Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När uppdateras Adobe Lightroom?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-22 19:14

Eftersom Lightroom är smått full med buggar så undrar man ju när en 1.1 eller 1.01 eller så beräknas släppas. Finns ju risk att de annars tappar macanhängarna till Aperture.

Någon som hört nåt?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2007-04-22 22:01

Ja, det vore intressant att veta. Har själv inte hört något. Men visst, något borde de göra åt det. Det är ju ett alldeles lysande program MEN buggarna gör att jag överväger att skrota det och gå tillbaks till Bridge. Har testat nya bridge under CS3 och det är visserligen inte riktigt samma typ av program MEN det funkar otroligt bra, snabbt och stablit.
Vad är det för problem du har? Om jag inte minns fel är det en iMac du har, är det hyfsat snabbt på den?

Har bara kört lightrooom 5 dagar nu, men jag är positivt överraskad. Tänkte till och med betala för licens innan de 30 dagarna gått ut.

Men vilka är buggarna egentligen. Nåt som bör få mig att tveka?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-04-22 22:15

Det var ju kul att få veta. Vad är det för buggar då jag inte hittat någon tråd om detta?
Visserligen har jag en demo, men jag tänkte skaffa programmet.
Aperture vs Lightroom rond igen?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-04-23 07:15

Ja, fram med buggarna nu!
Jag har både Aperture och Lightroom för att jag inte kunde bestämma vilket jag tyckte var bäst, men Lightroom blir mer och mer det program jag använder. Ta bara retuschverktyget, Apertures variant är ju ett skämt jämförelsevis.

  • Medlem
  • 2007-04-23 09:59

De främsta buggarna är väl bland annat att när man väljer att zooma in och justera bort brus osv - så framgår inte detta i bilden när man zoomat ut.

En annan sak är att programmet ofta låser sig under import från kamera, men ej från folder.

Sen får det gärna kännas lite kvickare. Har iofs bara 1 gig, men programmet känns slött även när jag inte kör några andra program trots att jag har en C2D 20" iMac.

Annars väljer jag LR med lätthet framför Aperture! Passar mig perfekt!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2007-04-23 10:00

JvD, har du fler buggar än jag kanske? Berätta gärna...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2007-04-23 10:28

På en PC verkar det finnas lite problem när databaserna blir ordentligt stora, någon form av minnesläcka kanske. Finns rätt mycket att läsa om det på fotosidan "punkt" se. Bridge är ju hur snabbt som helst men bygger å andra sidan inte databas på samma sätt som LR, den utgår ju mer från en egen mappstruktur. Nu har jag bara testat båda på PC och LR känns OK, men lite segt ibland medan Bridge på samma PC känns snabbt och kvickt. Båda bygger ju på ACR4 vilket syns i gränssnittet även om LR kanske är lite mer elegant. Tror definitivt att LR kommer med en uppdatering, frågan är väl kanske bara NÄR? För varje uppdatering av ACR torde också en uppdatering av LR komma.

PS. För de som sett att jag ställt frågan om studentlicens på LR här på sidan så har jag nu fått svar, det kostar ca 900-1000kr från bla misco. Grymt bra pris för ett sådant program. Problemet för mig är ju att jag måste ha PS och då får man Bridge med på köpet så frågan är vad det blir till slut. Testperioden (nr 2) börjar lida mot sitt slut så jag måste ta ett beslut.

1
Bevaka tråden