Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur håller man systemet rent och fint?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 19:58

Tjenixen!

Är ganska ny på OS X-fronten. Har haft min dator i snart ett halvår, och börjar fundera på hur man kan ta hand om systemet. På OS 9 och äldre var det ju framförallt "bygga om skrivbordet som gällde" och på PC är diskfragmentering och virusstädning bland det viktigaste. Hur är det på OS X (tiger) med Unix då?

Vad bör jag göra för att få min mac att fortsätta må bra? Hur ofta?

//Christoffer

Hej,

Man behöver inte städa sin Mac så hemst mycket. Det finns däremot program som kan rensa lite åt dig, om du antingen tycker någonting är knasigt på riktigt, har städmani (som jag) eller bara parnoid. Jag brukar köra en städning varannan månad men det är ingen vetenskapligt fastlagd period direkt.

Jag kör OnyX, funkar bra och är gratis:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070

MainMenu ger dig massa rengöringskommandon i menyraden (också gratis):
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25902

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-21 22:53

Okej.. Och detta gäller även hårddisken alltså.. Gamla OS 9 behövde bygga om, Windows defragmenterar med Unix och OS X eller Linux klarar sig utan det typ då eller?

MVH

/Christoffer

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-21 23:03

Ser ingen nöd att defragmentera OS X det skall inte behövas.
Rör inget, kör bara, är det inte därför du har en Mac?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-22 08:13

OSX har defragmentering on the fly. Men om man vill göra det manuellt finns (fanns?) det ett program, minns inte vad det heter dock. OSX är väldigt underhållsfritt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-22 09:36

det finns program typ iDefrag som brukar signalera att defragmentering behövs, vilket tyder på att den inbyggda defragmenteringen inte riktigt fungerar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-22 13:25

faktum är att den inbygga fungerar så länge programmen är välskrivna. dock kan man råka ut för att program börjar sprida små filsegmet omkring sig, många nerladdningsprogram gör det, och då kan man antingen 1: flytta stora filer mellan 2 partitioner eller diskar eller 2: köra en defrag.

1
Bevaka tråden