Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag inte FTP att fungera?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är något extra svårt med ftp.
Jag har just köpt en Airport Extreme och är mycket nöjd.
(Slog sönder Netgear.en med en hammare... Den blev överbelastad varje dag.)

I AP Extreme finns en USB port. Där stoppade jag en WD Disk.
Därefter gick jag in i port forward menyn i basstationen och aktiverade allt jag orkade.
Det var fildelning (afp), webbdelning, ftp och windowsdelning. Det borde väl räcka - tänkte jag.

Sedan gick jag ut på sta'n med min MacBook och tog en trådlös uppkoppling och tryckte "Äpple-K", dvs "connect to server", och dra på trissor! WB disken lades upp på mitt skrivbord, fastän jag var på stan!! Då blev jag impad! Det klarade jag inte med Netgear routern!

Http går också bra.

Men...fortfarande. FTP går inte. Jag har förstått att det ska finnas en inbyggd ftp server i OS X. Den är som sagt aktiverad överallt där det går. När jag försöker logga in med Safari så får jag "användarnamn eller lösenord okänt", och när jag försöker logga in med Äpple-K får jag "error -36". Det betyder tydligen I/O error.

Vad är det för extra grejjer som behövs för att ftp ska funka?
Vad har jag missat? Vad är det som är så speciellt med ftp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 23:55

det som brukar strula med ftp är aktiv & passiv ftp, jag rekomenderar dig att testa med en riktig ftpklient där du kan testa lite olika inställningar etc, personlig favorit är lftp i terminalen men smaken är som baken..

en annan ide kan ju vara att helt enkelt port-scanna APn då du är ute på stan, Network Utility (kör på eng.) som du hittar under vertygsmappen eller vad den nu kan heta på svenska.. (ser iaf ut som en liten radarbild ikonen) den kan portscanna åt dig.

Grund problemet är att FTP är ett korkat protokoll helt enkelt, det är designat under en tid då brandväggar inte fanns eller ens var påtänkta

Jaha. Det var ju intressant. Man kanske ska skippa ftp då?
Låt oss gå tillbaka till at beskriva grund behovet.
Vad vi vill är ju att en windows användare ska kunna logga in på en delad hårddisk på Mac.en via internet, dvs WAN, inte LAN, och läsa ner de filer han vill och lägga upp de filer han vill till samma disk.
När nu jag kan köra Windows med Parallels öppnar sig ju helt nya möjligheter att göra detta.
Dessutom verkar AP Extreme väldigt duktig på detta eftersom den själv föreslår namnet "WORKGROUP" för windowsdelning.
Det vill man ju helst undvika eftersom man vill ha ett plattformsoberoende protokoll.
Men, jag tycker bara att det borde finnas personer som redan gör detta!
Så unikt kan väl detta ändå inte vara?
Hur gör ni som redan fått detta att funka??!!

Jag kör en fristående FTP server. Den har precis fått flytta till DMZ bakom routern.
FTP är inte världens säkraste protokoll så den får lev sitt eget lilla liv bredvid allt annat.
Denna kan jag komma åt var än jag sitter, med vilket OS som helst.
Routern är en Netgear router.

Servern är en Ubuntu Server med vsftp.
Har funderat på att byta ut OSet på den till OpenBSD men det har jag inte orkar göra ännu.

Är det en bugg i nya Airport Extremen som ger ftp-problem? Jag får inte ftp att funka utifrån hur jag än gör. Det verkar inte bara vara jag som har problemet, efter att jag forskat runt lite...

Har PureFTPd-server på en gammal G4 Cube, och det funkade hur bra som helst bakom min 3com-router. Men jag fattar inte hur jag ska göra på AE nu. Har forwardat portar och håller på att ge upp.

Är inte sugen på att koppla in 3comen igen, eftersom AE har bättre räckvidd, men jag måste få igång ftp igen. Hjälp...

Vi som får det att funka kollar våra inställningar på servern under Systeminställningar > Fildelning > Tjänster (FTP-åtkomst skall vara på), respektive Brandvägg (skall vara av, eller om den är på så skall det finnas en bock vid FTP-åtkomst) och så börjar vi med att när vi ber om hjälp på ett sådant här forum berätta om dessa inställningar.

Vi kollar också i vår router vilka inställningar det finns om port forwarding tex, så att rätt portnummer som behövs för FTP porten 20 och 21 vidarebefordras till rätt IP-nummer. FTP är bara TCP och inte UDP.

Sedan kollar vi även att vår bredbandsleverantör helt enkelt inte spärrar trafik på denna port (20 och 21), vilket förekommer, det är dock inte så vanligt.

Sedan provar vi med "short name" som username i FTP-programmet och inte det långa namnet, dvs olaandersson istället för Ola Andersson.

Jo, vi kollar förstås även brandvägg på datorn vi ansluter till servern med.

Rapportera!

Ursprungligen av Taz_1999:

Rapportera!

Tackar för matnyttig hjälp.

Men jo, fildelningstjänster och kortnamn och sånt är under kontroll. Allt har funkat jättebra med ftp innanför 3Com:en. Testade med gamla routern tidigare idag igen, och det är inga problem med portforwarden där. Problemet har jag i min nya Airport Extreme. Jag lyckas inte forwarda 20 och 21 hur jag än gör. 'Server connection closed down' i Transmit hela tiden.

Lösningen är att jag gjorde gamla 3Comen till en switch, och satte ftp-cuben utanför Extremen. Det funkar bra. Men säg till om det är någon som har något tips angående inställningar i nya Airport Extreme.

Ursprungligen av Taz_1999:

Vi som får det att funka ...

Nyfiken... Har du nya Airport Extreme draft-n?

Ursprungligen av Taz_1999:

Vi som får det att funka kollar våra inställningar...

Jo, jag har också kollat allt det där. Utom i fall Bredbandsbolaget blockerar ftp i o f s.
Får väl kolla det också då.

Jag har också en ny AE router (802.11n).

Däremot har jag igen serverprogramvara. Det ska väl räcka med den som ingår i OS.et?

Dessutom är det så - att jag aldrig har fått det att funka...
Inte med gamla routern heller.
En skillnad är t ex att den gamla (Netgear) hade UPnP, men Apple.s NAT lösning heter NAT-PMP.
Detta gjorde t ex att hosting i Azureus slutade funka. Man måste klicka i UPnP preferences.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-16 20:30
Ursprungligen av the örjan:

Jo, jag har också kollat allt det där. Utom i fall Bredbandsbolaget blockerar ftp i o f s.
Får väl kolla det också då.

BBB spärrar endast port 25 för utgående och sen några fildelningsportar för windows (tror det är 135-139 och 445).

Se gärna den andra tråden om portmappningsproblem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 14:59

Har oxå problem med FTP. Allt annat funkar men jag kan inte längra FTP:a min server trots rätta inställingar i routern. Sätter jag tillbaka min gamla 3Com router funkar allt igen...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 22:14

Verkar definitivt vara en bugg! Jag har nu ändrat port för FTP servern och då funkar allt perfekt! Om jag sedan byter tillbaka till port 21 kommer jag inte längre åt FTP servern...

Skall kontakta Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-20 15:08

nå?
vågar jag köpa en extreme?

Fast det är väl bara bra att inte köra på port 21?
Den hackas ju konstant av robotar.

Ursprungligen av costas:

nå?
vågar jag köpa en extreme?

Just nu vågar jag inte köpa NÅGOT ANNAT än Appleprodukter...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-21 02:47

Ja.. köpte en sån.. plus en apple tv... det visade sig att min plasma som är 4-5 år nu inte ens har rgb utag... kan ine koppla in apple tvn.. oohh

1
Bevaka tråden