Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

finder i docken = expose skrivbord?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arboga
  • 2007-04-19 17:12

Är detta möjligt?:
När man trycker på finder-ikonen så vill jag att alla andra öppna program ska gömmas?
Ungefär som när man väljer hide all.
Jag vet att det funkar bra att använda ett finderfönster också, men ändå...
Någon som vet?

mvh / Dino

Du kan ju använda ett applescript eller likn, att ha ett objekt i dockan som helt enkelt gömmer alla utom Finder.

Exakt hur du gör detta får du nog slå upp själv, men kolla manusredigeraren och öppna Finders uppslagsbok (i arkiv-menyn)

  • Medlem
  • Arboga
  • 2007-04-19 17:48
Ursprungligen av hordur:

Du kan ju använda ett applescript eller likn, att ha ett objekt i dockan som helt enkelt gömmer alla utom Finder.

Exakt hur du gör detta får du nog slå upp själv, men kolla manusredigeraren och öppna Finders uppslagsbok (i arkiv-menyn)

Ah ok! Ska försöka få till det där. Tack!
Om någon annars vet exakt hur det går till så dela gärna med er!

mvh / Dino

  • Medlem
  • 2007-04-19 17:54

Om du har åtminstone ett finger på den hand du inte kör musen med, så kan du lägga det så det täcker äpple- och alt-tangenterna samtidigt som du klickar på valfri symbol i docken. Fast det var kanske det du menade med "Finder-fönster"?

  • Medlem
  • Arboga
  • 2007-04-19 18:05
Ursprungligen av stfm:

Om du har åtminstone ett finger på den hand du inte kör musen med, så kan du lägga det så det täcker äpple- och alt-tangenterna samtidigt som du klickar på valfri symbol i docken. Fast det var kanske det du menade med "Finder-fönster"?

Yes precis. Det var det jag menade med finder-fönster.
Har kört det där ständigt annars.
Tack iaf!

  • Medlem
  • 2007-04-19 18:58
Ursprungligen av stfm:

Om du har åtminstone ett finger på den hand du inte kör musen med, så kan du lägga det så det täcker äpple- och alt-tangenterna samtidigt som du klickar på valfri symbol i docken. Fast det var kanske det du menade med "Finder-fönster"?

Mja, det gömmer ju allt utom det man klickar på. Man får nog klicka på Finder för att gömma allt utom just Finder.

(min halvfetning av stfm:s citat)

  • Medlem
  • 2007-04-19 20:10
Ursprungligen av Baron:

Mja, det gömmer ju allt utom det man klickar på. Man får nog klicka på Finder för att gömma allt utom just Finder.

(min halvfetning av stfm:s citat)

Viktigpetter!

Kommando-alt-klick på valfritt program i Dock döljer övriga. Men det visste du redan. Jag håller med om att det är irriterande att det alltid öppnas ett nytt Finder-fönster när man klickar på Finder. Lösningen är att kommando-alt-klicka direkt på skrivbordet. Även om aktiva fönster och Dock täcker hela skärmen så finns det alltid ett litet område bredvid Dock där en bit av skrivbordet syns. Klicka där.

Hur menar du? Om jag har ett finderfönster i bakgrunden och klickar på Finderikonen i Dockan så får jag bara fram det jag har öppet?

  • Medlem
  • 2007-04-21 12:04
Ursprungligen av TZW:

Kommando-alt-klick på valfritt program i Dock döljer övriga. Men det visste du redan. Jag håller med om att det är irriterande att det alltid öppnas ett nytt Finder-fönster när man klickar på Finder. Lösningen är att kommando-alt-klicka direkt på skrivbordet. Även om aktiva fönster och Dock täcker hela skärmen så finns det alltid ett litet område bredvid Dock där en bit av skrivbordet syns. Klicka där.

Så gör jag också, men skulle gärna vilja kunna gömma eventuella Fnderfönster samtidigt. Jag har nån sorts föreställning om att "Finder" är något annat än "skrivbordet".

Jag menade om man INTE har några Finder-fönster öppna och kommando-alt-klickar på Finder-ikonen i syfte att komma till skrivbordet. Då öppnas också ett nytt Finder-fönster.

då ljusnar det

Gjorde ett litet AppleScript som:

1) Aktiverar Finder
2) Visar Skrivbordet (Exposé)

Kan läggas i Dock bredvid Finder-symbolen.

Bifogas.

Usch, vad onödigt

  • Medlem
  • 2007-04-21 12:50

okej, och om man har mappat om Exposé-funktionen till alt+F12 då? Vilken key code har det?

Annars var det ju snyggt.

Ursprungligen av Baron:

okej, och om man har mappat om Exposé-funktionen till alt+F12 då?

Vet ej, du får också Googla

  • Medlem
  • 2007-04-21 12:51

Men jag håller med om att det är ruggigt onödigt...

1
Bevaka tråden