Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 24" som TV?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har länge varit student och nu på väg in i arbetslivet vilket medför att "elektronik-parken" hemma ska uppdateras och jag har sneglat lite på en iMac 24". Jag har tänkt att fortsätta på litet då jag inte har några problem med det och pengarna man sparar på att bo litet gillar jag. Pga detta så känner jag att en tv i storleksordningen 24"-28" skulle räcka och det hade varit riktigt trevligt med TV och dator i ett så det jag undrar är om en iMac 24" fungerar bra att använda som TV.

Skulle vara väldigt uppskattat om ni som har en iMac 24" samt ni som har någon form av tv-lösning på era macar kunde ge mig lite hjälp.

Några frågor som är av högsta vikt:
Är betraktningsvinkeln tillräckligt bra?

Finns det någon bra mjukvara så att man nästan blixtsnabbt kan ta en fjärrkontroll och direkt gå från skrivbordsmiljö till att se på tv?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-04-19 18:38

jag har en elegato eyeTv diversity kopplad till min. det fungerar sjukt bra. sitter i ungefär samma läge som dej och jag känner inget behov av att ha en riktig tv istället. tvärtom tycker jag det här är sjukt mycket smidigare med att t ex spela in tv o sådant.

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2007-04-19 19:34

Jag har en EyeTV 610 för kabelnät och har ett betalkort för att se på en massa program. Jag har en iMac 20" och en andra skärm 19" bredvid. Funkar helt superb.

tänkte göra samma sak. vilken upplösning kan man spela in i? och vad skall man köpa om man bor i lägenhet med kabel? har inget betalkort dock...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 23:52

Ni har väl inte missat denna diskussionen som pågår samtidigt?

Tack för era reflektioner. Vad kan jag förstå så är betraktningsvinkeln inget problem?

magnur: den hade jag missat, det där kortet ser verkligen lockande ut. Tack.

betraktningsvinkel = inget problem.

tubestick fungerar bara på luftburen digital tv - inte kabel btw.

luftburen digitaltv duger mer än väl, jag ser sällan på tv. Det är min bättre hälft som är tv junkie.

Jag har en dreambox inkopplad till den vanliga tvn men använder datorns hårddisk för att spela in på. På så vis kan jag se på inspelningarna antingen på datorn eller på en riktig tv. Det är än så länge inte den mest optimala lösningen för live-tv men eftersom jag ändå alltid spelar in allt jag ska se så är det perfekt för mig.

Jag skaffade en eyetv för boxers gratiskanaler men tyckte inte om programvaran så jag gav bort den till min bror. Bortsett från att bilden blir mycket sämre på en platt skärm än på en bildrörstv så är han nöjd.

instämmer - det går ju inte att kolla fullskärm på en 20" iMac - än mindre en 24" - det blir väldigt dålig bild. det fungerar som ett litet fönster bara för att se "nyheter etc" men inte mycket annat. var på kullander och kollade på en eyetv btw.

Ursprungligen av gusax840:

Jag skaffade en eyetv för boxers gratiskanaler men tyckte inte om programvaran så jag gav bort den till min bror. Bortsett från att bilden blir mycket sämre på en platt skärm än på en bildrörstv så är han nöjd.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-04-21 11:26
Ursprungligen av el gringo:

instämmer - det går ju inte att kolla fullskärm på en 20" iMac - än mindre en 24" - det blir väldigt dålig bild. det fungerar som ett litet fönster bara för att se "nyheter etc" men inte mycket annat. var på kullander och kollade på en eyetv btw.

Jag har en Mac Mini med EyeTV Hybrid kopplad till min 32" LCD. Jag tycker bildkvaliteten på digitala sändningar blir kanon från ett par/tre meters håll. Analoga sändningar (Com Hem grundutbud) blir klart sämre, men ändå helt ok på tittavstånd.

Sitter man en bit i från en iMac 24 med EyeTV digital-TV borde bildkvaliteten bli helt OK, tycker jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-21 17:12
Ursprungligen av el gringo:

instämmer - det går ju inte att kolla fullskärm på en 20" iMac - än mindre en 24" - det blir väldigt dålig bild. det fungerar som ett litet fönster bara för att se "nyheter etc" men inte mycket annat. var på kullander och kollade på en eyetv btw.

Det blir visst bra bild, jag kollade hos Macoteket. Även på 20" ser det väldigt bra ut.

jo sant - det blir väl bättre när man är längre ifrån bilden.

1
Bevaka tråden