Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföra presentkort som vinst i tävling

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag undrar hur man bokför inköp av ett presentkort som varit vinst i en tävling? Är det något du har svar på? Tack.

Du får berätta lite mera. Vad för typ av tävling (prestation eller slump) och vem fick vinsten, delägare i HB eller AB, anställd, medlem i idrottsförening eller kund? Belopp? Vad är det du vll bokföra?

Om du har tjocka uppslagsboken "Redovisa rätt 2007" av Nancy Holmström så står det om "Tävlingar/Tävlingsvinster" på sid 789.

I all korthet så är alla vinster som kommer någon till del där man vunnit tävlingen med en prestation (inte slump) skattepliktiga för mottagaren. Det i sin tur betyder att det i princip skall beskattas som lön, dvs vinsten är en förmån. (Jag håller på med ett avsnitt på en webbsite om detta och har just byggt en databas som räknar ut lön+förmåner, så av det skälet var jag tvungen att kolla upp detta med löner och förmåner). På en förmån så betalar man både skatter och arbetsgivaravgifter eller om mottagaren är över en viss ålder särskild löneskatt eller bor på vissa ställen så får man rabatter på arbetsgivaravgifter.

Alla kostnader från tävlingen, tex marknadsföringskostnader, tryckkostander osv, bokförs på respektive konto som vanligt.

Man kan säkert tolka det lite olika utifrån vad som är mest fördelaktigt. Men eftersom man inte får ha tävlingar som utgår från slumpen, så är den prestationsbaserad. Vinsten går till privatpersoner, kund eller "användare". Pris: ca 200 kr/vinst (inklusive moms om det finns, ingen moms på presentkort). Jag har inget personnummer för redovisning och tycker det verkar konstigt att ta upp detta som lön...

Hur gör stora företag som har tusentals små vinster?

1
Bevaka tråden