Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förtydliga gärna detta för mig

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då ni stängt tråden där detta hände så får jag ställa frågan i ny tråd.
En följdfråga till incidenten där en seniormoderator raderade inlägg från Olle@mac

Vad jag kan förstå av förklaringen så berodde raderingen på att
seniormoderatorn uppfattade det som att Olle ej var Plus eller Pro medlem.
Seniormoderatorn skriver
”..hade jag sett att du var Pro/Plus hade jag helt enkelt flyttat tråden till Loungen”

Så om man inte är Pro/Plus medlem får man sitt inlägg raderat om man råkar posta det under fel ämne, eller ?

  • Medlem
  • 2007-04-20 14:07

olivetti: Blanda bara inte ihop 99mac-modererandet med det som sker under 99musik. Det är helt olika inställning där.

Övrigt får 99mac-folket svara på.

Lite märkligt också att 99macare tvingas betala för att bli plus när man som 99musikare bara behöver varit med ett tag.

"Spring, Spring, Spring, Spring, Spring
släpp 99macarna fria, wö wö wö..."

  • Medlem
  • 2007-04-20 14:39

eskimo: Både att folk har blivit av med plus/pro-status och att andra helt oförhappandes har fått det är resultat av sammanslagningen, på samma sätt som en del blev Apple-återförsäljare.

Videon var ju väldigt oskyldig.
Men det uppstår hela tiden en massa följdfrågor utifrån all förklaring som ges.
Så, trådar/inlägg raderade pga borttappade Plus/Pro återuppstår av sig själv då ni återställer Plus/Pro?

Ursprungligen av jgb:

eskimo: Både att folk har blivit av med plus/pro-status och att andra helt oförhappandes har fått det är resultat av sammanslagningen, på samma sätt som en del blev Apple-återförsäljare.

Varför är inställningen olika för modererandet mellan 99mac och 99musik?
Har ni slagit ihop så har ni väl? Blir jäkligt förvirrande annars, vilket detta ärende tydligt visar.

Fast alla som varit med ett par år på 99musik och har 2000+ inlägg blev ju ofelbart plus så jag trodde det var medvetet?

Vad innebär egentligen att man är plus? 30-plus eller?

Ursprungligen av olivetti:

Så om man inte är Pro/Plus medlem får man sitt inlägg raderat om man råkar posta det under fel ämne, eller ?

Eftersom inlägget inte passade någon annanstans än i Loungen (off-topic inlägg) så raderades det eftersom han (då han för tillfället inte var Plus/Pro) ändå inte kunnat läsa det om det skulle lagts i Loungen.

Ursprungligen av Johan S:

Eftersom inlägget inte passade någon annanstans än i Loungen (off-topic inlägg) så raderades det eftersom han (då han för tillfället inte var Plus/Pro) ändå inte kunnat läsa det om det skulle lagts i Loungen.

Tack för svar.
Nu hänger jag med i logiken.

Ursprungligen av Johan S:

Eftersom inlägget inte passade någon annanstans än i Loungen (off-topic inlägg) så raderades det eftersom han (då han för tillfället inte var Plus/Pro) ändå inte kunnat läsa det om det skulle lagts i Loungen.

Det måste jag faktiskt säga var en osedvanligt märklig motivering.
För övrigt tycker jag det är synd att han lämnar 99mac för jag har läst hans
inlägg med stor behållning.

Måste ändå säga att det verkar vara lite stram moderation av inlägg.

Olle@mac hade ju fört fram en hel del feedback i detta forum om nya och gamla medlemmar. En liten filmsnutt om det kan ju ha illustrerat en poäng i hans kritik av 99.se. Att säga att ämnet är off-topic och att det därför skall raderas känns som censur, faktiskt.

Tycker det är tråkigt och olyckligt att Olle@mac försvunnit från 99.se. Han var ju en av de verkliga "eldsjälarna" på detta forum. Att en så långtida och trogen användare röstar med fötterna, borde 99.se se som en allvarlig kritik mot forumet.

Att man inte ser till att de som brinner för mac får en plats på ett macforum är omacigt.

Think different.:tveksam:

Jaså, har Olle@mac försvunnit? Synd, han som alltid var så trevlig...

Var det någon av er som såg videon? Tyckte ni verkligen att den illustrerade nån poäng?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-04-22 12:44

Ungefär som ett varnings-skott i huvudet.

Hur ska vi kunnat ha sett nåt som är raderat?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-22 16:10

Länk till videon.

Min poäng som inte nådde fram var den att det är intressant att klaga på en tråd som tas bort, när man inte ens sett tråden ifråga. Hur kan man då redan ha bildat sig en uppfattning om att tråden är "oskyldig och fin"

HUR SOM! Så finns visst Olles tråd i Loungen såg jag (efter att han fått tillbaka sitt borttappade Plus/Pro).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-22 21:33

Så Olle@mac är tillbaka nu.. eller? Förvirrande O:-)

Om han är tillbaka vet jag inte, det är ju upp till han själv. Men hans borttappade Plus/Pro är återställt iaf.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-22 22:04

Ok, då förstår jag. Tack för förklaringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-22 22:09

så om jag påpekar för 3e gången att jag vill ha tillbaka Plus-status, så kanske det händer något, eller måste jag hota med att lämna stället först för att något ska ske?

//Tomas

  • Medlem
  • 2007-04-23 06:51

99mac och 99musk riktar sig delvis till helt olika typer av verksamhet. Meningen med 99mac var från början inte att varara ett juste Lunarstorm för macanvndare, (inga jämförelser med 99musik) utan ett ställer där folk som anväder sin mac (professionellt) kan hjälpa varandra.
För att den fylla den funktionen krävs ett vist mått av moderering och att man flyttar trådar. Särskilt när forumet har blivit så stort som det är nu. Det går inte att hålla nivån uppe om vad som helst får stå var som helst.

Vi vill helst att medlemmarna ska känna sig sin hemma var under 99.se man än befinner sig, men sammanslagningen har inte varit helt friktionsfri och det finns fortfarande olika kulturer på respektive forum, både bland medlemmarna och i administrationen. Så kommer det nog att förbli, även om skilnaderna kommer att minska med tiden.

Ett forum som Feedback är heller inte ett diskusionsforum på samma sät som andra. Det är ett ställe där medlemmarna ska kunna ta upp problem eller annat med ledningen. Om Feedback börjar innehålla krafs som medlemmarna på ett avlägset sätt påminner om kritik blir det ännu svårare att bemöta det som faktiskt är relevant.

Ursprungligen av Baron:

Ett forum som Feedback är heller inte ett diskusionsforum på samma sät som andra. Det är ett ställe där medlemmarna ska kunna ta upp problem eller annat med ledningen. Om Feedback börjar innehålla krafs som medlemmarna på ett avlägset sätt påminner om kritik blir det ännu svårare att bemöta det som faktiskt är relevant.

Jag kan förstå om ni vill hålla Feedback fokuserat på mer support-inriktade frågor, men kruxet är att det uppstått ett behov att diskutera förändringarna i samband med uppgraderingen/sammanslagningen. Jag vet inte riktigt annars var det skulle tas upp.

Jag gillar 99musik och jag tycker det är lite oroväckande att man inte hört något från Björnström angående problemen eller planerna för framtiden. Han var senast inne igår och skrev, och jag antar att han inte kan ha missat de här trådarna. När flera av de äldsta och mest aktiva medlemmarna blir så sura att de drar (Olle@mac, PF, ett par till från 99musik) och till och med (99musik-)moderatorerna inte tycker att det var så lyckat så är det definitivt något som 99-ledningen bör lyssna på.

Användarna är ju trots allt de som håller igång sajten, och det är ingen brist på varken alternativa mac- eller musiksajter att flytta över till. Och även om en massflykt av medlemmar sänker driftskostnaderna så är det kanske inte på det sätt som Björnström tänkt sig.

Så jävla tråkigt, visst 99musik människorna och moderatorerna är som förr men alldeles för många av moderatorerna och användarna från 99mac känns som lill-hitlers.

Hade lämnat 99musik på direkten om det fanns ett vettigt alternativ med samma människor.
Dom ansvariga för 99 skiter ju uppenbarligen fullständigt i forumen och specielt 99musik där utvecklingen har gått rakt imot vad användarna har velat,
Kom igen nu 99musiker vi hade det bättre för, 99 är bara ett namn det är användarna som gör forumet så varför kan vi inte göra det på nått hemtrevligare ställe? Behöver ni 99mac å 99ipod?
Inte jag iallafall

  • Medlem
  • 2007-04-23 13:03
Ursprungligen av hammer:

Så jävla tråkigt, visst 99musik människorna och moderatorerna är som förr men alldeles för många av moderatorerna och användarna från 99mac känns som lill-hitlers.

Tackar.

Om 99.se/mac upplevs som nazistiskt bör det inte spilla över på 99.se/musik eftersom vi inte rör varandras subforum i nämnvärd utsträckning. Är det speciella tillfällen du syftar på är det ju du som aktiv medlem som borde rapportera det. Utan medlemmarnas sanerande feedback fungerar inga forum av den här storleken utan anställda som tar hand om det.

Det är skillnad på storleken av och syftet med /musik och /mac. Därför blir modereringen olika.

Musiker och tekniker osånt löst folk: http://www.kontrollrummet.com/

Bästa placet nu sen Studioforum havererade.

/ Mikke

Ursprungligen av Midmus:

Musiker och tekniker osånt löst folk: http://www.kontrollrummet.com/

Bästa placet nu sen Studioforum havererade.

/ Mikke

Är reggad där, gillar inte forumet dock (fult som stryk jag vill ha funky (= ), ser ut som ett bildäck plus att 99 folket inte är där.

Tycker Björnström och gänget ska inse att 99musik inte passar in här, 99mac och 99ipod är rätt logiskt att ha på samma, igentligen tycker jag tillomed att det är rätt konstigt att dom har en 99ipod, borde ju gå under 99mac

När jag kom till 99musik så fanns det en framsida med nyheter och en skrikruta, sen försrsvann den och vi fick höra att den skulle komma tillbaka och istället får vi det här.
Skulle igentligen som sagt vilja lämna forumet men som sagt så gillar jag folket på 99musik, därför hoppas jag att det finns flera som jag som är sugna på att hitta/starta ett nytt 99musik under nytt namn

Jag var inte med på 99musik när det begav sej. Jag har dock hört av medlemmar i KR att 99musik var väldigt bra fram till de gjorde om det till community, precis som Studioforumet. Plötsligt skulle IDG synas och ha hand om allt. Det sket sej och nu försöker redaktören på tidningen Studio, som varit den drivande av studioforumet, att rädda vad som räddas kan.

Anyway. Jag gillar KR o tror nok att det kommer att utvecklas och bli ännu bättre. Hoppas det så småningom blir så "hippt" som du önskar så du tillbringar mer tid där då. / Mikke

  • Medlem
  • 2007-04-23 13:24
Ursprungligen av Midmus:

Jag var inte med på 99musik när det begav sej. Jag har dock hört av medlemmar i KR att 99musik var väldigt bra fram till de gjorde om det till community,

Hupps? Vad är det här? Den stora förändring som skett för 99musik de senaste åren är forumssammanslagningen från januari i år, annars är det som det alltid har varit.

kalla det vad du vill

Ursprungligen av jgb:

Hupps? Vad är det här? Den stora förändring som skett för 99musik de senaste åren är forumssammanslagningen från januari i år, annars är det som det alltid har varit.

Ahha Man kan väl kalla det vad man vill, det viktiga är trots allt att tydligen upplevde forum användarna på 99musik att nåt negativt hände och att moderatorer inte lyssnade på användarna ( vad jag fått höra ). Ni har väl fakta om ni tappade forumbesökare eller ej?

Studioforumet dog nästan av när de gjorde om det. Tyvärr var det för plottrigt, initiella buggar, reklam som tog delar av sidan osv osv. Ideen var bra men skulle provats först.

Så enligt er administratörer så var sammanslagningen problemfri o lyckad? Inga medlemmstapp? / Mikke

Bevaka tråden