Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype med SkypeOut och SkypeIn

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-14 23:02
Ursprungligen av scooterbabe:

Utöver detta krävs en dator som står igång mer eller mindre dygnet runt, och vad en vanlig dator kostar i elkostnad per timme vet jag faktiskt inte, men det är säkert kring 50,- per månad.

Så för 500,- + 80,- i månaden får man en telefonitjänst med ganska grava draw backs.

Du har lite negativa prisberäkningar... En MacBook drar ca 60W ström, vilket i slutändan blir ca 18 kr i månaden i ström. Tänk då på att datorn ändå hade varit på åtminstone 12h (för min del iaf) per dag, så det rör sig om ca 9-10 kr extra i månaden för den tiden datorn är igång. SkypeIn kostar 23 kr i månaden enligt XE.com så det handlar om 30-35kr i månaden. Sen tillkommer visserligen kostnaden att ringa, men det finns det en enkel lösning på: Skype Pro.
För €25 per år + uppkopplingsavgift på 45 öre per samtal du ringer ut får du obegränsade samtal till svenska telefoner, gratis SkypeIn och €5 som du kan använda till att ringa mobiler etc. Då sjunker din månadskostnad till 19 kr per månad plus el, vilket blir 28 kr. Telias billigaste abonnemang kostar 125 kr i månaden plus 250 kr startavgift.

För övrigt ser jag inte vad det är för "grava drawbacks" du snackar om, din vän köpte en ful telefon, är det allt? Att han sen köpte en telefon som han visste att det var problem med förstår jag inte heller, vad väntade han sig då? Har själv en kompis med en Samsung telefon som är kompatibel med Skype och den fungerar perfekt.

Jo, telefonerna lär ju utvecklas, och det ultimata är ju att koppla sin vanliga telefon till skype. Jag älskar min B&O t ex.

Men fortfarande så är det ju endast en lur, så länge man inte har en basenhet med multipla lurar.

Och nej, du är inte representativ - de flesta människor har inte en MacBook som drar 60W - Svensson har en hembyggd pece med ett nätagg på ca 300W

Och även om Svensson hade haft en MacBook så hade inte resten av Svenssons familj haft telefon hemma om fru Svensson tagit med sig datorn till jobbet

Vad jag försökte påpeka här var inte att vi 20 åriga singlar med gravt datorintresse skulle förlora något på att ha Skype, utan att det finns ett antal faktorer som ofta förbises och inte räknas in i kalkylerna när det talas om hur fantastiskt Skype är.

Och Skype är, som jag påpekade, fantastiskt, och jag använder det dagligen i mitt arbete, och att vara utan Skype hade i dagsläget varit en omöjlighet.

SkypPro verkar ju intressant, men tyvärr visade det sig att de inte har italienska skypein's

fråga ang ta emot samtal utomlands

Hej
Jag är rätt ny på det här med Skype, men har precis fixat ett konto så att jag kan ringa billigt till en kompis i USA:s mobiltelefon. (Runt 20 öre i minuten är ju helt fantastiskt).
MEN då är frågan hur det funkar när han tar emot samtalen, behöver han i vanlig ordning betala mellanskillnaden från Sverige för att han svarar i luren eller hur funkar det??

nej, det behöver han inte. Samtalet kopplas där det är billigast för Skype, dvs USA.
Förresten, har han svensk eller amerikansk lur?

han har svensk lur med svenskt nummer

då är det nog kört om han inte skaffar amerikanskt kontantkort. Någon som vet?

såg nu att det kostar ca 2,50 SEK att ringa till en svensk mobiltelefon. men 20 öre att ringat till USA. märkligt.. men det kan nog vara som du säger att skaffar han ett amerikanskt kontantkort så borde det funka.
Nån annan som har nåt att tillägga?

Om man vill slippa ha igång datorn och ändå kunna ta emot/ringa samtal så rekomenderar jag SMC Wifi telefon.

http://accessories.skype.com/item?SID=f8c98ad60f9b6b1c7296f3273db3f31fcc8:4570&sku=WSKP100PROMO

Tar med mig den när jag reser eller besöker någon kompis med Wlan.
Telefonen var lite buggig i början men det har blivit bra nu efter 2 program uppdateringar. Den största nackdelen är att den drar mycket batteri. Så man blir tvungen att ladda upp den varje/varannan dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 10:13

Brunte: Om din kompis har ett svenskt nummer i USA så kommer han att bli ruinerad då roamingkostnaden är sjukt hög till USA. Han borde skaffa ett amerikanskt nummer istället.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-29 10:49

Jag använvder skype på en "daglig" basis och det roliga är att det till och med fungerar BÄTTRE i OSX än i windblows.. Kör med en billig telefon från Clas Ohlson, tyvärr fungerar inte tangenterna...

We love skype

edit:

Om någon behöver en billig skype telefon till mac så är det denna jag provat:

ART NR: 36-1913 139 Kr

Senast redigerat 2007-05-03 11:42
Bevaka tråden