Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu börjar man tröttna på dessa fel...

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-04-11 19:57

Tjenare pojkar och flickor.

Det är så att jag har en macbook som jag haft den juli förra året. Den är tyvärr inte helt felfri och har aldrig varit, men jag börjar tröttna på alla felen nu.

Sedan jag köpte den har den varit skithet så man bränner sig på den, fläktarna går på högvarv, upp piltangenten glappar, allt verkar dåligt ditsatt, en tangent har lossnat, är något konstigt med skärmen som ser ut som pixelfel(?), transformatorn låter och är brännhet och massa annat skit. Men nu har det värsta hänt upptäckte jag idag. På baksidan av skärmens gångjärn (saken som skärmen sitter på vid luftintaget) så har det blivit sprickor!!! En på varje sida, trodde jag hade fel på ögonen när jag upptäckte det idag. Sånt kan ju inte bara hända tycker man, speciellt när den är byggd i polyesterkarbonat(?).

Men ni kanske tycker jag är helt körd i huvet som inte lämnat in den tidigare, men jag har inte haft tid. När jag haft tid så har inte affärerna det.... Men jag undrar om de finns chans för att de vill laga den med sprickorna, för känns som att de kommer skylla på mig. Gjorde Fijutsu Siemens iaf när jag hade ett par sprickor på samma ställe på två lika datorer! Hoppas jag kan lyckas att få den utbytt.

Undrar om det är det någon annan som har stött på sprickor i plasten på sin macbook?

Tack på förhand, //David

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-04-11 20:12

Tjenare!
Nu när jag tittade på min Macbook så ser jag att det är sprickor i min med på samma ställe som på din Macbook. Men även på "framsidans" kant . På underdelen där man öppnar locket. Nån annan som har samma problem? Det verkar vara mest kosmetiskt.
/Robert

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-11 20:29

Har hört att de är ett vanligt fel och att garantin täcker detta.
Någon som kan bekräfta?

Jag upptäckte också sprickor på min förra veckan. :/ Ser dock bara ut att vara "ytan" som spruckit, inte hela skalet.

EDIT: Har Apple inget telenummer man kan ringa? Hittar bara ett på deras hemsida och det verkar vara för dem som har Apple Care vilket jag inte har.

Senast redigerat 2007-04-13 17:20
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-13 17:39

kan någon ta bild på sprickorna så vi ser vad vi pratar om?

Tog en med mobilen, lite suddig men man ser ena sprickan iaf (ser ut som ett streck).

Upptäckte nu att jag också har på framsidan, hela vänstra sidan och lite på högra sidan. Men även på andra ställen runt hela bottomcaset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 18:01

jag lackar på min macbook för jag får upp Kernel panic, nu dom senaste dagarna. alltså det står:

"You need to restart your computer. Hold down the power button for several seconds or press the restart button."

Detta händer när jag sitter i itunes och lyssnar på musik, så kommer det upp så fort den går i viloläge, när jag rör på trackpaden, fortsätter musiken att spela. Jag har byttit ut till 80gb till en hitachi 160gb. Tror garantin täcks ändå. för jag har verkligen inte råd eller tid att lämna in den på reperation nu.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-13 18:36

Jag som skriver detta är inte återförsäljare av Apple men kan rekomendera att ringa er närmsta Apple säljare.
Fråga dom direkt med snygg ton, innan garantin hinner gå ut det hjälper inte klaga på forumet.

sverker: Möjligen har du trasig hårdvara låter inte bra med kernel panic.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-04-13 22:46

Jäklar ser ut som att jag inte är ensam med detta problem. Hoppas verkligen de löser detta bra åt oss och verkligen förstår att detta är ett ganska vanligt problem när ett antal verkar ha det. Ska ringa apple direkt på måndag och försöka få min dator utbytt känner jag. Tror inte de vill laga alla fel på min:P Men mina sprickor är på själva gångjärnet som sitter fast i skärmen i kanterna. Märks verkligen att macbook är en kvalitetsdator....

//David

Men är kernel Panic alltid hårdvarufel?
Jag fick det för ett par dagar sen, reparerade skivorna och sen dess har det varit bra.?

Ursprungligen av bisebusen:

Men är kernel Panic alltid hårdvarufel?
Jag fick det för ett par dagar sen, reparerade skivorna och sen dess har det varit bra.?

Inte alltid. Om någon viktig systemfil skadats är det inte omöjligt att få en KP. Råkade själv ut för det för inte så länge sedan. Buggiga drivrutiner kan även dessa ställa till med problem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-09 08:29

Min ögonsten är renoverad.

Jag fick tillbaka min MB härom dagen efter en kort vistelse på servicestället. Jag fick nytt topcase och nytt bottomcase. Allt på garantin. Så nu njuter jag av en sprick fri MB.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-14 15:40

sök på forumet om Kernel Panic det finns mycket..

Nu när man vet vad man ska titta så har jag också en..

Frick: Har du ringt Apple? Vad sa de om sprickorna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-18 18:31

Ni med sprickorna, vad har ni för inköpsdatum på era burkar? Är det CD eller C2D?

C2D, inköpt i mitten av November 2006.

Jag hoppas verkligen att nästa revision har färre problem. Annars blir det till att ränna till återförsäljaren ofta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-04-19 01:01

Sprickorna i min Macbook lagas på garantin!

Hejsan!
Jag har nu varit i kontakt med Apple Care och mitt case slutade med att jag får sprickorna i min Macbook lagade på garantin. Bara att vända sig till närmsta serviceställe. Min Macbooks sprickor är identiska med de som Harri Habitats Macbook har. Apple sa att de inte hört talas om detta problem. Jag fick min Macbook i slutet på september 2006.
/Noobi

Så du ringde bara till Apple och sa att du hade små sprickor på chassit, och de i sin tur sa då åt dig att lämna in den på ett serviceställe?

Måste man inte övertyga servicestället då också?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-04-19 08:35

Nja... Jag ringde till Apple och klagade över att min nya Macbook hade sprickor i sig. Apple bad mig att skicka in några bilder på det hela. Dagen efter återkom dom och sa att jag skulle vända mig till ett serviceställe och lämna in min Macbook där. Den skulle lagas på garantin hävdade dom. Jag behövde bara uppge det referensnummer som mitt case fått av Apple. Längre än så har jag inte kommit...
/Noobi

Ursprungligen av Harri Habitat:

Så du ringde bara till Apple och sa att du hade små sprickor på chassit, och de i sin tur sa då åt dig att lämna in den på ett serviceställe?

Måste man inte övertyga servicestället då också?

Egentligen inte. Det är Apple som avgör om ett ärende går på garantin, servicestället rapporterar in en felbeskrivning till dem och får därefter besked. Om garantin gäller så får servicestället betalt av Apple för att fixa felet. För serviceställets del spelar det alltså ingen roll om det är garanti eller inte, så länge det är någon som betalar för det jobb de lägger ner.

Jag ringde Apple nyss och de sa bara åt mig att springa till närmaste serviceställe så fick de avgöra om det skulle gå på garantin eller inte. Närmaste stället är ett ställe i Västerås där jag förra året lämnade in en PB12". Servicen var undermålig och det tog ett bra tag innan de ens felsökte datorn (3-4 veckor). Får nog lämna in den i Sthlm, hört att det finns något bra ställe där.

Jag har också sådana "sprickor", trodde först det var nån form av smuts som jag först försökte putsa bort. Så detta är alltså något man kan få åtgärdat på garantin? Min börjar närma sig 12 månader så i sådant fall ska jag nog lämna in den väldigt snart.

Någon som fått bekräftat från en tekniker som sett felet irl som kan bekräfta att det verkligen går på garantin?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-04-20 00:02

Har också sprickor på min CD macbook. Mina sitter på framsidan av skärmen, i vardera hörn allra längst ner. Kanske skulle ta och passa på att få det fixat om man är uppe i sthlm snart.

Nå hur går det, någon som fått dessa sprickor fixade? Jag har inte haft tid att springa till en Apple verkstad ännu. :/

Kul att höra! Får man fråga var du lämnade in den?

Ska också få allt utbytt. Hittade små sprickor vid så som visats på bilden innan. Jag lämnade in den på Lan-master i stockholm. De skulle byta både bottomcase och topcase samt byta kanten runt skärmen och även vid tangentbordet då det glappade där som många nadra också haft så det var bra ska förhoppningsvis hämta den idag. Haft den inne i en vecka nu.

Får hoppas att allt gått som det ska!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-09 15:34

Det är märkligt att Apple släpper igenom så många "Måndagsexemplar". Har läst en del trådar här om medlemmar som har ett eller flera problem både med hård- och mjukvara, samt kosmetiska (ytterskal, tangenter, mm). Borde skärpa kvalitetskontrollerna, med tanke på vad slutkunden får betala, garantiregler, reperationstider, mm. De godkända återförsäljarna borde utöka sin verksamhet när det gäller reperationer och dylikt. Allt för att tillgodose behovet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-09 16:39
Ursprungligen av Harri Habitat:

Kul att höra! Får man fråga var du lämnade in den?

Inlife på Sveavägen.

Bevaka tråden