, då kan du ta bort dom som inte ska vara där .
- Klart!

/ Arshia

många dubbletter

Ja visa dubletter är ju super..

Men jag har över 500 låtar som jag har dubletter på, finns det ett smidigt sätt för mig att ta bort de onödiga 500 låtarna?!

mvh alexander

(itunes, dubletter, låtar, kopia)

Jag fick nöja mig med att dra över album för album så jag kunde ha koll på att inga dubletter kom med. Det tog tid men det var det enda sättet. Jag hade dock inte alltför många album så det gick.

Jag tycker Apple är kanon! Men jag har lite svårt att förstå logiken med iTunes. Just detta problemet och att man inte kan sortera sina filer själv och låta iTunes bevaka sina mappar. Man kunde ju åtminstonde ha möjligheten!

Eftersom duplikaten knappast lades till vid exakt samma tillfälle som originalen så gör du så här:
-Visa kolumen "Tillagd" i Bibliteket
-Sortera på den
-Hitta sista låten av dom som las till vid fel tilfälle och markera alla låtar dit ner.
-Prova nu att sortera om på Artist eller Album så ska du se att varannan låt är markerad.
-Radera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 15:16

iTunes är skit på att hantera nya filer alltså. Samma sak här,
1) jag skapar en playlist som heter 'Nytt' alltså nu musik jag vill lyssna på innan jag organiserar in den.

2) drar in katalogen 'nytt' från skrivbordet och droppar den på playlisten

3) Whips så ligger alla låtar *2 i playlisten och biblioteket

4) Tjejen ville testa itunes, importerade all sin musik (typ 5000 låtar) och sitter nu med ett bibliotek med ca 2500 dubletter, tar ju typ 30 timmar att sortera det? Tror dem inte att man har annat att göra?

5) Nu slänger jag ut skiten. Varför finns inte winamp till macosx

Hade originalmapparna med musik skumma info-filer, m3u och allt vad det nu är för jox som en del program lägger i musikmapparna? Isåfall tolkar iTunes dessa listor och lägger in musik efter dessa - plus de musikfiler man drar dit.

Lösning: Dra alltså inte kreti och pleti till iTunes innan du kollat i mapparna att det endast är musikfiler som ligger där.

Lösning om man redan gjort detta: Kasta iTunesmappen och dra in filerna på nytt.

Prova idupe detta programmet skall tydligen ta bort all dubletter i itunes
Har inte själv testat detta men det är ju värt ett försök iallafall!

www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27060 (läste det i macworld)

Hoppas detta hjälper dig och lycka till med din nya macbook:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-24 23:56

Finns nog en hel del .m3u (winamp playlists) i flera års musiksamlande på en pc, man borde kunna välja vad itunes skall importera för filer.

När itunes skapar exakta kopior slutar varje fil med <mellanslag>1 och uppåt.
Så skapa en smart mapp som säker i itunes-bibliotekets mapp, och säät kriterierna till

* 1.mp3

så hittar den alla med den filändelsen. Och man kan ta bort det på löpande band!

Risken är att man har en låt som slutar med just en etta, men det är väl inte alltför stor/många

Men ligger inte låtarna kvar i iTunes ändå? Rör man minsta lilla mappsystemet utan iTunes vetande så blir allt helt galet eftersom den inte söker igenom några mappar, utan tar för givet att ingen vill ta saken i egna händer.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-04-24 08:21

Det som händer är att filerna som iTunes inte hittar får ett utropstecken. Bara att ta bort dem därifrån sedan.

Men varför blir det dubletter när man drar in en mapp med musik i iTunes? Jag fattar inte.

Ursprungligen av anders gbg:

Men varför blir det dubletter när man drar in en mapp med musik i iTunes? Jag fattar inte.

Har du läst hela tråden? Det beror förmodligen på att det i mappen ligger en spellista (en m3u-fil eller liknande). Då kopieras låtarna en gång baserat på spellistan, och en gång från själva låt-filerna. Och resultatet blir att du får in låtarna två gånger.

Sen kan man ju tycka att iTunes borde vara lite mer intelligent, och känna igen att det är samma låtar, och bara göra en kopiering. Men så är det inte tyvärr.

Ytterligare en lösning: Gör en spotlightsökning i Finder på m3u etc och kasta rubbet i papperskorgen. Importera. Klart.

(När du ändå är i farten kan du söka på thumbs.db och kasta även detta Windows-mög i papperskorgen.)

  • Medlem
  • 2008-12-02 14:40

har dom tagit bort " visa dubbletter" i senaste uppdateringen? kan inte hitta det längre =(

Ursprungligen av _r2d2:

har dom tagit bort " visa dubbletter" i senaste uppdateringen? kan inte hitta det längre =(

Ligger i Arkiv-menyn.

Med lite reservation för att jag sitter vid en Windows-dator just nu. Någon som sitter vid en Mac kan väl verifiera att det ligger på samma ställe där.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-17 21:29

Kan ju tilläga att det är dumt som fasen av itunes men med hjälp av Visa-Dubbeletter- och klicka i varann mannuelt så lyckades jag ta bort 8 gb dubbletter på kanske 30 min , så det är inte så himla farligt jobbigt

1
Bevaka tråden