Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Macbook! Är den trasig?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sitter och skriver på min, snart ett dygn gamla, macbook c2d.
Direkt efter uppackningen upptäckte jag en död (röd) pixel mitt i skärmen. Det är ju ett solklart fel. Kan man lämna tillbaks/byta ut en dator som bara har en död pixel?
Det andra felet, som jag inte vet är ett fel, är att datorn tjuter lite från vänstra sidan på tangentbordet. Startar jag Photo Booth så slutar pipandet. Jag läste något i nån annan tråd om en kille som hade samma problem, men jag vill ha det bekräftat att det verkligen är ett fel, så att inte alla låter så här.

Datorn är köpt på OfficeCenter i Karlstad, om det hjälper. Vet nån hur deras garantier/återköpsbestämmelser ser ut? Det stod inget på kvittot jag fick.
Kan man lämna tillbaks en dator efter att ha använt den en helg?

Tacksam för svar!
Mvh Claes

PS. Trots "felen" så är jag totalt förälskad i min vita macbook!

En död pixel är tyvärr inget du kan göra ngt åt. Många säger att det får vara upp till 3-5 st döda pixlar. Fast det kanske bara är på platta skärmar o inte bärbara. Det är väl bara att ringa dem imorgon o höra vad de kan göra åt ljudet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-15 13:26

Du kan inte lämna tillbaka datorn på grund av pixelfelet.. Men med lite tur kanske datorn får en massa problem och då får du ju en ny.

Har du köpt den på distans (alltså via webben) så har du ju 14 dagars ångerrätt. Bara att lämna tillbaka och köpa en ny om de inte tar emot den. Om du har köpt på distans, alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-15 14:04

Om det är en röd pixel så kan den ofta lagas, se nedan:
http://www.jscreenfix.com/basic.php

En annan metod är att försiktigt massera den med en putsduk eller dyl.

Jag testade att köra det där programmet som lobStar tipsade om. Den sitter kvar. Får prova en massage på den!
Datorn är för övrigt köpt över disk i Karlstad.
Ingen som vet något om det sista "felet"?

Mvh Claes

Det sista "felet" är något som de flesta MB lider av (inklusive min). Det är processorn som låter när den går in i ett energisparläge (när den inte används mycket), när du drar igång Photobooth så belastas processorn mer och blir således tyst.
Detta betraktas inte som ett fel av Apple, så det är ingen idé att lämna in den för det. Har hört att även många bärbara PCs skall lida av detta (vet inte om det är sant dock).

Om du vill bli av med ljudet kan du pröva att ladda ned Quiet MBP som på något sätt tar upp den processorkraft som inte behövs och då får tyst på den (läs mer på deras sida för hur exakt det fungerar)

Ursprungligen av Archangel:

Detta betraktas inte som ett fel av Apple, så det är ingen idé att lämna in den för det.

Jaså? Jag tror mig har läst flera trådar om det här, även från killen mad quietMBP-patchen, och dt verkar som Apple fixar det... Eller?

Min ska iallfall in på lagning för just det felet nu...

Ursprungligen av Valfrid:

Jaså? Jag tror mig har läst flera trådar om det här, även från killen mad quietMBP-patchen, och dt verkar som Apple fixar det... Eller?

Min ska iallfall in på lagning för just det felet nu...

Du får rapportera hur det går!
Det jag har hört är att de erkänner att det är ett fel på MBP men inte på MB (av någon sjuk anledning). Och på sidan du länkar till så nämner de ju tyvärr bara MBP.
Har för mig att det var logikkortet (eller dylikt) de bytte ut på de MBP som hade problemet, ska bli intressant att se vad de gör med din (har du förresten MB eller MBP?).

Lova att rapportera!
För om de fixar din (om du har MB) så ska min in direkt!

Ursprungligen av Archangel:

Om du vill bli av med ljudet kan du pröva att ladda ned Quiet MBP som på något sätt tar upp den processorkraft som inte behövs och då får tyst på den (läs mer på deras sida för hur exakt det fungerar)

Provade programmet, som för övrigt hade MBP som ett krav, och ljudet försvann direkt!

Jag ska glida in och prata med grabbarna på Officestore på tisdag. Förhoppningsvis kan de göra något för mej... Känns ju tråkigt att det ska hända på en splitt ny dator faktiskt.
Tack för alla svar förresten! I keep you posted!

/claes

PS. lobStar: är du från karlstad eller?

Ursprungligen av blackheim:

Provade programmet, som för övrigt hade MBP som ett krav, och ljudet försvann direkt!

Jag använder det också, och det funkar bra MEN det påverkar batteritiden mycket negativt. typ -60 minuter hos mig...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-16 13:23
Ursprungligen av blackheim:

Provade programmet, som för övrigt hade MBP som ett krav, och ljudet försvann direkt!

Jag ska glida in och prata med grabbarna på Officestore på tisdag. Förhoppningsvis kan de göra något för mej... Känns ju tråkigt att det ska hända på en splitt ny dator faktiskt.
Tack för alla svar förresten! I keep you posted!

/claes

PS. lobStar: är du från karlstad eller?

Jopp, vi blir fler och fler maccare i Solstaden. Tacka Office för det!

Update.

Efter att ha pratat med Officestore, som har pratat med Apple, har jag nu fått svar.
Pixeln som är död, gör de inget åt. Apples pixelgaranti lyder som följer; 5 vita pixlar eller 7 svarta pixlar. Då byts skärmen ut.
Ljudet, däremot, är ett känt fel på Macbook Pro, och några få Macbooks har samma fel. Tydligen kommer ljudet från en kondensator. Att det slutar när man startar Photo Booth, förklarade han berodde på att datorn fläktar varvade upp något och helt sonika överröstade ljudet från kondensatorn. Det var Apples svar. Officestore föreslog att jag skulle lämna in datorn för ett byte av moderkortet.

Nu försöker jag få tag på affären där jag köpte datorn, för att eventuellt kunna lämna tillbaks/byta ut den. Om det går slipper jag ju både ljudet (förhoppningsvis) och den döda pixeln (förhoppningsvis igen).

Spännande eller hur?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-15 20:41
Ursprungligen av blackheim:

Jag testade att köra det där programmet som lobStar tipsade om. Den sitter kvar. Får prova en massage på den!
Datorn är för övrigt köpt över disk i Karlstad.
Ingen som vet något om det sista "felet"?

Mvh Claes

Prova att gå dit och prata med dem, de är väldigt trevliga ocb bra i den butiken. Too bad att de inte ville ge mig jobb.

Valfrid: Det var ju rätt bra. Inte. Den tjuter rätt högt faktiskt...
Archangel: Jag lovar att berätta! hinner inte kolla förbi idag dock. Jag har en läckert vit MB! Mellanmodellen.

Lämna tillbaka den och säg att datorn inte funkade med de saker du hade hemma. Då blir det minst tjafs. För börjar du med att byta ut den då vill det veta varför och då står du där med två fel som inte är fel enl Apple...
Byt ut och köp någon annanstans och hoppas på bättre tur.

Mattias, innan jag läste ditt inlägg så ringde jag till Office och hörde. Jag frågade om jag fick lämna tillbaks den. Det gick bra, men då fick jag betala 900:- för återställningen av den. Jag förklarade då varför jag ville lämna tillbaks, och att jag helst av allt ville ha en likadan. Han sa då att jag fick komma ner med dator och byta ut den kostnadsfritt mot en likadan. Han sa citat "datorn ska ju faktiskt fungera bra när du köper den".
Nu har jag inte hunnit åka ner idag, men ska göra det imorrn. Hoppas allt klaffar då också, om det gör det så ska Office ha extremt mycket cred!!

Mvh Claes

Verkligen cred till Office i Karlstad.
Gott att det löser sig för dig.

Japp, så gick det. Var nere på Office och hämtade en ny dator idag. Men nu undrar jag... sedan första starten har fläkten gått på högvarv, utan att tystna en enda gång. Ja, förutom vid avstängning och vila då.
Är det någonting jag kan styra eller ställa in, eller är det här också ett fel?

/Claes

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-18 15:07

Prova att ladda ner alla uppdateringar, inkl firmware och se vad som händer.

Jag har laddat ner allt som den själv föreslog när jag först startade den. Ingen skillnad. Finns det fler/andra uppdateringar?
När den väl har varit tyst (ca 20 sekunder under 6 timmar) så har jag märkt att det ljudet som jag skrev om i första inlägget även finns på den här datorn. Är det kanske sånt ljud på alla macbooks? Ljudet ändrar sej när man drar över ikonerna i Dock eller öppnar nåt program och så. Nån som känner igen? Det kommer från vänstersidan av tangentbordet.
Börjar ju tröttna nu lite...

blackheim: Ljudet är väldigt vanligt och det är i princip bara att vänja sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-19 00:12

I början kanske mds (spotlight) ligger och indexerar alla filer. Då låter det en del, eftersom den äter 100% cpu om den kan. Det blir tyst när den är klar. Jag bytte f.ö. moderkort pga pipet, och fick tillbax en som pep lite mindre. Men bara lite mindre.

Nu kanske ni vill höra hur det har gått.
Macbooken är inlämnad hos Office för byte av heatsink och nån fläkt. Den hade tydligen ett värmeproblem. När den ändå är inne passar de på att byta ut moderkortet för att försöka få bukt med ljudet jag pratade på tidigare.
Så nu har jag under en veckas tid hunnit med två stycken MacBook's som har varit trasiga. Är det maximal otur, eller är det vad man bör vänta sej när man köper en sån här?

/Claes

ytterliggare en uppdatering:
Fick tillbaka datorn från Office. Fläkten gick på högvarv från start. Den blev dock tyst efter ha varit igång i ca 3 timmar.
Lät den vila över natten, fläkten gick fortfarande på högsta speed dagen efter!
Nu ska jag ringa till teknikerna igen... Här tror jag faktiskt att mitt mac-ägande slutar.
Efter två olika datorer, en lagning och fortfarande inte bra.
Är det här Apples kvalité eller har jag bara en otrolig otur vad gäller datorer och tekniker?

Mvh Claes

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-26 20:30

Jag tror att du helt enkelt haft maximal otur. Jag (ännu en Karlstadbo f.ö) har en lika dan MB C2D mellanmodellen. Inga trasiga pixlar, inget pip, inga rusande fläktar (så vida de inte behövs pga. belastning).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-26 21:05

Satt vid min systers MB i helgen, på kvällen när jag stängde av musiken kunde jag höra ett svagt pip från vänstra delen av tgb:t. Antar att det är det ni hört, inget jag skulle lämna tillbaka den för. Men jag antar att det kan vara olika starkt ljud.

1
Bevaka tråden