Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer mini med core 2 duo?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur länge får vi vänta? WWDC? Tycker egentligen inte att en hårvaruuppdatering måste sammanfalla med ett developer event... Uppdatera dom nu vettja!

Eller vad tror ni? När kommer uppdateringen av de befintliga produkterna?

Jag fattar verkligen inte heller varför detta inte kommer ... jag menar iMac har ju det ...

Det får en att undra om Mac mini är på G att bli något nytt ?

Apple har ju en ny patent som hänvisar till ett modulärt hårdvaru kit .. aka AppleTV med expansion för DVD .... men skulle inte detta mer kunna vara framtidens mini vi ser ...

alltså en modulär mac mini ... ? vad tror ni ?

Den kanske går att göra mindre

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-21 14:59

Varför? Jo, för att det inte finns några nya processorer att använda. Mac Mini får inte bli snabbare än och konkurrera med iMac. Med en Core 2 Duo (även på 1,66 GHz) skulle prestandaskillnaden mellan Mini och iMac vara ännu mindre. CD är säkert billigare än C2D och passar bra i Minins prislapp. När det kommer nya processorer nästa månad med Santa Rosa-plattformen kommer Mini att uppdateras till C2D med GMA 3000 grafikkrets.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-21 21:12
Ursprungligen av Homy:

Varför? Jo, för att det inte finns några nya processorer att använda. Mac Mini får inte bli snabbare än och konkurrera med iMac. Med en Core 2 Du

Fast stora skillnaden mellan Mac mini och iMac är ändå grafikkortet. Mac minins snikkort mot iMacs gamla gamla men kraftfullare kort.

Priserna är detsamma på CD o C2D. Men r det inte Conroe (stationära modellen) i imacen? Den är ju snabbare än merom (bärbara). Sen är prestandaskillnaden marginell mellan Core Duo o Core 2 Duo.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-21 17:20
Ursprungligen av Code Red:

Priserna är detsamma på CD o C2D. Men r det inte Conroe (stationära modellen) i imacen? Den är ju snabbare än merom (bärbara). Sen är prestandaskillnaden marginell mellan Core Duo o Core 2 Duo.

Det är den mobila C2D Merom i iMac. Det är därför de kan vara så tysta. Här ser du att det är en del prestandaskillnad mellan Mini CD och iMac C2D. Den skillnaden skulle försvinna om Mini hade C2D. Folk skulle lättare välja Minin med det lägre priset framför iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-22 00:46

Apple måste komma in i matchen,, känns som att både Mini och iMac samt skärmarna behöver få sig en rejäl uppdaterings dos..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-22 10:44
Ursprungligen av Fredric:

Apple måste komma in i matchen,, känns som att både Mini och iMac samt skärmarna behöver få sig en rejäl uppdaterings dos..

No shit, se bara på MacBook Pros grafikkort...

Jag har väntat i evigheter på en uppdatering av både Mini och iMac nu, och ju längre jag får vänta ju surare känns det att ge upp och köpa innan uppdateringen kommer. Samtidigt så känns det väldigt mycket om ett i-lands problem. Får helt enkelt försöka tänka på något annat...

Intel kommer ju med en ny integrerad krets som har rejäl mycket bättre prestanda. Inte som ett riktigt grafikkort men ändå. Det går säkert att sparka igång lite äldre spel i boot camp dså. Den hamnar säkert i minin + core2 + speedbump.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-04-23 09:30
Ursprungligen av Code Red:

Intel kommer ju med en ny integrerad krets som har rejäl mycket bättre prestanda. Inte som ett riktigt grafikkort men ändå. Det går säkert att sparka igång lite äldre spel i boot camp dså. Den hamnar säkert i minin + core2 + speedbump.

Frågan är bara näääär. Blir superless på all denna väntan på mini, OSX Leopard o.s.v. Känns som det är riktigt tyst från Apples sida för tillfället. Ingenting händer verkar det som :/

Jag tror inte minin är först på tur att uppgraders heller. De tar nog macbooks i imacs första vändan (av konsumentdatorerna).

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-04-23 15:35
Ursprungligen av Code Red:

Jag tror inte minin är först på tur att uppgraders heller. De tar nog macbooks i imacs första vändan (av konsumentdatorerna).

Inte mej emot iofs. Är mest ute efter en Macbook. (igen).
Om de nu uppgraderar Macbookarna snart hoppas jag verkligen de fixat till alla barnsjukdomar (som nu är ungdoms-/vuxensjukdomar istället), som de har dragits med.
Jag vill ha en flimmerfri, ej pipande, sval, vit (ej gul), stabil (inga random shutdowns), inga döda pixlar. Och gärna med Leopard, då skulle jag vara riktigt nöjd!

Ej att förglömma att chassit inte ska vara snett eller sprickor i det, samt att batteriet inte ska explodera

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-04-23 20:59

Den som inte orkar vänta kan ju peta in en C2D i sin CD-mac mini...
Jag har stora funderingar på att stoppa en sån i min mac mini Core Solo... det blir en bra uppgradering för billiga pengar. Om man köper en beg Core Solo Mac mini nu så blir det ju en billig dator i slutändan.

Ursprungligen av bollman:

Den som inte orkar vänta kan ju peta in en C2D i sin CD-mac mini...
Jag har stora funderingar på att stoppa en sån i min mac mini Core Solo... det blir en bra uppgradering för billiga pengar. Om man köper en beg Core Solo Mac mini nu så blir det ju en billig dator i slutändan.

Jo, det där låter nog bra i teorin. Men om man inte redan har en mac mini Core Solo så är det lättare sagt än gjort för att hitta sådana begagnade är inte helt enkelt. Tro mig, jag har letat...

Senast redigerat 2007-04-26 12:31

Jag håller med. Vad går en begagnad sån på då? Skulle duga bra som webserver istället för en appletv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-25 23:51

Hardmac var inte säker på om MacBook skulle behålla sin look eller inte. Självklart kommer den att göra det. Det är nog närmare till hands att MacBook Pro får sig en ny look. Den nya designen på MacBooken kom ju nyss och är även den senaste designuppdateringen på en Mac över huvud. Däremot är jag lite lur på om man inte gör om designen på Mac mini inför nästa release eftersom den inte fått sig en Core 2 Duo än. Nej, den blir inte för lik iMac då. Grafikkortet skilljer dem åt för mycket ändå för det. Det skulle bli mer eller mindre som skillnaden mellan MB och MBP är i dagsläget.

Gör minin lika bred som AppleTV så man får in en 3,5 disk. Sen kanske de går att få till lite tunnare oxå. Och helst - gör den till en "iMac utan skärm" dvs, liknade/samma prestanda vilket jag inte tror kommer hända, det kommer falla på grafikkortet än en gång. Bättre med fortfarande rätt odugligt till spel samt att den inte kommer bli värre än MacBooken som i sin tur inte kommer i närheten av MBP, vilket betyder att vi aldrig lär se ett dugligt grafikkort i form av en Mac mini.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-05-03 14:35

Är oxå riktigt sugen på en uppdaterad mini, skulle köra den till tv som en htpc.

Det duger befintlig mac mini till ju.

  • Medlem
  • 2007-05-03 15:58
Ursprungligen av Code Red:

Det duger befintlig mac mini till ju.

1080p h.264 som inte ligger en mov-container fungerar inte till 100%.

men när skaffar man en sån tv då? Finns inget som säger att nästa mac mini klarar det heller.

  • Medlem
  • 2007-05-04 13:11
Ursprungligen av Code Red:

men när skaffar man en sån tv då? Finns inget som säger att nästa mac mini klarar det heller.

Finns 1080p-TVs för humana priser nu:
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v358

En core 2 duo-processor kommer med allra största sannolikhet klara h.264 i alla tänkbara containers. Min Macbook Pro klarar det utan problem, den har förstås bättre generell teknisk standard, men en speedbump på Minin så är nog allt frid och fröjd.

Men eg är det barbariskt att processorn ska mjukvaruavkoda filmströmmen. Lycka till att spela in på en annan kanal eller liknande. Är man så seriös som ni vill påskina så skaffa en bättre lösning. Typ en dator med hårdvaruavkodare som ett nytt grafikkort från nVidia eller AMD/ATI.

Men jag hoppas att nästa generations mini kommer med hårdvarustöd. då köper jag en till eftersom jag är så nöjd med min.

Dessutom har macbookpro hårdvaruaccelerering iom grafikkortet. Har ett X1600xt på en sunksempron (speldatorn) på 1600MHz o klarar också 1080p.

1
Bevaka tråden