Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddsik.. Kopiera allt gammalt till en ny

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-04-12 14:35

Jag har en PB med 120gb.. Och nu har jag köpt 160gb som jag ska peta in.. Kan man överföra allting på 120gb hårddisken till 160gb hårddisken på något sätt utan att behöva installera om OS X ?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-04-12 15:36

Om du kan koppla in båda samtidigt så kan du köra "Superduper" för att kopiera från den ena till den andra disken.

Om du beböver nåt för att koppla in di nya disk tillfälligt då finns det HD-kabinett för att koppla in på tex USB eller firewire. Kolla runt på några datoråterförsäljare

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2338

Ett alternativ till "SuperDuper" (som tipsades om i föregående inlägg) är "CarbonCopyCloner".

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/
http://www.bombich.com/software/ccc.html

Om du skall boota från extern disk på datorer från före Intel gäller Firewire.

Jag har haft bäst erfarenhet av SuperDuper när jag klonat min iBooks interna hd. CCC funkade en gång för länge sedan på min PM G4 men inte i höstas på min iBook.

Om man dessutom betalar en slant för SD får man utökat funktionalitet som att bara kopiera över ändringar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-04-12 18:45

Jag brukar boota från OS X DVDn och köra Skivverktyg och där välja återställ. (har dock en Power Mac G4 med fler HD-platser.)

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-04-12 23:48

Jag testade med SuperDuper.. Kopplade in en Firewire 800 lacie disk till PB'n och kopierade över allting... Men det blev error efter ca 30gb... För det ska väl gå även om jag befinner mig i systemet? En tanke jag hade var att starta om pb'n i firewire läge (T nedtryckt under boot). Sedan kopierar man över hela PB hårddisken till en annan mac via firewire... Men då verkar vissa kataloger på hårddisken vara låsta, framför allt under /users ...

Grejjen är att det är en väns dator och han använder den fruktansvärt flitigt.. Att lämna ifrån sig den under en hel dag är nästan omöjligt för honom.. Därför var det riktigt surt att SuperDuper faila efter 30gb... Så nästa gång han kommer vill jag vara säker på att det kommer fungera... Det tar trots allt ca 5 timmar att kopiera 120gb via firewire...

Har mina funderingar på CarbonCopyCloner... Men vill veta först hur jag ska koppla osv... Ni som lyckats.. Har ni kört SuperDuper/CCC ifrån den dator ni ska göra backup på? Blir det inte problem att klona en disk som används aktivt av OS X?

Vad har ni för förslag??

EDIT: Bara för att ni ska förstå lättare skickar jag med en skiss...

Alltså är PB'n i alt.1 inloggad i OS X och SKICKAR själv datan till en extern HDD

I alt.2 är CCC / SuperDuper installerad på PowerMacen som alltså HÄMTAR datan från PB'n.. Dock kunde jag inte via finder komma in i User mappen.. Den var låst, hade inte behörighet.. Fixar CCC/SuperDuper det i så fall?

Senast redigerat 2007-04-13 00:02

För mig var det CCC som hängde sig ett antal GB in i överföringen medan SD klarade biffen galant. (iBook till extern FW-HD).

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-04-13 12:13
Ursprungligen av johan_tanying:

För mig var det CCC som hängde sig ett antal GB in i överföringen medan SD klarade biffen galant. (iBook till extern FW-HD).

Provade du den nya betan då, v.3? Eller vilken version hade du?

Du kopierade alltså från iBook till FW-HD med SD installerat på iBook och OS X igång i normalt läge?

Ursprungligen av p2d:

Provade du den nya betan då, v.3? Eller vilken version hade du?

Någon beta tror jag inte att det var av CCC. Någon version jag haft för tidigare kloning av min PMG4 till en LaCie d2.

SuperDuper var 2.1.3.

Ursprungligen av p2d:

Du kopierade alltså från iBook till FW-HD med SD installerat på iBook och OS X igång i normalt läge?

Japp

Det tar en stund att klona en hel disk, så kanske att man borde ha fullversionen som fixar att endast ändringar överförs.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-13 17:38

Det skall fungera att kopiera hela disken med OS X igång. Hur ska man annars göra om inte skiten är startad?
Nu snackar jag om superduper.
Du måste välja första gången under options "Erase Mirror, then copy files from xxx" För att det ska funka.
Fattar jag som.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-04-20 22:36

Skulle bara tala om att jag fick det att fungera... Fick köra diskwarrior och reparera massa fel...

1
Bevaka tråden