Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte byta Artist namn och Allbum

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nær jag markerat dom låtar som jag ska byta artist namn och Allbums namn på och tryck okej så går det bara på en del. Vissa av låtarna vægrar gøra det och nær man førsøker gøra det på en enstaka låt så går det inte ens få fram den rutan. Kan det va nått skydd som ligger inne eller varfør ær det just några få låtar som vægrar?
Vældigt færsk på itunes fick ipoden idag så hjælp vore guld

Har du sagt åt iTunes att kopiera alla låtar till sin egen mapp samt organisera dessa? I så fall borde det fungera utan strul. Om du å andra sidan ställt in så att låtarna ligger kvar på sin ursprungliga plats kan det ju vara så att de är skrivskyddade eller inte åtkomliga då de kanske ligger på olika externa diskar, nätverk e.d.

Jag rekommenderar att låta iTunes sköta all sortering av låtarna i sin egen mapp. Det blir snyggt och prydligt om (när i ditt fall! ) du gett rätt id3-taggar. Utnyttja fälten för Skiva _ av _, Samlingsalbum, Gruppering etc så kan du få ett riktigt elegant och lättnavigerat musikbibliotek

Kör du Win eller Mac?

Mac: Leta upp filen som strular på hårddisken, visa info och se om den är skrivskyddad eller har rätt behörighet.

Du vet väl att man kan markera flera låtar på en gång, Visa info och därefter göra inställningar på exvis hela album på en gång.

Om du drar in låtar från gamla musiksamlingar med ofullständiga och/eller slarviga id3-taggar kan du göra så här:

Har du all musik som backup och inte hunnit jobba så mycket ännu kanske det är läge att börja om från scratch om allt är rörigt? Annars kan du göra så här åtminstone för kommande katalogisering:

1. Öppna Inställningar - Avancerat och kryssa i Ordna mappen iTunes Music samt Kopiera filer till iTunes Music... Här väljer du också var iTunes-mappen skall ligga. Som standard finns den i Musik under din hemkatalog (eller Mina dokument - Min musik i Win). Sitter du på en laptop eller har ont om plats på den interna disken kan man vilja välja en extern disk istället. OK.

2. Klicka på Bibliotek - Musik i huvudfönstrets övre vänstra del. Skapa en ny spellista som du exvis kallar "nyimporterat". (Det lilla plusset längst ner i vänstra hörnet). Markera (öppna) spellistan.

3. Dra låtarna från ett album i taget till fönstret med den ännu tomma spellistan (drag and drop). Ändra taggarna tills du är nöjd. På detta sätt har du bra överblick på ett komplett album även om taggarna är helt åt skogen (i huvudbiblioteksfönstret kan de ju bli utspridda så att de inte ligger tillsammans och därmed knöliga att ändra och hitta öht).

4. Det fiffiga: Allt som ligger i alla spellistor ligger hela tiden i original i huvudbiblioteket. När du är klar med taggarna kan du därför sudda bort alla låtarna med backtangenten så försvinner de från spellistan men finns kvar i biblioteket. Däremot, som du precis märkt, kan man ändra alla taggar, skivomslag etc i spellistan och samma ändring sker i originalfilen. (Vill du däremot verkligen sudda bort låtarna permanent inifrån en spellista kan du göra det med alt-backsteg)

5. Dra in nästa album , rinse and repeat.

Dom var skrivskyddade så nu funkar det fint Jag kör Windows, men det är en sak jag inte fattar ligger inne sven-ingvars på min ipod och tro mig jag har inte lagt in dom Hur kommer det sig?
Tack för hjälpen Johan

Ursprungligen av Nesta_marley:

[...] men det är en sak jag inte fattar ligger inne sven-ingvars på min ipod och tro mig jag har inte lagt in dom Hur kommer det sig?

Någon med dig skämta aprillo

Ursprungligen av Nesta_marley:

Tack för hjälpen Johan

vassego

Ursprungligen av Nesta_marley:

[...] men jag vill bara importera mina spelistor..

Importera endast spellistor kan du väl göra från menyn (har jag aldrig gjort och har inte igång iTunes nu, så kan inte kolla).

Jobbar du i/får låtar från Windowsanvändare skall du se upp för spellistor (.sfv?) som ligger tillsammans med mp3-orna. Då tar iTunes först och importerar låtarna, hittar sen listan (med samma låtar inskrivna) - och kopierar in rubbet en gång till? Se därför till att du bara drar själva låtarna till iTunes, inte hela mappar där såna där luriga filer kan gömma sig.

Såg att den importerar låtar Bibloteket men jag vill bara importera mina spelistor.. HJÄLP

1
Bevaka tråden