Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme problem usb-disk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Hoppas någon här kan hjälpa mig med mitt lilla problem...

Köpte en airport extreme för några veckor sedan, hängde på en usb-disk och allt har fungerat.
Förra veckan köpte jag en iomega minimax (500 gb) med inbyggd usb-hubb från apple, och har tänkt använda denna som hubb för mina andra externa hd:s...

Problemet är att jag inte får upp Iomgean som nätverksdisk (mac formaterad), däremot syns de båda andra externa diskarna som jag har kopplat till den i airport-verktyg.

Är det ngn som har en aning om vad problemet kan vara... ljust nu har jag ju bara en väldigt dyr USB-hubb

Mvh
Erik

Lyckades få ordning på det nu....
Delade upp hd:n i två partitioner och nu hittar extremen dessa...
Vet någon om det finns nån begränsning för hur stora usb-diskar man kan koppla på?

Njae ... verkar vara en begränsning med fat32... den teoretiska gränsern för fat32 är 8TByte, men exempelvis vid installationen av windows kan man inte formatera en fat32 disk större än 32GByte så det är nog i fat32 som begränsningen ligger. Byt till hfs+... (med följden att du inte kan ansluta disken direkt till pc'n då)

edit: diskar större än 32GByte går naturligtvis bra,... det är partitioner som inte får vara större än 32Gbyte....

Jag har den hfs formaterad, ibland (väldigt sällan) detekterar extremen hd:n men oftast inte. Med mina två andra diskar är det inga som helst problem, så det verkar vara ngt kompabilitetsproblem mellan miniMax och airporten, alternativt har jag fått en defekt disk...

Det jag märkt som skiljer diskarna åt är att om jag slår av spänningen på airporten så går inte mina andra diskar ner i vila, det gör däremot minMax, samma sak händer om jag drar ur usb:sladden från miniMaxen, får väl ringa och höra med apple...

Vore bra att veta om det är någon som har en miniMax kopplad till en airport och det fungerar, då är det ju troligtvis ngt problem med min hd....

1
Bevaka tråden