Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

R.i.p. 17" Mbp C2d

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-04-18 19:07

Tänkte dränka mig i lite självömkan nu i dessa dystra tider. Har haft strul med min 17" MBP C2D från start, sen jag fick den har den vaknat ur vila i min väska vilket resulterat i att skärmen inte startat när man lyft locket, efter ett par veckor började den hänga sig ibland vid extrem belastning av hårddisken. Och idag möttes jag av gråskärmen för typ fjärde gången (vilket är helt godkänt), men efter det har den inte gått att starta. Mitt rekord är att få fram skrivbordsbakgrunden innan den hänger sig, och ominstallation klarar den inte heller. Så ringde till Apple nu som hänvisade mig till att åka till något av de tre "närmaste" serviceställena som alla ligger 14-15 mil bort. Men det tycks ändå bli billigare än alternativ två som var att ringa den "riktiga" supporten för blygsamma 490kr.

Så nu sitter jag här på samma iMac G3 jag genomled väntan på att få min MBP med igen. Och jag lovar er att de 4,33ghz:en, 1984mb ram, 148gb hårddisk och 240mb grafikminne jag har förlorat i bytet svider rejält. Och framför allt, bytet från OS X till Linux.

Kanske skulle försöka göra nått meningsfullt av tråden ändå trots allt, hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka sin inlämnade dator?
(Tycka gärna synd om mig och klappa mig lite på axlen).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-18 19:09

Tycker synd om dig - :'(. Hoppas du får tillbaka den helt frisk och kry

Usch så illa.
Hur lång tid det tar är svårt att säga. Först måste felet lokaliseras sedan del beställas och bytas. I detta läge skulle jag tro de byter logikkort. Jag skulle nog vilja att de byte till nya minnen. men du får prata med dem och se vad ni kan komma fram till.

*klappar på axeln*

  • Medlem
  • 2007-04-19 00:19

Det låter ju som hårddisken eftersom den inte dör direkt, men det är väldigt svårt att veta.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-04-19 09:57

Jo jag misstänker att hårddisken varit kaputt redan från början, och sedan försämrats med tiden. Ska åka 15 mil (jippie) till Borås idag och lämna in den på Machuset. Ska tjata lite på dom och berätta om viloproblemet och det med så får jag väl med lite tur en helt ny kanske. För litar inte riktigt på att dom fixar den helt annars, viloproblemet känns ju lite svårlokaliserat men vad vet jag.

Tack för omtanken förresten, det känns lite bättra nu iaf.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-04-20 01:13

I morse avverkades de 15 milen till Borås för att lämna in den på Machuset AB. Dom skulle se över datorns vaknande ur vila samt mina regelbundna kernel panics och trodde att det berodde på logikkort och/eller hårddisken. Dom skulle försöka se över den redan på eftermiddagen alt. fredag. Sedan beställa delar från Apple vilket skulle ta en dag, sen fixa den med lite tur. Så i bästa fall så början/mitten av nästa vecka. Måste verkligen ha den den 1:a maj då jag ska ner på FMX i Tyskland med den.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-04-20 10:04

Idag väcktes jag av ett telefonsamtal från Machuset som redan sett över min dator (riktigt snabbt anser jag). För det första var mitt logikkort kass, för det andra så var ett minne kass, och för det tredje så var eventuellt min disk kass med, men dom kunde inte testa den innan dom bäställt/bytt logikkort/minne pga alla kernel panics. Så med lite tur är jag kanske återförenad med min älskling redan början på nästa vecka.

  • Medlem
  • 2007-04-20 10:10
Ursprungligen av xtimmyx:

Idag väcktes jag av ett telefonsamtal från Machuset som redan sett över min dator (riktigt snabbt anser jag). För det första var mitt logikkort kass, för det andra så var ett minne kass, och för det tredje så var eventuellt min disk kass med, men dom kunde inte testa den innan dom bäställt/bytt logikkort/minne pga alla kernel panics. Så med lite tur är jag kanske återförenad med min älskling redan början på nästa vecka.

Räkna inte med det ... det kan kanske gå snabbare i vissa fall, men tre till sex veckor får nog anses normalt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-04-20 10:28
Ursprungligen av stfm:

Räkna inte med det ... det kan kanske gå snabbare i vissa fall, men tre till sex veckor får nog anses normalt.

Nej att räkna med det vore nog att ta i, men det lät hoppfullt iom att dom ahde lokaliserat felet och att beställa hem delar från Apple skulle bara ta en dag. Så det känns itne omöjligt att dom beställer idag, och får hem på måndag, fixar den på måndag/tisdag och sen är det klart. Men jag kanske är lite väl optimistisk av mig :).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-21 10:20

Hur lång tid det tar verkar bero väldigt mycket på vilka som utför arbetet och om delarna finns i lager hos apple. Logikkort verkar dock vara sånt som ofta är slut :/

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-04-24 16:33

I morse ringde Machuset och meddelade att min dator är klar, fick nytt logikkort och ram-minne. Så nu sitter jag här, återförenad med min älskade igen.

Credz som fan till Machuset för fantastiskt snabb service och härlig personal! Rekomenderas varmt!

Kul att vissa får bra service i alla fall... Min (fd) älskling har varit inne på service (igen) på Macforum i Göteborg i 7 veckor nu... och först nu verkar det som om de beställt det efterlängtade gångjärnet som de saknade i 4 veckor...
Får väl försöka se det ironiska i det hela då det står på hemsidan "Vi är till och med så bra så att vi förra året fick pris för att vi var bäst i Sverige!"
Kan ju inte riktigt hålla med om det hela i texten....

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-04-24 21:02
Ursprungligen av johnjohn88:

Kul att vissa får bra service i alla fall... Min (fd) älskling har varit inne på service (igen) på Macforum i Göteborg i 7 veckor nu... och först nu verkar det som om de beställt det efterlängtade gångjärnet som de saknade i 4 veckor...
Får väl försöka se det ironiska i det hela då det står på hemsidan "Vi är till och med så bra så att vi förra året fick pris för att vi var bäst i Sverige!"
Kan ju inte riktigt hålla med om det hela i texten....

Precis, det är historier som din som fick mig att verkligen hålla ut i det sista, trots regelbundna hängningar och att man oftast inte kunde få den att väckas ur vila. Hade verkligen inte tid att vara utan den så jag kunde lämna in den. Att jag kunde lämna in den nu var för att jag hade en vecka i Tyskland följt av en i Slovenien framför mig så om jag inte fått tillbaka datorn vore det inte katastrof så att säga. Men när jag ringde och frågade sa dom max en vecka om Apple hade grejerna hemma, vilket dom hade. Så jag fick tillbaka den långt innan både Tysklands- och Slovenienresan. Helt fantastiskt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-04-25 02:13

Jah har haft en icke fungerande macbook pro i 6mån nu. den har varit inne 4ggr. både byte av logickort och airport. nu ville apple att macaffärn skulle byta logickort igen. då blev jag rätt irriterad och ringde apple och skällde lite, hoppas nu få en ny dator, lät rätt hoppfullt iaf. annars får jag väl skälla lite till!!!

Ursprungligen av ibanez:

Jah har haft en icke fungerande macbook pro i 6mån nu. den har varit inne 4ggr. både byte av logickort och airport. nu ville apple att macaffärn skulle byta logickort igen. då blev jag rätt irriterad och ringde apple och skällde lite, hoppas nu få en ny dator, lät rätt hoppfullt iaf. annars får jag väl skälla lite till!!!

Man har väl vanligtvis rätt att få en ny efter tredje reparationsförsöket.. Det står i konsumentköplagen (tror det är den iaf)

1
Bevaka tråden