Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia e65 och mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta har säkert varit upp för diskussion tidigare men hur är kompabiliteten mellan mac och Nokia e65. Funderade på att köpa en men när jag frågade i butiken om den fungerade bra med mac-datorer såg de ut som levande frågetecken:) de hade ingen koll och när man läser om telefonen står det bara att det följer med programvara för windows. Kan man använda sig av alla funktioner i telefonen med en mac-dator också?
Hade även varit intressant att veta lite mer om kompabiliteten mellan mac och andra modeller från SE och Nokia i största allmänhet. Bytte till mac för några månader sen så jag är inte helt hemma på området än...

/HT-Tower

yep, du må ha iSync pluginet som Rickard länkar till. Verkar funka fint med min N95, förutom att den klagar på att synkningen avbrotts när den är klar (till trots för att den synkade fint; alla kontakter/kalendar/etc finns på mobilen)

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-04-22 21:55

Jag har Nokias iSync-plugin, men min N95 vill inte synca med iSync.

Syncen påbörjas när jag startar den i iSync och telefonen skickar kontakter (har inget på macen ännu), men sedan avbryts allt. Telefonen visar ngt kern-exe 3 fel och systemfel 15 och inget har överförts till macen. Vare sig till iCal eller adressboken...

Det verkar inte vara helt felfritt när det gäller att koppla ihop nokia-telefoner med mac. När man läser om plugins osv verkar det väldigt smidigt men när folk skriver om hur det fungerar verkar det inte längre lika bra. Låter som det krånglar för det mesta?! Någon som har enbart positiva erfarenheter? Nokia E65 är ju inte den billigaste telefonen på marknaden (inte heller den dyraste:)) men om man inte kan använda alla funktioner felfritt med mac känns det kanske lite onödigt att ha en telefon med alla dessa funktioner. Då kan man ju lika gärna köpa en betydligt billigare telefon?!

Kort sagt: Kan man verkligen använda alla av telefonens (E65) funktioner med mac? Eller är de anpassade efter windows?

Det finns andra diskussioner om t ex nokia n95, någon som vet hur lika de olika nokia-telefonerna är när det gäller mac-kompabilitet?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-23 16:50

Nokia N95

Har just i dagarna införskaffat en Nokia N95 och det fungerar klockrent med iSync. Dock har jag ännu inte lyckats få SMS-funktionen att fungera i Adressboken, trots att telefonen och min PB är sammakopplade enligt alla konstens regler. SMS-funktionen använde jag tidigare utan mankemang med min Nokia 6230. Funderar nu om det helt enkelt är så att adressboken inte har stöd för N95. Vore kul om någon hade koll på detta.

Ursprungligen av tottisen:

Funderar nu om det helt enkelt är så att adressboken inte har stöd för N95. Vore kul om någon hade koll på detta.

Så är det dessvärre. Jag har sett att det finns diverse hack för att få igång vissa telefoner i adressboken men det är varken lätt eller smidigt. Kanske kommer det i Mac OS X 10.5?

Ursprungligen av ht-tower:

Kort sagt: Kan man verkligen använda alla av telefonens (E65) funktioner med mac? Eller är de anpassade efter windows?

Du vänder på det. Det är inte funktionerna i telefonen som är anpassade för Windows utan det är dator-programvaran som är det. Det enda en plugin gör är att se till så din telefon går att synka med iSync. Då synkas adressbok och kalender. För Windows finns istället Pc suite som gör otroligt mycket mer än så. En alldeles ypperlig funktion är Content copier som tar en backup på allt i telefonen. Du kan även spara SMS och lagra lokalt på datorn. Det finns diverse 3:e partsprogram som gör så för vissa telefoner även på macen men det är långt ifrån lika enkelt och framför allt inte gratis.

Nej tyvärr satsar mobiltillverkarna ännu inte fullt ut på macen utan vi får nöja oss med mer begränsade program. Nu klarar sig säkert de flesta på att synka kalender och adressbok men jag har många ggr önskat kunna spara undan en del sms t ex.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-23 17:09

Till min 6230 Använde jag tidigare Phone Director för att lagra undan SMS på datorn.
Denna skötte även sync på ett bra sätt.

så med andra ord är det i princip bara onödigt med en avancerad då man inte kommer kunna kommunicera fullt ut med telefonen? Vad jag har förstått så ska man ju t ex kunna installera olika program på telefonen, men detta är alltså inte möjligt med en mac-dator? Det som ni säger att man kan göra med isync kan man väl i stort sett göra med alla nyare telefoner? Känns som man då istället kan lägga pengarna på en "design-telefon" istället för en tekniskt avancerad telefon!?:tveksam: (Antar att installation av program och dylikt på telefonen sker via nokia PC-suite)

Nej så drastiskt är det inte. Visst tappar du en del när inte PC-suite finns men installerar program ska inte var nå problem. Om jag inte minns fel kan man skicka programmet till telefonen med t ex bluetooth och sen installera det på telefonen. Nån med en Nokia kan säkert bekräfta/dementera. Har ingen Nokia i närheten just nu.

Jag kör en Nokia E70 och det fungerar perfekt.
Jag använder plugins från Nova Media både deras E70 plugin och deras Launch2net för att surfa via 3G.
Rekommenderas trots prislappen.

Såg även att de har plugins för N95 som nämndes tidigare i tråden.

Jag installerar antingen direkt från N95's browser, eller flytter över dom via bluetooth. funkar fint

Kan meddela att det blev ingen e65 för min del...gjorde en "helvändning" och köpte en lg "shine" istället. Föll hårt för designen:D

Ursprungligen av ht-tower:

Kan meddela att det blev ingen e65 för min del...gjorde en "helvändning" och köpte en lg "shine" istället. Föll hårt för designen:D

Hej! Kan du syncha den med MACen? Kan du ladda över musik från Mac till LG Shine?

Jag har inte försökt synca kalender och liknande men vad jag har förstått så kan det vara lite problem...om det nu fungerar över huvudtaget(?) Jag har dock fört över en mp3 som jag använder till ringsignal utan några problem, använde BT. Har inte försökt skicka över flera musikfiler samtidigt då jag inte använder den som musik-spelare. (Använder ipod såklart:)) Har inte heller varit några problem att skicka över bildmaterial.

Det verkar inte heller helt lätt att bläddra i telefonen från datorn, har bara tillgång till en mapp i telefonen från datorn. Har dock inte gjort några större ansträngningar för att försöka komma åt hela telefonen. De få filer jag fört över har jag sedan fått flytta med hjälp av telefonen. Programvaran som följde med fanns bara till windows...

Skriv gärna ett inlägg om ni vet hur man kan synka kalender och annat! Visste om att det inte skulle fungera speciellt bra när jag köpte Shine och det var en medveten kompromiss för att få en snygg telefon:)
annars är jag helnöjd med telefonen!

1
Bevaka tråden