Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysko fel som ej verkar vara RSS

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-09 00:56

Hojhoj!

Min (till för några dagar sedan) perfekt fungerande macbook har börjat uppträda väldigt konstigt.

Saken är den att den med jämna mellanrum låser sig och skickar fram en grå skärm som säger att jag måste starta om datorn.
När jag gör det så vill den oftast inte gå igång eller så bootar den en liten bit och visar något som ser ut som om terminalen som säger att det rör sig om en kernel panic.
Någon gång har den inte velat gå igång alls utan har bara stått och "hackat" med superdriven, ungefär som om den letar efter en skiva eller nåt.

I det fallet så har jag blivit tvungen att låta den vila någon/några timmar innan den gått att starta igen.
Jag har även provat byta ut mina 2gb ram mot de 2x256mb som datorn levererades med, och samma fel uppstår.

Jag har den gamla core duo 1 varianten med 80gb HD och har som sagt provat med både original och egna större ramminnen.

Jättetacksam för alla tips och idéer om vad detta rör sig om och hur man löser det.
Tack för mig / Jocke B

Du ska antingen felsöka hårdvaran genom att starta upp den från Tigerskivan och köra hårdvarutestet där. (Stoppa i skivan och tryck ner C, har jag för mig, när du startar upp datorn för att starta från skivan.) Det låter dock rätt troligt att du måste lämna in den på service för att få det där åtgärdat.

  • Medlem
  • 2007-04-18 20:28

Har kört felsökning av hårdvaran som m_beckman tipsade om och trots att det inte hittades några fel så har jag faktiskt varit utan några som helst problem i någon vecka nu men idag satte problemen igång igen.

Ibland startar den inte alls upp efter att det hänt
Ibland står cd-läsaren och hackar i ca 10-15 sek innan den slutar och inget mer händer (ingen skiva i)
Och ibland kommer följande meddelande upp efter omstart:
panic (cpu caller 0x003AA827): unable to find driver for this platform: "ACPI" + lite mer mumbojumbo, kan lägga till mer om någon behöver info.

Vad fan gör man?

1
Bevaka tråden